N-CAZURI

Consilierul local Gheorghe SĂPLĂCAN s-a ales cu două plângeri penale la DNA Timișoara și București. În calitate de director al Stațiunii de Cercetare a Bovinelor Arad, este acuzat de abuz în serviciu, fals intelectual, uz de fals și uzurpare de calități oficiale

 

Consilierul local și directorul Stațiunii de Cercetare Dezvoltare pentru Creșterea Bovinelor Arad (S.C.D.C.B.A), Gheorghe Săplăcan, este reclamat la DNA Timișoara și DNA București și, cu siguranță, va fi chemat la audieri zilele acestea pentru a da explicații procurorilor la acuzațiile – foarte grave și, mai ales, foarte costisitoare în toate sensurile termenului – pe care i le aduce un om de afaceri din Timișoara: abuz în serviciu, fals, uz de fals, fals intelectual, uzurpare de calități oficiale.

Plângerile, întocmite de  omul de afaceri din Timiș prin două birouri de avocatură din Timișoara celebre prin reușitele lor – PASCA & PASCA și CORINA POPESCU – au primit număr de înregistrare și dosar foarte recent (una poartă ștampila însoțită de data de  9 februarie, iar cealaltă 12 februarie a.c.). Ele sunt „produsul juridic” a unei lupte pentru obținerea PUZ-ului pentru o suprafață imensă, situată în partea nordică a județului ce durează, numai în instanțe, de 5 ani.

85 de hectare deține doar omul de afaceri L.P.A. (prin cumpărare de certificate de propietate întărite de CF-uri), iar acestea nu se pot concretiza în PUZ-uri pentru că nu primesc aviz favorabil de la S.C.D.C.B.A., în discuție fiind o rețea de canale (vechi și neutilizate) aflate sub administrarea stațiunii. În aceeași situație mai sunt și alți proprietari, care stau cu „PUZ-ul la ușă” în așteptarea singurului aviz care le lipsește pentru a investi în construcția unor imobile, stații de benzină, hale pentru fabrici etc. Acesta este motivul major pentru care Săplăcan este acuzat de abuz în serviciu, fals intelectual, uz de fals și uzurpare de calități oficiale – iar în galeria foto puteți răsfoi o parte din actele care ne-au fost puse la dispoziție, pentru conformitate.

Doar valoarea de piață ca terenuri extravilane a celor 84 de hectare ajunge la 10 milioane de euro, iar investitorul se consideră victima unui abuz din partea directorului Săplăcan, care i-a ținut vreme de aproape 10 ani acești bani blocați, plus i-a frustrat – pe el și pe alți zeci de mii de beneficiari – de contracte cu firme străine importante, de calibrul BMW, Mitsubishi, OMV și altele, refuzând, fără să dea explicații coerente, de ce refuză să elibereze aceste avize.

În plângeri se menționează că s-au obținut avize favorabile investiției de la toate instituțiile statului, de la Consiliul Local, de la Consiliu Județean și Prefectura Arad, de la toate ministerele, inclusiv de la SRI. Acele canale, care nu au niciun rost în contextul economic actual și nicio valoare de patrimoniu, fiind săpate pentru prioritățile anilor 1960-1970, sunt invocate în litigiu, iar refuzul directorului stațiunii îi păgubesc, până la urmă pe arădeni, de existența unui cartier de birouri, fabrici și tot ce derivă din asta! Omul de afaceri s-a obligat să construiască poduri și podețe peste canalele „buclucașe”, să le intubeze sau să le amenajeze în conformitate cu cerințele Stațiunii de Cercetare a Bovinelor – nimic din toate acestea nu l-a convins pe consilerul-director.

În replică, Gheorghe Săplăcan (care a aflat de la noi că va fi chemat la DNA), spune că „eu aici sunt un simplu administrator al terenurilor statului! Nu cred ca statul să mă inculpe pe mine pentru că-i apăr proprietățile. Domnul în cauză n-are decât să obțină PUZ-ul pentru a construi pe terenul lui ocolind canalele respective – pentru că decizia de a nu semna aviz favorabil este luată nu de mine, personal (pentru că nu sunt singur pe stațiune), ci de consiliul de administrație a Stațiunii de Cercetări.”
„Abia aștept să mă duc la DNA să spun tot ceea ce știu. Eu m-am mai judecat cu d-l. L.P.A. în alte procese, iar instanțele mi-au dat câștig de cauză în toate” –
mai spune consilierul.

Iată starea de fapt, pe larg, așa cum este descrisă în termeni juridici de către reclamant:

sub aspectul savarsirii infractiunilor de abuz in serviciu cu consecinte deosebit de grave, in forma continuata (art.297 alin.1 C.pen. rap. la art.183, art.309 C.pen., cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen.), fals intelectual  in forma continuata (art.321 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen.) si uz de fals in forma continuata (art.323 C.pen. cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen.). Prezenta plangere inteleg sa o formulez, sub aspectul savarsirii infractiunii de abuz in serviciu cu consecinte deosebit de grave, in forma continuata (art.297 alin.1 C.pen. rap. la art.183, art.309 C.pen., cu aplicarea art.35 alin.1 C.pen.) si impotriva membrilor Consiliului de Administratie al Statiunii de Cercetare Dezvoltare pentru Cresterea Bovinelor Arad, care in sedintele din data de 27.06.2014 si 28.12.2016 au hotarat emiterea unui aviz nefavorabil proiectului PUZ – „Zona cu functiuni mixte, servicii si comert, industrie nepoluanta si depozitare” intocmit la solicitarea subsemnatului.

Subsemnatul, detin in proprietate mai multe suprafete de teren extravilan intr-o zona limitrofa intravilanului Municipiului Arad, zona cu privire la care am demarat un proiect de dezvoltare urbanistica.

În acest scop, am solicitat Primariei Arad emiterea unui Certificat de Urbanism (eliberat sub nr.353/28.03.2012) pentru terenuri in suprafata totala de 907.850 mp, certificat in baza caruia am intocmit un proiect de Plan Urbanistic Zonal (PUZ) – proiect 21/2013 Birou Individual de Arhitectura Alexandra Cornea – pentru o „Zona cu functiuni mixte, servicii si comert, industrie nepoluanta si depozitare”, avand amplasamentul in partea de vest a Municipiul Arad, la intersectia DN 7 cu centura ocolitoare a Municipiului Arad, terenurile aferente fiind identificate prin extrasele CF: 330514 Arad, 330499 Arad, 330480 Arad, 330438 Arad, 330427 Arad, 330424 Arad, 330467 Arad, 330433 Arad, 330196 Arad, 330478 Arad, 330364 Arad, 330219 Arad, 330501 Arad, 330212 Arad, 330445 Arad, 330459 Arad, 330491 Arad, 330456 Arad, 330523 Arad, 330505 Arad, 330446 Arad, 330452 Arad, 330504 Arad, 330503 Arad, 330524 Arad, 330476 Arad, 330430 Arad, 330208 Arad, 330515 Arad, 330435 Arad, 330481 Arad, 330470 Arad, 330457 Arad, 330463 Arad, 330450 Arad.

Proiectul PUZ astfel intocmit a primit avizul de oportunitate si a parcurs procedura de transparenta decizionala conform Legii nr.350/2001, fiind obtinute apoi avizele si acordurile prealabile solicitate prin Certificatul de Urbanism, de la EON, ENEL, TELEKOM, DSP, MADR, ANIF, MAPN, SRI, CNADNR, COMISARIATUL DE MEDIU, CONSILIUL JUDETEAN, urmand ca ulterior sa intre in procedura finala de aprobare de catre Consiliul Local al Municipiului Arad, fiind intocmit inclusiv proiectul de hotarare de Consiliu Local (nr.239/23.10.2013, publicat pe site-ul Primariei Arad la http://www.primariaarad.ro/files/proiecte/p822.pdf).

Chiar inainte ca Proiectul PUZ sa fie supus spre aprobare Consiliului Local al Municipiului Arad, s-a constatat de catre functionarii Primariei ca terenurile din amplasamentul acestuia sunt traversate de o serie de canale de irigatii, o serie dintre acestea aflandu-se in administrarea Agentiei Nationale de Imbunatatiri Funciare (ANIF), institutie de la care fusese obtinut avizul necesar, iar altele aflandu-se in administrarea Statiunii de Cercetare Dezvoltare pentru Cresterea Bovinelor Arad (SCDCB) cu sediul in Arad, Calea Bodrogului nr.32, solicitandu-se ca atare, distinct de mentiunile din Certificatul de Urbanism initial emis, obtinerea avizului acestei din urma institutii in favoarea elaborarii PUZ.

SCDCB Arad functioneaza in subordinea Academiei de Stiinte Agricole si Silvice „Gheorghe Ionescu-Sisesti” (ASAS), potrivit prevederilor HG nr.35/2006 – Anexa 1 si Legii nr.45/2009 – Anexa 3, avand drept de administrare asupra bunurilor din domeniul public si privat al statului, in cazul de fata o parte din canalele de irigatii ce strabat parcele de teren aferente PUZ aflandu-se in administrarea acestei statiuni de cercetare.

Avand in vedere solicitarea de obtinere a respectivului aviz, am facut demersurile necesare catre Statiunea de Cercetare Dezvoltare pentru Cresterea Bovinelor Arad, institutia respectiva, prin intermediul directorului SĂPLĂCAN GHEORGHE, refuzand in mod constant si nejustificat emiterea respectivului aviz.

In acest sens, prin cererea expediata in data de 15.10.2013 prin intermediul Biroului Individual de Arhitectura Alexandra Cornea si inregistrata la SCDCB Arad sub nr.870/18.10.2013, am solicitat respectivei institutii publice emiterea avizului pentru PUZ – „Zona cu functiuni mixte, servicii si comert, industrie nepoluanta si depozitare”, atasand la cerere documentatia aferenta proiectului, raspunsul dat prin adresa nr.950/06.11.2013 fiind acela de avizare nefavorabila, motivat de faptul ca drumul de exploatare DE 608/3 si canalele HC 594, 597, 600, 605 si 608/2 constituie domeniu public al statului.

In data de 06.05.2014 am revenit cu o noua solicitare catre SCDCB Arad, inregistrata sub nr.480/06.05.2014 in vederea emiterii avizului, argumentand cererea atat din punct de vedere al potentialului de dezvoltare urbanistica a zonei, al beneficiilor fiscale pentru bugetul local si de stat, cat si prin prisma obtinerii tuturor celorlalte avize necesare, inclusiv de la alte institutii ce administreaza bunuri proprietate publica din perimetrul PUZ, si depunand din nou documentatia aferenta emiterii avizului.

Am mai precizat in cerere faptul ca proiectul propus pentru PUZ nu afecteaza modalitatea de folosire a canalelor, acestea urmand a-si pastra destinatia actuala, fara a fi obturate, colmatate sau blocate in nici un fel prin implementarea proiectului, iar podetele de trecere prevazute a fi realizate peste canale nu vor avea nici un impact negativ asupra utilizarii lor.

Am aratat de asemenea, in respectiva cerere, faptul ca drumul de exploatare si canalele de irigatii nu mai prezinta un interes efectiv pentru activitatea SCDCB Arad, cata vreme dupa predarea lor catre Statiune, terenurile din jurul canalelor si drumului de exploatare au fost retrocedate catre persoanele indreptatite prin hotarari judecatoresti date in materia fondului funciar, fiind ulterior achizitionate de subsemnatul Luca Petru Adrian, beneficiar al proiectului PUZ, astfel incat respectivele canale nu mai deservesc terenuri aflate in administrarea respectivei institutii.

Noua cerere a primit de asemenea un aviz negativ, prin adresa nr.531/19.05.2014 SCDCB Arad precizand, prin intermediul directorului SĂPLĂCAN GHEORGHE, ca Statiunea este una de utilitate publica, iar canalele si drumul de exploatare sunt necesare exploatarii terenurilor administrate de aceasta.

In data de 19.06.2014 am formulat prin intermediul Cabinetului de avocat Mihnea Radu o noua cerere de emitere a avizului catre SCDCB Arad, inregistrata sub nr.652/19.06.2014, precizand faptul ca in zona nu exista in fapt drumul de exploatare DE 608/3, astfel cum in mod eronat am considerat initial si cum fusese mentionat in anterioarele solicitari de emitere a avizului.

Am aratat ca in realitate terenurile supuse proiectului PUZ sunt traversate de la nord la sud de drumul judetean DJ 682F, sectiunea relevanta a acestui drum fiind in administrarea Consiliului Local al Municipiului Arad (astfel cum a fost confirmat prin adresa nr.14112/16.10.2013 emisa de Directia Tehnica Investitii – Serviciul Administrare Drumuri si Poduri din cadrul Consiliului Judetean Arad) si ca am primit aviz favorabil pentru proiectul PUZ din partea Primariei Municipiului Arad – Serviciul Intretinere si Reparatii Cai de Comunicatii Terestre, sub nr. 65683/T4/05.11.2013.

Am aratat faptul ca drumul judetean DJ 682F este mentionat in anexele Hotararii Guvernului nr.540/2000 si reconfirmat in domeniul public al judetului Arad prin Hotararea Guvernului nr.976/2002, Statiunea considerand in mod eronat ca DE 608/3 ar trebui sa se regaseasca in teren exact peste traseul actual al DJ 682F, ceea ce este, evident, imposibil.

Aceleasi aspecte au fost comunicate catre SCDCB Arad prin adresa nr.7890/27.06.2014 a Consiliului Judetean Arad – Serviciul Administrare Drumuri si Poduri, in care s-a precizat ca fostul drum de exploatare DE 608/3 figureaza in evidentele CJ Arad ca drum judetean, atat in Hotararea Guvernului nr.540/2000 privind atestarea domeniului public al judetului Arad, precum si al municipiului Arad, oraselor si comunelor din judetul Arad – Anexa 1. poz.8 si 34, in Monitoarele Oficiale ale Consiliului Judetean Arad nr.3-4 /1996 – Hotararea Consiliului Judetean Arad nr.40/18.12.1996 – cand drumul mentionat era un tronson din DJ 682C, cat si in Monitorul Oficial al Consiliului Judetean Arad nr. 1/2001 – Hotararea Consiliului Judetean Arad nr.23/19.03.2001 – in care apare trasat si pe harta anexa la hotarare cat si in Anexa nr.II, poz. nr.8.

S-a mentionat in adresa CJ Arad si faptul ca la data actuala DJ 682F se afla in domeniul public al judetului Arad si administrarea Consiliului local al municipiului Arad conform Protocolului din 28.04.2006 si a Hotararii Consiliului Judetean Arad nr.246/30.09.2013.

Am cerut ca atare reanalizarea avizului Statiunii, raportat la cele mai sus aratate, avand in vedere ca avizarea negativa anterioara, emisa prin adresa nr.531/19.05.2014 a SCDCB Arad, era legata de pretinsa afectare a modului de utilizare a DE 608/3.

Prin adresa nr.748/17.07.2014 s-a comunicat insa un nou aviz nefavorabil, hotarat de Consiliul de Administratie al Statiunii in sedinta din 27.06.2014, cu motivarea ca transformarea drumului de exploatare DE 608/3 in drum judetean ar conduce la pierderea accesului SCDCB Arad la 250 ha teren aflate dincolo de DN 7, neputand fi schimbata astfel destinatia terenului din domeniul public.

În data de 30.06.2014 si ulterior in data de 07.07.2014 am formulat doua noi solicitari catre SCDCB Arad, prin intermediul Cabinetului de avocat Mihnea Radu, inregistrate la Statiune sub nr.684/30.06.2014 si nr.714/07.07.2014, aratand, pe langa aspectele mentionate in cererile depuse anterior, si faptul ca ANIF a avizat in mod favorabil, in doua randuri, respectivul proiect de dezvoltare urbanistica, emitand in acest sens avizele nr.140/07.05.2012 si nr.81/29.04.2013, prin prisma canalelor de irigatii aflate in administrarea respectivei institutii, ce traverseaza perimetrul PUZ.

De asemenea, am anexat si o declaratie in forma autentica, prin care subsemnatul mi-am luat angajamentul ca prin implementarea Proiectului PUZ sa nu fie afectate in mod negativ canalele aflate in administrarea SCDCB Arad si sa se pastreze respectiva destinatie a acestora.

M-am oferit, de asemenea, sa cedez cu titlu gratuit in proprietatea Statului Roman si in folosinta SCDCB Arad o portiune din terenurile proprietatea mea, care formeaza obiectul Proiectului PUZ, in vederea amenajarii ca drum de exploatare agricola, pentru a incerca in acest mod sa rezolv diferendul legat de existenta sau inexistenta DE 608/3 si pretinsa afectare a intereselor Statiunii.

Prin adresa nr.791/29.07.2014 s-a comunicat, ca raspuns la aceste ultime doua solicitari, faptul ca avizul Statiunii este nefavorabil si ca cele propuse nu sunt de competenta Statiunii, orice trecere a terenului din domeniul public in domeniul privat realizandu-se prin lege sau prin Hotarare de Guvern.

Ulterior acestor demersuri, datorita tergiversarii provocate de lipsa avizului SCDCB Arad, a fost necesara prelungirea valabilitatii certificatului de urbanism si a avizelor si acordurilor prealabile emise de unele din autoritatile si institutiile competente, insa cu toate acestea valabilitatea certificatului de urbanism, chiar prelungit, a expirat in anul 2015, motiv pentru care a fost pornita de la capat o noua faza a Proiectului PUZ, pentru care a fost obtinut un nou Certificat de Urbanism sub nr.1177/18.06.2015.

A fost astfel refacut Proiectul PUZ intr-o forma optimizata, fiind reduse detaliile care vizeaza treceri peste canale – chiar daca acestea nu pot fi evitate in totalitate, intrucat canalele administrare de statiune trebuie in mod obligatoriu traversate pentru a fi asigurat accesul intre terenurile ce imi apartin in proprietate.

Cu toate acestea, chiar si dupa parcurgerea din nou a tuturor procedurilor si ajustarea proiectului PUZ astfel incat sa fie reduse la minim traversarile canalelor de irigatii administrate de Statiune, am intampinat din nou refuzul SCDCB Arad, prin intermediul directorului SĂPLĂCAN GHEORGHE, de a emite avizul necesar adoptarii PUZ.

Astfel, in cursul anului 2015, prin intermediul Biroului de arhitectura Alexandra Cornea am solicitat din nou avizul Statiunii fata de noul Proiect PUZ, prin cererea inregistrata sub nr.1349/02.12.2015, conform noului Certificat de Urbanism nr.1177/18.06.2015, pe care am fost nevoit sa-l obtin dupa expirarea certificatului initial, Statiunea emitand adresa nr.1482/29.12.2015, in care mentioneaza ca avizul este negativ, deoarece acesta nu este necesar, proprietar al terenului invecinat cu PUZ fiind Statul Roman, prin Ministerul Finantelor Publice – Serviciul Administrare Patrimoniu, statiunea avand doar calitatea de administrator.

Prin urmare, si de aceasta data SCDCB Arad a mentionat ca avizul sau este negativ, sugerand totodata in mod mincinos ca ar trebui sa solicit avizul de la Ministerul Finantelor Publice.

Precizez ca anterior incercasem obtinerea avizului de la respectivul Minister, printr-o cerere transmisa in data de 03.02.2014 prin intermediul Biroului de arhitectura Alexandra Cornea, primind raspuns de la Ministerul Finantelor Publice ca doar administratorul terenurilor are competente de a emite avizul solicitat (adresa nr.525445/14.02.2014).

Am formulat de asemenea o cerere de emitere a avizului si catre DGRFP Timisoara, prin intermediul Cabinetului de avocat Mihnea Radu, inregistrata sub nr.35167/25.06.2014, primind un nou raspuns de la Ministerul Finantelor Publice, prin adresa nr.527788/05.08.2014, in care ni s-a precizat inca o data faptul ca doar administratorul terenurilor are competente de a emite avizul solicitat.

