Scapi numai dacă ții banii la ciorap: ANAF își consolidează baza de date prin intermediul băncilor cu care lucrezi!

1 anaf s a razgandit cu lista neagra a datornicilor a majorat plafonul de 15 ori
Distribuie:

 

 

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) va primi zilnic de la bănci o listă cu persoanele care îşi deschid sau închid un cont bancar, indiferent de calitatea acestora: persoane fizice sau juridice. De asemenea, băncile vor trebui să raporteze Fiscului datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise, precum şi o listă a celor care închiriază casete de valori. De altfel, noile măsuri ar fi trebuit să se aplice de la începutul anului, dar cum sistemele informatice ale băncilor nu au fost adaptate corespunzător în timp util, termenul a fost amânat.

Mai precis, potrivit actului normativ, băncile trebuie să transmită, zilnic, lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entităţi fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi, precum şi datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea.

În plus, potrivit aceluiaşi document, ANAF va primi, în fiecare zi lucrătoare, o listă a persoanelor care închiriază casete de valori, precum şi încetarea contractului de închiriere.

De asemenea, conform reglementărilor în vigoare, instituţiile de credit sunt obligate ca, la solicitarea Fiscului, să comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitării, toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum şi informaţiile şi documentele privind operaţiunile derulate prin respectivele conturi.

Astfel, potrivit Ordinului preşedintelui ANAF nr. 3770/2015, act normativ intrat în vigoare în prima zi a anului, prin conturi deschise se înţelege toate tipurile de conturi de care poate dispune un client, indiferent de monedă şi dacă acestea sunt deschise sau au fost deschise şi figurează închise la momentul efectuării solicitării.

Totuşi, în primele trei luni ale anului, băncile au transmis doar raportări simplificate către ANAF, astfel încât instituţia a decis să amâne, până la 1 iulie, termenul de la care băncile vor fi obligate să raporteze zilnic informațiile despre conturile bancare deschise şi închise.

Potrivit Ordinului preşedintelui ANAF nr. 1.106/2016, publicat pe 31 martie în Monitorul Oficial, dar şi a informaţiilor publicate de ANAF, sistemele informatice ale băncilor nu au fost adaptate noilor reglementări în timp util, astfel încât acestora le-au mai fost alocate trei luni pentru a se pune la punct. Practic, până în 1 iulie 2016 băncile au putut transmite rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise, precum și informațiile și documentele privind operațiunile derulate prin respectivele conturi în formatul și modalitățile existente până acum.

Procedura de raportare

Potrivit actului normativ publicat la finalul lui 2015, instituţiile de credit vor fi obligate să transmită zilnic lista cetăţenilor şi companiilor care au deschis sau închis un cont, precum şi cea a celor care închiriază casete de valori. Printre informaţiile furnizate către Fisc se vor regăsi inclusiv modificările survenite după data deschiderii contului cu privire la cel puţin un element de structură din formatul de raportare pus la dispoziţie de către ANAF.

Transmiterea informaţiilor se va face zilnic, prin depunerea unei declaraţii în format PDF cu fişier xml ataşat, prin mijloace de transmitere la distanţă, conform legii. Pentru depunerea declaraţiei, instituţiile de credit trebuie să deţină un certificat digital calificat, eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică. Declaraţia se completează cu ajutorul programului de asistenţă disponibil gratuit pe portalul ANAF, la adresa www.anaf.ro, secţiunea Declaraţii electronice.

În plus, potrivit documentului intrat în vigoare la începutul anului, completat de Ordinul ANAF 1.106/2016, băncile vor comunica Fiscului, la prima transmitere, inclusiv lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entităţi fără personalitate juridică care deţin conturi deschise la data de 30 iunie 2016, conturi închise în perioada 1 ianuarie 2010 – 30 iunie 2016, indiferent de data deschiderii, precum şi datele de identificare ale persoanelor care au deţinut/deţin dreptul de semnătură pentru acestea, după cum urmează: 1. pentru datele aferente perioadei 1 ianuarie 2010 – 31 decembrie 2015, conform evidenţelor proprii în sistemele informatice la data raportării; 2. pentru datele aferente perioadei 1 ianuarie 2016 – 30 iunie 2016, conform formatului PDF cu fişier xml ataşat.

De asemenea, instituţiile de credit vor transmite lista persoanelor care au închiriat casete de valori, cu contract valabil la data de 30 iunie 2016.

Băncile au maximum zece zile la dispoziţie pentru a transmite Fiscului rulajele şi/sau soldurile conturilor, atunci când acestea le sunt sunt solicitate.

Atunci când organul fiscal solicită, băncile au obligaţia, potrivit actualului Cod de Procedură fiscală, să furnizeze informaţii despre conturile bancare ale contribuabililor.

În acest sens, ANAF pune la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul ANAF, un sistem informatic prin care utilizatorii fac upload şi download de documente. Solicitarea de la ANAF se transmite prin portal, sub forma unui fişier PDF cu xml ataşat, semnat electronic, transmiterea rulajelor şi/sau soldurilor conturilor urmând a fi efectuată prin intermediul unei declaraţii în format PDF cu fişier xml ataşat, prin mijloace de transmitere la distanţă, conform legii, iar informaţiile şi documentele privind operaţiunile derulate prin respectivele conturi se vor transmite în format electronic, ataşat la formularul PDF.

Până la intrarea în vigoare a noilor dispoziţii, băncile erau obligate să comunice organelor fiscale lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entităţi fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi, forma juridică pe care aceştia o au şi domiciliul sau sediul acestora. Comunicarea se realiza bilunar, cu referire la conturile deschise sau închise in perioada anterioară acesteia. Totodată, instituţiile de credit erau obligate să furnizeze anumite date Fiscului, însă doar la cererea acestuia, prevedere ce se păstrează de altfel şi în cuprinsul Codului de procedură fiscală aplicabil în 2016.

La solicitarea organelor fiscale ale ANAF, băncile trebuie să comunice următoarele informaţii:

– toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea;
– datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură;
– dacă debitorul are sau nu închiriate casete de valori.

De actualele reglementări nu scapă nici  cetățenii români care sunt plecați în străinătate.

În baza Acordului multilateral pentru schimbul automat de informaţii financiare semnat de România în 2014 la Berlin, I se va permite României să facă schimb de informaţii la nivelul standardului convenit de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), care prevede schimbul automat de informaţii financiare între ţări şi jurisdicţii, în scopul identificării persoanelor fizice sau firmelor care eludează fiscul, prin transferul banilor în conturi din străinătate.

Astfel, în baza Acordului  semnat de ministrul Finanţelor, ANAF va putea să verifice conturile bancare din străinătate ale contribuabililor rezidenţi în România. Astfel, Fiscul va putea să solicite ţărilor semnatare ale Acordului: date pentru identificarea persoanei (nume, adresa, cod identificare fiscală), date referitoare la numărul contului (sau un echivalent funcţional), date despre numele şi numărul de identificare (daca există) al instituţiei financiare care face raportarea, despre soldul sau valoarea contului.

În cazul unui cont de custode  se vor furniza date referitoare la: suma brută a dobânzii, dividendelor sau a altor venituri pentru activele existente în cont, suma brută a încasărilor din vânzarea sau răscumpărarea activelor financiare.

 

Sursa: Avocatnet

Sursa foto: Botoșăneanul

Categorie: Știri
Etichete: ANAF, conturi, persoane fizice, persoane juridice, raportare bănci
Distribuie:
Articolul anterior
Ajută un copil bolnav să-și poată plăti operația – paticipă la campania „Împreună pentru David”!
Articolul următor
Un nou incident mușamalizat la Depoul CFR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie