ȘTIRI

Certificatul de situații de urgență (CSU) și măsurile anti-criză pentru economie. Ce se aplică?

 

 

Măsurile anti-criză pentru economie. Ce se aplică?

Având în vedere multitudinea proiectelor de lege, a comunicatelor de presă şi a confuziilor create în media, revenim cu principalele măsuri economice şi fiscal-bugetare reglementate la data de 21 Martie 2020.

Astfel, măsurile concrete stabilite de Guvern prin OUG 29/2020 se referă la următoarele:

-noul termen de plată al obligaţiilor fiscale care au scadenţa începând cu data de 21 martie 2020 se împlineşte la 30 de zile de la încetarea stării de urgenţă (dacă nu apar extinderi privind perioada stării de urgenţă, termenul scadent al obligaţiilor fiscale ar fi 15 mai), iar în această perioadă acestea nu se consideră a fi obligaţii fiscale restante; cu alte cuvinte, contribuabilii beneficiază de o amânare (nu scutire!) la plata taxelor, noul termen fiind cel de 30 de zile de la încetarea stării de urgență.
-suspendarea măsurilor de executare silită prin poprire a creanţelor bugetare, cu excepţia celor care se aplică pentru recuperarea creanţelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătoreşti în materie penală;
-impozitele locale: impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport beneficiază de bonificaţia stabilită de Consiliul Local în cazul în care aceasta este achitată integral până la data de 30 iunie 2020;
-pe durata stării de urgenţă, atât întreprinderile mici şi mijlocii, cât și profesiile care îndeplinesc servicii de interes public (notari, avocaţi, executori), cabinetele medicilor de familie şi cabinetele stomatologice precum şi federaţiile sportive naţionale şi cluburile sportive care şi-au întrerupt activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţi şi care deţin certificatul de situaţie de urgenţă:
a) beneficiază de amânarea la plată pentru servicile de utilităţi precum şi de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinaţie de sediu social sau sediu secundar. Criteriile de stabilire a beneficiarilor acestei măsuri se stabilesc prin hotărâre a Guvernului (acest act normativ nu există încă, va fi adoptat la o dată ulterioară!).
b) pot invoca forţa majoră, pentru celelalte contracte aflate în derulare, numai dacă dovedesc că au încercat renegocierea contractului pentru adaptarea clauzelor acestora la condiţiile actuale (fac excepţie profesiile care îndeplinesc servicii de interes public).
c) se vor acorda facilităţi întreprinderilor mici şi mijlocii în ceea ce priveşte anumite categorii de credite, cum ar fi cele legate de investiţii şi de finanţare a capitalului de lucru (vom reveni cu un articol care să detalieze condițiile de obținere a acestor credite)
d) companiile care aplică sistemul de declarare şi plată a impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate efectuate trimestrial, pot efectua plăţile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit curent, şi nu la o pătrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent. Acest mod de calcul se păstrează pentru întreg anul 2020.
e) termenul depunerii notificării privind posibilitatea evitării deschiderii procedurii insolvenţei prin restructurarea obligaţiilor bugetare a fost extinsă până la data de 31 iulie 2020, iar solicitarea efectivă se poate depune până la 30 octombrie;
f) termenul de depunere a declaraţiei privind beneficiarul real se prelungeşte cu 3 luni de la data încetării stării de urgenţă, iar pe durata stării de urgenţă se suspendă depunerea acestei declaraţii.

Alte măsuri de combatere a efectelor COVID-19 care au fost publicate în Monitorul Oficial tot în data de 21 martie (MO nr. 230 și MO nr. 231), se referă la:

-acordarea zilelor libere suplimentare pentru părinți, în cazul închiderii școlilor
-măsuri de protecție socială pentru angajați, în cazul închiderii totale sau parțiale a activității.

Ambele acte normative cuprind prevederi substanțial modificate față de comunicările anterioare. Revenim cu un articol separat pentru fiecare dintre aceste măsuri.

ATENȚIE! Măsuri care fuseseră anunțate inițial, dar în final NU AU FOST ADOPTATE:

-Declaraţiile fiscale, care au termen limită 25 martie 2020, trebuie depuse până la această dată, fără să mai existe facilitatea amânării depunerii acestora, aşa cum a fost susţinută iniţial în comunicatul de presă al ANAF din 16 martie. Cu toate acestea, deoarece vor exista companii care vor avea dificultăți la depunerea în termen a declarațiilor fiscale cu termen limită 25 martie, datorită confuziei create, prin noul comunicat din 21 martie, Ministerul Finanţelor Publice şi ANAF afirmă că toate cazurile excepţionale şi argumentate de întârzieri în depunerea declaraţiilor vor fi tratate cu toată deschiderea şi indulgenţa prevăzută de lege.
-măsura care prevedea că pe perioada în care România se va afla în stare de urgență, inspecțiile fiscale și controalele antifraudă la contribuabili vor fi suspendate (cu excepția verificărilor ce pot fi efectuate de la distanță, precum și a cazurilor de evaziune fiscală, acolo unde sunt indicii în acest sens) nu a fost adoptată. În concluzie, contribuabilii pot să se aștepte în continuare la inspecții fiscale și controale.
– alte facilităţi promise în diversele proiecte şi comunicate, dar care nu au ajuns şi în forma finală a legii sunt: înlesnirile economice pentru scadenţele lunilor aprilie şi mai și procedura de rambursare rapidă a TVA.

Nu știm în prezent dacă aceste măsuri vor fi cuprinse în alte acte normative, viitoare, sau Guvernul a decis renunțarea la aplicarea lor.

