Clădirea fostei FABRICI DE AVIOANE din ARAD: un „brand local” al NEGLIJENȚEI

fabrica pr
Distribuie:

 

CLĂDIREA FABRICII DE AVIOANE ARAD: IMAGINE A NEGLIJENȚEI

TREI TIPURI de avioane s-au construit la Arad, în perioada 1923 – 1925. Aveam la Arad, vezi foto, Fabrică de avioane (ASTRA), unde se făceau încă din 1916 motoare Marta Benz și Daimler-Benz, folosite pentru avioane.

După doi ani, în 1925, utilajele și specialiștii au fost mutați la Brașov, unde s-a decis înființarea IAR (Industria Aeronautică Română).

De la ASTRA Arad, și-a luat zborul un avion biplan (2 locuri), pilotat de lt. Ion Sava, însoțit de P. Macavei, care a ajuns la București în 2,3 ore. Purta numele ing. Șeșefschi, constructorul primului avion conceput în România și echipat cu motor Marta-Benz. În anul 1924, după cum aflăm din documente, de aici au zburat 25 de avioane de recunoaștere, spre Școala Militară de Pilotaj din Tecuci, proiectate de lt. Comandor Ș. Protopopescu.

În anul următor, de la Aeroportul „Pavilioanele din Gai” (foste ateliere de reparații pentru aviația militară), zboară un avion biplan, de recunoaștere. La 1 noiembrie 1925, Fabrica de Avioane Astra va constitui nucleul IAR de la Brașov.

Fotografiile din galeria articolului prezintă actuala stare a clădirii din Arad, în care s-au pus bazele aviației române. Starea jalnică în care se află indică deja calea spre ruinarea unei frumoase clădiri expresive din Arad, care va ajunge să însoțească neglijența autorităților privind Teatrul Hirschl.

fabrica4

fabrica3

 

Categorie: Cultură
Etichete: avion biplan, Fabrica de Avioane Astra, Industria Aeronautică Română, ing. Șeșefschi, lt. Comandor Ș. Protopopescu, lt. Ion Sava, motor Marta-Benz
Distribuie:
Articolul anterior
Forumul Prieteniei şi Colaborării Româno-Chineze sărbătorește ȘAPTE ani de relații bilaterale la Arad
Articolul următor
„La dosarul profesional al domnului director Toma Adrian NU se află certificatul de absolvire”… dar ilegalitatea asta nu-l împiedică să rămână pe funcție

4 comentarii. Leave new

  • avatar of chis alexandru ioan
    chis alexandru ioan
    23 martie 2021 8:11

    Sunt convins că noua echipă aflată la conducerea instituțiilor abilitate din Arad va găsi o soluție de a salva obiectivele arhitecturale care ne reprezintă. Îi știu ca pe niște oameni de cuvânt și am mare încredere în ei.

    Răspunde
  • Bineinteles, se accepta deoar comentarii de la orientarea criticarad… jenant

    Răspunde
    • Parțial corect: se acceptă și comentarii critice la „orientarea criticarad” – cu condiția să fie cel puțin corecte gramatical și să zică CEVA INTELIGENT. Cu al tău am făcut o excepție…

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

balcea 1

Domnul Bovary

Motto: „…domnul Charles-Denis-Bartholomé Bovary, fost subchirurg militar, compromis, prin anul 1812, în nişte afaceri cu recrutarea şi silit în acea vreme să-şi dea demisia, profitase atunci de farmecele sale personale…