DIALOGURI

Directorul Serviciului de Ambulanță Județean Arad, dr. Maria Nicoară: „Nu e firesc să suni la 112 pentru o migrenă sau un simptom care nu-ți pune viața în pericol”

 

Serviciul de Ambulanță Județean Arad (SAJ) încorporează, pe lângă Statia Centrală de Ambulanță Arad, substațiile Chișineu Criș, Gurahonț, Ineu, Lipova, Sebiș, Săvârșin, Pecica, Șiria și Sântana. Dincolo de complexitatea unei munci extrem de dificile, imprevizibile și nedrept de prost plătite, medicii și asistenții de pe ambulanțele arădene se confruntă și cu un deficit de personal și de utilaje menit să le denatureze munca, aproape să le arunce în derizoriu eforturile pe care le fac zilnic, în scopul, clar și precis definit de profesie, de a salva vieți. Numeroase cazuri subsumându-se ideii „salvarea nu a apărut la timp” întregistrează presa locală în ultima vreme – cotidianul nostru a relatat, și el, câteva.
Despre aceste evidențe, despre cum s-a ajuns la această situație, am discutat cu Maria Nicoară, managerul general al SAJ Arad.

 

Sasha Romanov:  Este adevărat că municipiul Arad este deservit doar de 3 ambulanțe? Nu am inventat noi acest număr – este o precizare a dispecerului de la ambulanță când un pacient a solicitat o intervenție.

Maria Nicoară:  Haideți să o luam cu începutul. Și am să va răspund tranșant din prima frază: NU ESTE ADEVĂRAT CĂ MUNICIPIUL ARAD ESTE DESERVIT DE DOAR TREI AMBULANTE. Și am să va spun de ce: SAJ ARAD are în fiecare tură un MINIM, atenție MINIM, de o ambulanța de tip C deservită de medic, asistent și ambulanțier, TREI ambulante de tip B cu asistent și ambulanțier și un echipaj ACD, consult la domiciliu cu medic și ambulanțier. Spuneam că acesta este un minim necesar și garantat. În realitate, pe fiecare tură sunt mai multe echipaje care intervin prompt la solicitările arădenilor.

S. R.: Cum s-a ajuns în această situație? Mă refer la situații de genul celei relatate de noi ( „ Dacă vrei să ajungi de urgență la spital, cheamă un taxi. În Arad, salvarea ajunge la tine în 3 ore jumate ”) Cum se poate remedia?

Maria Nicoară:  ,,S-a ajuns în această situație”, ca să vă parafrazez, datorită faptului că s-au făcut angajări astfel incât s-a ajuns la minimul menționat: adică 5 echipaje pe tură. Pe viitor, intenția este de a crește numărul de echipaje pe tură mai precis 10 echipaje. Soluția ar fi suplimentarea numărului de posturi la Serviciile de Ambulanță la nivel național. Odată cu creșterea numărului de personal operativ, se intenționează, tot pe plan național, ca la nivelul serviciilor de ambulanță să se achiziționeze un număr considerabil de autosanitare noi.  

S. R.: Există vreun act normativ sau ordin de ministru care să reglementeze numărul ambulanțelor pentru municipii sau județ?

Maria Nicoară:  Nu există un normativ de alocare a ambulanțelor la nivel de municipii sau județ.

Sasha Romanov: Și totuși avem un caz concret, relatat chiar de site-ul nostru, când un pacient a așteptat ambulanța peste 3 ore. Cine prioritizează intervențiile?