*****

CERTIFICATUL DE SITUAȚII DE URGENȚĂ (CSU)

Potrivit unui proiect de hotărâre emis de Guvernul României care se află spre aprobare, pentru a beneficia de măsura adoptată de Guvern, prin care se vor suporta din bugetul asigurărilor de șomaj indemnizațiile de care beneficiază salariații ale căror contracte individuale de muncă se suspendă temporar din inițiativa angajatorului (potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare, urmare a efectelor produse de virusul SARS-CoV-2), companiile necesită obținerea unui certificat de situații de urgență (CSU).

Modalitatea de solicitare a CSU

Solicitarea eliberării Certificatelor de Situaţie de Urgenţă (CSU) se va face exclusiv prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro/, platformă care va conține o secțiune dedicată și va fi funcțională în termen de 5 zile de la adoptarea și publicarea în Monitorul Oficial a proiectului de hotarâre.

În cadrul platformei, solicitantul va completa informații referitoare la:
-datele de identificare ale operatorului economic,
-datele de contact ale acestuia,
-motivul solicitării CSU,
-justificarea nevoii acestuia,
-date referitoare la situațiile financiare.

În platformă se vor încărca următoarele documente justificative:

-Certificatul Unic de Înregistrare;
-CI Administrator/ Administratori/ Reprezentant Legal;
-Balanță contabilă certificată, pe luna în care s-a observat o scădere a încasărilor cu un procent de minim 40% față de perioada similară a anului precedent solicitării, împreună cu balanța contabilă la care face referire în raportare;
-Declarație pe propria răspundere, prin care, solicitantul își asumă pe deplin că cele declarate, precum și documentele încărcate, sunt veridice, respectiv faptul că scăderea a fost cauzată de apariția situației de urgență, pe care o prezintă (pe site-ul http://prevenire.gov.ro/ se va găsi un model de completare);
-Certificatul constatator eliberat de către Oficiul Național al Registrului Comerțului;

În situația în care din documentele justificative nu rezultă scăderea cifrei de afaceri, dar operatorul este în dificultate prin prisma apariției situației de urgență, acesta va furniza suplimentar alte documente justificative în acest sens.

Toate documentele încărcate în aplicația electronică, vor fi semnate electronic de către reprezentantul legal al operatorului sau de către împuternicitul acestuia, caz în care se va încărca în aplicație și împuternicirea.

Modalitatea de acordare a CSU

Acordarea CSU se realizează doar pe perioada instituirii stării de urgență decretată de Președintele României, valabilitatea acestuia este pe toată perioada anului acordării. În cadrul Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, se vor constitui Comisii de Analiză a cererilor de eliberare a CSU.

CSU se eliberează doar pentru operatorii economici care au activitatea principală în unul din sectoarele: transport, turism, HORECA, organizări de evenimente, publicitate, învățământ privat și activități adiacente, industria confecțiilor, încălțămintei și pielăriei, servicii destinate populației; lista codurilor CAEN eligibile vor fi stabilite prin Ordin al ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri

În cazul în care operatorul se încadrează la criteriile prevăzute pentru obținerea acestui certificat, Comisiile de Analiză a cererilor de eliberare a CSU vor realiza o verificare formală, de existență a documentelor încărcate de solicitant în cadrul platformei, vor genera CSU și îl vor transmite via email prin intermediul aplicației, într-un termen de maxim 5 zile lucrătoare.

În cazul în care din documentele justificative nu se observă o scădere a cifrei de afaceri, Comisiile de Analiză a cererilor de eliberare a CSU vor verifica documentele furnizate suplimentar și vor stabili existența situației de urgență, urmând a transmite solicitantului un răspuns privind acordarea CSU, într-un termen de maximum 20 de zile lucrătoare.

Utilitatea CSU

CSU poate fi folosit:
1.În relațiile cu terți și va atesta faptul că operatorul economic a avut activitatea economică afectată în contextul pandemiei SARS–CoV-2;
2.Pentru a beneficia de facilități de natură fiscală, oferite de către instituțiile administrației publice centrale sau locale;
3.În renegocierea anumitor contracte, sau în orice relație cu alți operatori economici;
4.În relația cu instituțiile financiar-bancare și de leasing, sau cu orice alte instituții publice;

 

Articol preluat integral de la: AscentGroup.eu

****

Ascent Group este un grup de consultanţă care s-a născut pentru a răspunde unei necesităţi de servicii de consultanţă de înaltă calitate pentru investitorii din Europa de Est.
Ascent Group, prin intermediul firmelor din grup, oferă servicii de consultanţă profesională în domeniile: consultanţă pentru dezvoltarea afacerilor, consultanţă financiară, fiscalitate, contabilitate, expertiză contabilă, salarizare, consultanţă juridică, resurse umane şi training.
Pentru noi consultanţa nu înseamnă standardizare, ci înseamnă studiu, analiză, soluţii şi înţelegerea nevoilor fiecărui client. Grupul nostru se bazează pe consultanţi de înalt nivel, cu experienţă internaţională, în toate domeniile mai sus menţionate, care oferă o consultanţă personalizată nevoilor fiecărui client.
Prin reţeaua de birouri proprii din Bucureşti şi Arad (România), Sofia (Bulgaria), Chişinău (Republica Moldova), Belgrad (Serbia) şi Limassol (Cipru) Ascent Group oferă soluţii locale pentru afaceri globale.

*****

FOTO: Getty Images

Sasha Romanov, 22 martie 2020 3:52