[ACTUALIZARE 3] Pe pasajul de la Curtici se circulă fără acordul Primăriei. CFR lucrează la închiderea trecerii de nivel… ceea ce înseamnă că dezacordul se va prelungi mult și (sanchi) bine!

curtici 8 1 scaled
Distribuie:

 

[ACTUALIZARE 3]

E un fel de „Hopa-mitică” ceea ce fac cei de la CFR cu pasajul rutier de trecere peste calea ferată de la intrarea în Curtici! După ce acum 10 zile s-a redeschis pentru probe, în pofida faptului că la probele respective s-a căzut cu „brio” și, pentru câteva ore, s-a reînchis, acum e redeschis pentru că… se lucrează la închiderea celui de sub el – respectiv la cel de trecere la nivel. Așa încât, deschis va rămâne, din moment ce se va realiza închiderea celuilalt… știm că e greu de înțeles – dar acestea sunt datele problemei.

Se va realiza un audit pentru siguranța circulație pe pasajul rutier de la Curtici

Prezent într-o conferință de presă ce a avut loc astăzi, la sediul PNL Arad, primarul orașului Curtici, Bogdan Ban (foto reprezentativ), a anunțat că cei de la CFR au început transmiterea de documente către Autoritatea Rutieră Română în vederea efectuării unui audit pentru siguranța traficului pe noul pasaj rutier din localitate. De menționat că administrația locală a cerut un astfel de audit încă de acum două luni, dar CFR a acceptat această soluție doar după ce s-a trezit că trebuie să închidă trecerea la nivel cu calea ferată de la intrarea în oraș.

„În momentul de față, cei de la CFR ne-au cerut acordul pentru închiderea temporară a trecerii de nivel cu calea ferată și devierea circulației de pasajul nou construit. Am supus dezbaterii consiliului local acest subiect și, în cursul zilei de vineri, vom avea o ședință extraordinară pentru a analiza varianta propusă de CFR și supunerea la vot a acesteia. Pasajul este în proprietatea CFR, iar după efectuarea testelor din urmă cu zece zile, trecerea la nivel cu calea ferată a fost redeschisă, iar pasjul a fost blocat, dar doar pentru câteva ore”, spune primarul Bogdan Ban.

În același timp, tânărul edil al orașului Curtici spune că pe pasaj se circulă în acest moment, dar asta fără ca Primăria să-și fi dat acordul în acest sens.

„În momentul de față se circulă pe pasaj. În acest sens, Primăria Curtici a înaintat o adresă către CFR, Poliția Curtici și Consiliul Județean Arad, adresă prin care am subliniat faptul că nu ne asumăm eventuale incidente rutiere pe acest pasaj. Ne menținem punctul de vedere, anume că trebuie efectuat un audit pentru siguranța circulației, înainte de a putea să ne dăm acordul pentru desființarea trecerii la nivel cu calea ferată și deschiderea circulației pe noul pasaj. Noi trebuie să ne asigurăm în primul rând că cetățenii orașului Curtici și investitorii din zonă pot circula în siguranță pe pasaj, fără eventuale accidente. Am fost informați că cei de la CFR au început procesul de trimitere a documentelor tehnice legate de pasaj către ARR, în vederea efectuării auditului solicitat de noi în urmă cu două luni. Am purtat discuții și cu domnul Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad, pentru găsirea unor soluții pentru optimizarea traficului greu și scoaterea acestuia din localitate”, a explicat primarul orașului Curtici, Bogdan Ban.

………………………………………………………………………

[ACTUALIZARE 2] (14 iulie): ÎNCHIS DIN NOU! Cine e vinovat pentru aberația rutieră zisă „Pasajul de la Curtici?” Simplu: cei care au decis ca acolo să fie amplasat! [FOTOGALERIE]

Te enervezi instantaneu când trebuie să întri sau să ieși din Curtici cu mașina (mai ales dacă o ai mare), te enervezi și mai tare când pui întrebarea „ce naiba-i aici?!” câtorva localnici, dar să vezi tu nervi după ce abordezi laborios subiectul „pasajul de trecere de cale ferată de la intrarea/ieşirea în/din oraşul Curtici”! Nici nu vreau să mă gândesc cât de tare te enervezi dacă ești curticean, dacă lucrezi, deci treci zilnic pe-acolo, sau, Doamne apără, dacă ai casa acolo și ești, în fiecare secundă, „victima aberației” (sanchi) urbane…
Pe scurt – cum glumeam între noi, la capătul de alaltă-seară a unei ședințe ce, încă, nu s-a încheiat: toată lumea civilizată se zbate să își scoată traficul greu din oraș – ei și-l bagă în oraș! După care, fără să-și amintească „amănuntul” că ei au avizat lucrarea și au tolerat-o în timp ce se ridica – se dau de ceasul morții s-o închidă.
În loc să-și pună capul la contribuție și să caute soluții, curticenii se ceartă între ei, cu autoritățile, cu CFR-ul, cu Uniunea Europeană, cu actualii și chiar cu viitorii administratori ai lucrării… când, de fapt, în opinia noastră cel puțin, e plină masa negocierilor de soluții.
Dar să recapitulăm, pe scurt, istoria mai puțin știută a nefericitului pasaj.

În 2009, urmare a unui proiect european costând 280 de milioane de euro

și în care CFR era doar una dintre părți (beneficiarul), s-a început modernizarea  tronsonului de cale ferată paneuropean care pornește din Ungaria și ajunge în Dobrogea, la Mangalia – lucrare dintre care mai fac parte, de exemplu, Gara CFR Arad, modernizarea căii ferate frontieră-Curtici-Arad, cu continuare spre Deva şi Simeria, respectiv buclucașul pasaj de la Curtici. Conform surselor ministeriale, Curticiul însuși a avut de ales între trei amplasamente – sau altele, propuse de ei… în caz că aveau altă propunere (ce treabă avea Bucureștiul, ungurii sau nemții de la UE prin ograda cui din Curtici trece un pasaj oarecare?!). N-a fost cazul… și au ales-o pe cea mai proastă: respectiv asta. Scopul ei, strict pragmatic, era să elimine pasajul de trecere la nivel de pe calea ferată a autovehiculelor… pentru că, în cadrul aceluiași proiect, riscau să se întâlnească brusc cu trenurile care circulă cu 160 de kilometri la oră – în primul rând, pentru că prost amplasată, și, în al doilea, pentru că prost construită – dar scopul a fost deturnat în alt haos (doat o paranteză: conform altor surse, acel amplasament a fost „ales” pentru că „mușca” dintr-un loc-proprietate a fostului primar). 33.029.497 lei fără TVA de lei – sunt banii exacți de care și-a bătut joc cineva – și să nu se mire nimeni dacă judecătorii vor decide ca ei să fie returnați… cum se întâmplă în această situație – vezi exemplul Ambulatorului Spitalului Județean Arad.

Deci, cine, concret, a stabilit ca acolo să fie pasajul?

A fost o afacere Aniței – Ioțcu, aproape privată, pentru că „avizarea pe care care Consiliul Județean Arad a cerut-o Primăriei Curtici nu avea nevoie de trecerea ei prin Consiliul Local – așa că nici n-a trecut-o… Doar câțiva știau de ea… dar pentru oricine punea întrebări, Aniței o tactică de abureală… nimic concret nu-nțelegeai!” – ne povestește o sursă din Primărie.  Respectiv – și fără urmă de respect la adresa cetățenilor, a orașului etc. – cei doi mahări au semnat intrarea Curticiului în istoria prostiei administrative naționale și nu numai. A fost un fel de „desen pe genunchi” – exact de aceea ieșind cum a ieșit. Doar că , din punct de vedere al responsabilității actuale cum ar veni, nu mai ai ce discuta nici cu Ioțcu, nici cu Aniței. Unul – condamnat deja de prima instanță pentru corupție – celălalt, așteptându-și-o. (Post-haos, cei doi „ne-au asigurat că totul este foarte bine la calcul” – cum am citit la colegii jurnaliști că au declarat, cinic, ambii!)
Și, oricum ai lua-o, în cu totul altă parte sunt soluțiile decât la Ioțcu și la Aniței… dacă e să discutăm pragmatic.

În după-amiaza de marți, 12 iulie, toți cei care au legătură cu subiectul au procedat la un test menit să redeschidă pasajul

Critic Arad a dat ca sigură redeschiderea pasajului, fiind informat dintr-o sursă, luni după-masa, că doi directori din CFR vin la Curtici să rezolve problema, s-o tranșeze prin deschiderea definitivă a traficului și să pună capăt, astfel, conflictului dintre curticeni și… ei înșiși. A fost vorba că vine și ministrul Transporturilor, dar acesta nu a mai ajuns – au fost, însă, Ion Alexandru Simu, directorul Regionalei CFR Timișoara și Ion Stoichescu, directorul Diviziei Tehnice din cadrul CFR – oamenii cei mai „în temă” cu subiectul. La fel de în temă sunt și Eusebiu Pistru – secretar de stat în Minister, la momentul 2012, când a început construcția, a fost deputatul Ioan Șcheau, fostul ministru de Interne Constantin Igaș, a fost primarul recent ales, Bogdan Ban, au fost mai toți oamenii de afaceri din Curtici, în frunte cu Dimitrie Muscă, directorul celei mai importante afaceri private în argicultură din vestul României (și cel mai vocal dintre contestatarii repornirii traficului, în forma actuală), cei de la Zona Liberă, presa locală și centrală…
Pasajul s-a deschis la ora 17.00, și timp de câteva ore s-a circulat… haotic, ce-i drept – dar s-a circulat fără incidente deosebite. „Sunt probleme la spaţiul de viraj. Ar trebui lărgit acest spaţiu. Dar asta înseamnă exproprieri, autorizaţii, încă 3-4 luni de aşteptare. Noi riscăm să pierdem banii europeni dacă nu închidem proiectul”, a constatat directorul Ion Stoichescu la fața locului – fiind de părere că pasajul nu trebuie închis. „Într-adevăr, sunt probleme la pasaj. Situaţia se va rezolva doar cu bandă de accelerare şi una de decelerare, pentru ca vehiculele să se poată încadra corect. Ştiu că, în condiţiile în care se desfăşoară traficul acum, toată lumea e nemulţumită, dar acest proiect de reabilitare a tronsonului de cale ferată IV Pan European, care a fost în valoare de 280 de milioane de euro, mai exact închiderea proiectui stă în acest pasaj. Trebuie să facem tot posibilul pentru a găsi soluţii pentru a fluidiza circulaţia şi să finalizăm acest proiect deoarece există riscul să pierdem banii care s-au alocat acestui proiect” – a spus și Eusebiu Pistru.
Ei bine, în pofida acestor realități, pasajul s-a închis la loc – iar experimentul de marți după-masă și discuția de după, de la Casa de Cultură a Orașului Curtici… considerat doar un experiment și o discuție.

Bogdan Ban, primarul din Curtici, la prima sa provocare serioasă în acest mandat, nici nu discută redeschiderea pasajului până la efectuarea unui audit!

Pentru ca proiectul să fie „închis”, cum zice directorul din CFR, trebuie ca pasajul, cu trafic cu tot, să fie preluat de Primăria Curtici – aceasta fiind și marea miză a întâlnirii, a scandalului… a subiectului în sine. Doar că Bogdan Ban, „acest copil care are pe cap o problemă foarte serioasă” – vorba inginerului Dimitrie Muscă, nu riscă! „Încă de acum două luni, de când eram viceprimar cu atribuţii de primar, am propus realizarea unui audit pentru siguranţa circulaţiei. Nu pot să preiau un pasaj şi să îmi asum accidente sau pierderi de vieţi omeneşti. Nu am primit nici măcar un răspuns de la CFR. Avem firme care susţin bugetul oraşului Curtici şi care au utilaje agabaritice. Primăria Curtici nu se opune unui asemenea proiect, suntem conştienţi cât a costat acest proiect, dar eu, ca primar, nu pot să-mi asum ceea ce s-a făcut aici.” Și culmea e că de auditul respectiv nu e interesat Consiliul Județean Arad (la actuala conducere ne referim!) – cât e de acord Bucureștiul.

„Să ne înțelegem: eu nu mă opun punerii în aplicare a unui proiect european” – a mai declarat Bogdan Ban pentru criticarad.ro – „dar nu pot să risc să preiau o lucrare de o asmenea importanță fără un audit și fără ca pentru aceasta să existe o hotărâre de consilu local. Nu sunt dispus să îmi asum greșelile nimănui, cu atât mai mult să le continui”.

………………………………………………………………………

Poziția Companiei Naționale de Căi Ferate – oficial:

Informare de presă
Pasajul rutier de la Curtici
Bucureşti, 14 iulie 2016

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA informează că amplasamentul pentru execuţia pasajului rutier de la Curtici a fost stabilit de comun acord cu autorităţile locale şi judetene care erau în funcţie la data elaborării proiectului tehnic. În stabilirea acestui amplasament s-a ţinut cont atât de posibilităţile reale de racordare a pasajului cu străzile oraşului Curtici, cât şi de intenţiile de sistematizare a zonei, prezentate la acea dată de reprezentanţii administraţiei locale şi judeţene. Pentru execuţia acestui pasaj au fost respectate toate etapele legale – consultări publice cu autorităţile locale, avize şi autorizaţii de construcţie.

Astfel, potrivit acestor intenţii, Primăria Curtici urma să execute o retrasare a străzii de conexiune pentru a asigura un acces direct în oraş, iar Consiliul Judeţean urma să realizeze o sistematizare a DJ 792C pentru a lărgi accesul spre pasaj, ambele lucrări urmând a fi executate în timpul derulării proiectului, din sursele de finanţare alocate în acest sens prin bugetele acestor instituţi (Primăria Curtici şi Consiliul Judeţean Arad).

Constructia pasajului a început în anul 2012, iar până la finalizarea lucrărilor în anul 2015, nu au fost prevăzute şi executate nici un fel de lucrări de către cele două entităţi, din motive care nu ţin de voinţa CFR SA, iar în aceste condiţii pasajul rutier a fost racordat la drumurile existente.

Condiţiile tehnice de proiectare a pasajului rutier au fost raportate la condiţiile tehnice ale categoriei drumului pe care se face legătura (respectiv de drum judetean şi stradă cu 2 benzi). În mod real apar anumite restricţii de circulaţie pe aceste categorii de drumuri în orice alta zonă a drumului/străzii care presupune circulaţia simultană în curbă de 90˚ a 2 tiruri de mari dimensiuni sau a utilajelor agricole agabaritice, iar aceste restricţi nu au legătura cu construcţia propriu-zisă a pasajului.

În dorinţa de a rezolva problemele reale de trecere a căii ferate şi pentru a facilita accesul locuitorilor oraşului Curtici, care nu deţin tiruri sau utilaje agricole agabaritice (combine, tractoare de mari dimensiuni etc) CFR SA a propus efectuarea unor verificări reale de trafic, în prezenţa unei comisii mixte (reprezentanţi CFR SA, Consiliul Judeţean, Consiliul Local, Poliţia rutieră etc).

Rezultatele au confirmat cu succes că traficul rutier se poate desfăşura în condiţii normale, iar cetăţenii oraşului Curtici pot beneficia de această lucrare care îi va scuti pe viitor de lungile şi desele perioade de aşteptare la bariera de la trecerea la nivel cu calea ferată, amplasată în imediata apropiere a pasajului rutier nou-construit. În acelasi timp este menţinută şi trecerea la nivel existentă care permite cirulaţia vehiculelor de mari dimensiuni şi care de asemenea este conectată la o stradă care trece prin centrul oraşului.

Cu ocazia acestor verificări a fost consemnată o singură problemă, şi anume încadrarea simultană a 2 tiruri de mari dimensiuni la urcarea/coborarea pe pasaj dinspre DJ 792C, dar pentru rezolvarea acesteia în perioada imediat următoare CFR SA împreună cu specialiştii de la Consiliul Judeţean vor veni cu o soluţie.

CFR SA salută şi sprijină iniţiativa primarului din Curtici de a realiza un studiu de siguranţă pentru preluarea traficului din zona pasajului, considerând ca acest demers va fi baza de plecare în acţiunea de sistematizare a străzilor din oraş şi a drumului judetean DJ 792C, lucrări care vor fi derulate de autorităţile deţinătoare. Dupa cum se stie CFR SA este administratorul infrastructurii feroviare publice şi nu are în obiectul de activitate modernizarea sau sistematizarea drumurilor publice aflate în administrarea autorităţilor locale, iar în cadrul tuturor proiectelor derulate sunt prevăzute strict doar lucrări de conectare a trecerilor la nivel sau a pasajelor nou-construite cu drumurile existente.

În opinia CFR toate aceste inconveniente puteau fi evitate dacă şi reprezentantii autorităţilor locale îşi respectau angajamentele asumate cu ocazia demarării proiectului.

CFR SA mulţumeste pentru suportul primit din partea instituţiilor şi autorităţilor locale/judeţene care deşi ocupă funcţiile de o perioadă scurtă de timp, au înţeles cât de importantă este funcţionarea acestui obiectiv pentru cetăţenii oraşului Curtici şi beneficiile pe care le aduce acestora.

Pasajul rutier Curtici este o investiţie nouă, asumată de CFR SA şi inclusă în proiectul de reabilitare a tronsonului feroviar Frontieră-Curtici-Arad-km 614. Scopul acestui pasaj este acela de a asigura traversarea căii ferate şi o mai bună conexiune a cetăţenilor oraşului Curtici cu celelalte localităţi din zona, prin intermediul DJ 792C. Valoarea lucrărilor executate pentru acest pasaj este de 33.029.497 lei fără TVA.

………………………………………………………………………

[ACTUALIZARE 1] (12 iulie) De astăzi se poate circula pe celebrul „pasaj rutier de la Curtici”: s-a rezolvat spinoasa problemă a unghiurilor de acces

………………………………………………………………………

[TITLUL INIȚIAL] (11 iulie, 2016) De mâine se poate circula pe celebrul „pasaj rutier de la Curtici”: s-a rezolvat spinoasa problemă a unghiurilor de acces

Pasajul de la Curtici, finalizat în toamna anului trecut, este parte a proiectului de reabilitare a căii ferate de frontieră  pe tronsonul Ungaria – Curtici – Arad – Simeria și a costat aproape 28 de milioane de lei, dar nu a putut fi flolosit până acum dintr-o cauză… hilară dacă n-ar fi tristă: TIR-urile, mașinile de mare gabarit şi utilajele agricole nu au putut intra pe pasaj pentru că nu aveau suficient spaţiu de viraj la niciunul dintre cele două capete! Problema cea mai mare  exista la capătul de pe drumul judeţean care leagă oraşul Curtici de localitatea de frontieră Dorobanţi, unde unghiul de acces s-a construit la 90 de grade, şoseaua fiind prea îngustă pentru a permite virajul.

Pasajul peste calea ferată din Curtici trebuia inaugurat pe 15 aprilie a.c., dar a fost deschis traficului doar câteva zile. După declanșarea unui scandal-monstru în presa locală și centrală, muncitorii au lărgit deschiderea podului, însă cei de la Primăria Curtici s-au plâns că nu e suficient.

Urmare a unor negocieri între Primăria Curtici, Consiliul Județean Arad și CFR, respectiv după efectuarea reparațiilor care s-au impus, începând cu astăzi, 12 iulie, ora 15.00, pasajul va scăpa de traversele care îl blochează, iar începând cu ora 17.00 va fi utilizabil.

 

 

Categorie: Investigații
Etichete: audit, Bogdan Ban, cfr, Curtici, oficial, pasaj Curtici, unghiuri de acces
Distribuie:
Articolul anterior
Arădenii pot plăti cu cardul, la ghișeu, obligațiile fiscale
Articolul următor
Foc lângă Pădurea Ceala! A ars un depozit de deșeuri de mase plastice [FOTO]
Bagă un „16”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

indoor

Polițistul de frontieră care în 2008 și-a vândut pistolul din dotare s-a apucat de cultivat CANNABIS INDOOR… și i-a mers bine aproape 10 ani. Marți, polițiștii din Hunedoara au descins în casele unor suspecți de trafic și consum de droguri din HĂLMAGIU și au reținut 7 suspecți

Capul rețelei pare a fi localnicul Tonța Bogdan Viorel (fratele polițistului Tonța Traian Victor, care în anul 2008 și-a vândut pistolul din dotare la un birt, alegându-se cu 3 ani…