Maria Nicoară: Nimeni nu a așteptat niciodată trei ore – dacă vorbim de o intervenție iminentă și de situații care pun viața cuiva în pericol. Însă dispeceratul, acolo unde sunt medici și care decid ce este o urgența și cât de… urgentă este urgența, sunt obligați să acorde primul ajutor persoanelor ce au pusă viața în pericol. Nu putem lăsa un copil cu febră mare și convulsii, la fel cum nici nu putem să nu intervenim în cazul accidentelor de circulație, de pildă. Prioritizarea intervențiilor se face în dispeceratul medical de către dispecerele de serviciu și medicul coordonator. E adevărat ca și SAJ ARAD are ,,clienții casei”, mereu aceleași persoane care sună poate zilnic sau chiar de mai multe ori în aceeași zi, la numărul de urgențe 112. Și nu e firesc să suni pentru o migrenă sau un simptom care nu-ți pune viața în pericol, pentru asta sunt medicii de familie, cabinetele specializate și centrele de permanență. Chiar și așa, SAJ Arad să știți că ajunge în toate punctele de intervenție în timpii regulamentari. Există legislație specifică de dispecerizare a cazurilor,  care prioritizează cazurile în funcție de cele relatate de către pacient/aparținător pe 112.

S. R.: Dotarea SAJ Arad este pe minim? Ce se întâmplă dacă mașinile au nevoie de intervenție în service?

Maria Nicoară: Dotarea SAJ ARAD nici vorbă să fie la minim posibil. Realizați că zilnic sunt, pe lângă ambulanțele care circulă non stop pe străzile județului și municipiului, ambulanțe care sunt în service pentru diferite intervenții tehnice, și ambulanțe de rezervă. Serviciul de ambulanță nu a simțit și nu simte că sunt câteva mașini în service pentru că întotdeauna ne organizăm așa încât activitatea noastră să nu fie periclitată nicio secundă.

S. R.: Care este regula de circulație cu avertizare sonoră în trafic a ambulanțelor? Sunt zone în municipiu (de exemplu zona Lacului – Pădurice- CJA) unde fonic este un coșmar mai ales în orele de vârf ale zilei. 

Maria Nicoară:  Legislația prevede obligativitatea utilizării atât pe timp de zi cât și pe timp de noapte a semnalelor acustice și luminoase în timpul deplasării în regim de urgență spre locul intervenției, adică spre pacient, sau spre spital. Vă imaginați câte accidente ar fi cu ambulanțe aflate în misiune în impact cu participanți în trafic  indisciplinați? Pentru că doar așa ii pot numi pe cei care nu acordă prioritate ambulanțelor aflate în misiune.

Cum să știe un șofer că o ambulanță este în misiune dacă nu are pornite semnalele luminoase și acustice?  Din păcate, tot mai mulți șoferi nu dau prioritate autospecialelor noastre – și atunci apar incidente neplăcute. Care medic sau asistent își poate lua responsabilitatea ca mașina salvării să oprească la fiecare semafor în timp ce pacientul este – poate – în stare critică?!  Care șofer de ambulanță își permite luxul să nu pornească și semnalele de avertizare sonoră riscând astfel viața lui, a colegilor din ambulanță dar și a pacientului care și așa se găsește într-o situație dificilă?! Cât despre zona descrisă de dumneavoastră, care este una dintre cele mai aglomerate artere din Arad, folosirea semnalelor de avertizare se impune atunci când ai o urgență, viața acelui pacient poate că depinde de un fir de ață, iar aglomerația nu-ți permite să te strecori cu viteză mare prin trafic.

S. R.: Ce ar trebui să știe pacienții sau aparținătorii lor atunci când apelează serviciul de urgență 112 și solicită o ambulanță? Ce recomandați?

Maria Nicoară: Pacienții care sună la 112 și solicită o ambulanță trebuie să știe că medicul din dispecerat prioritizează urgențele pe baza simptomelor descrise de apelant iar echipajul pleacă din stație in conditiile in care nu se află intr-o altă misiune, înainte ca solicitantul să fi închis telefonul. Este important să sunăm la ambulanță atunci când sesizăm simptome ce pun viața în pericol. Le recomand apelanților care sună zilnic la ambulanță să mai viziteze și un medic de familie, cele mai multe lucruri putând fi rezolvate pe timpul zilei, fără a uita că prelungirea medicului de familie este centrul de permanență și abia apoi AMBULANȚA și UPU.  Colegii mei, medici, asistenți și ambulanțieri sunt buni profesioniști și puteți avea toată încrederea în deciziile și profesionalismul lor. 

Sasha Romanov, 10 octombrie 2016 6:54