Ulterior, la data de  07.12.2016 am inaintat catre SCDCB Arad o noua cerere de acordare a avizului pentru proiectul PUZ, conform Certificatului de Urbanism nr.1177/18.06.2015, prin adresa nr.2346/29.12.2016 fiindu-mi comunicata avizarea negativa hotarata de Consiliul de Administratie al Statiunii in sedinta din 28.12.2016, fara nicio alta motivare.

Ma aflu astfel in situatia ca dupa aproape 6 ani de la demararea proiectului PUZ si obtinerea primului Certificat de Urbanism (28.03.2012), sa nu pot continua demersurile necesare dezvoltarii urbanistice propuse si sa nu imi pot valorifica pe deplin prerogativele dreptului de proprietate asupra terenurilor din respectivul amplasament, datorita unicului refuz, manifestat cu obstinatie, in mod nejustificat si sub diferite pretexte, or chiar si fara vreo motivare, de Statiunea de Cercetare Dezvoltare pentru Cresterea Bovinelor Arad prin intermediul directorului SĂPLĂCAN GHEORGHE.

Acest refuz abuziv de avizare a proiectului PUZ produce prejudicii patrimoniale deosebit de importante, atat subsemnatului, cat si bugetului autoritatii publice locale, prin prisma valorilor de impozitare sau de vanzare a terenurilor extravilane in comparatie cu terenurile incluse in intravilanul localitatii, cat si prin prisma imposibilitatii de dezvoltare urbanistica a zonei, prin lipsirea de proiecte investitionale si de constructii, locuri de munca, dezvoltarea de spatii comerciale, industriale si de servicii.

Ca urmare a aprobarii proiectului PUZ valoarea de piata a terenurilor ar creste, la incheierea tranzactiilor ar fi aplicata alta grila notariala de evaluare, mult mai ridicata, si ca atare ar fi percepute taxe si impozite mai mari la bugetul de stat, bugetul local sau ANCPI.

De asemenea, in zona respectiva au existat posibilitati reale de a se incheia o serie de tranzactii importante, pentru care s-au parcurs pasi importanti, singurul impediment in calea derularii acestora fiind tocmai aprobarea proiectului PUZ, ce nu poate fi realizata datorita refuzului constant si abuziv de emitere a avizului de catre SCDCB Arad.

Astfel de oportunitati de investitii si dezvoltare regionala au fost pierdute in cursul anilor 2013-2014, cand companiile auto BMW si Mitsubishi, precum si un grup petrolier important, s-au aratat interesati de efectuarea unor investitii in respectivul perimetru, pentru fabrici cu spatii de logistica aferente, or statii de carburanti, proiecte la care s-a renuntat din cauza stagnarii procesului de aprobare a PUZ.

Mai mult decat atat, prin art.I pct.6 din Legea nr.186/2017 pentru modificarea si completarea legii fondului funciar nr.18/1991 a fost introdusa o noua taxa aferenta operatiunilor de introducere a terenurilor agricole in intravilan, taxa al carui cuantum variaza intre 2-4 lei/mp, in functie de clasa terenului agricol, ceea ce la suprafata de cca. 900.000 mp, cat au terenurile incluse in Proiectul PUZ, inseamna aproximativ 1.800.000 – 3.600.000 lei (aprox. 400.000 – 800.000 euro), suma la a carei plata nu eram obligat la data introducerii proiectului, cand nu exista o astfel de taxa, dar pe care acum va trebui sa o achit, fiind in vigoare, fiindu-mi astfel cauzat un cost suplimentar enorm prin tergiversarea abuziva de emitere a avizului de catre SCDCB Arad.

Lucian Valeriu, 15 martie 2018 4:26

5882E3C2-668B-4A3E-BFAA-BCC753E6C4C9EF951D8E-C098-4737-BD23-85CAE64050D735B02789-2EC7-41D8-BD96-411BAB82E0B1860A8958-AB52-49E3-A4B0-008E9FAE2D8C0A0A87DB-68CC-4AF4-A356-2C076765C3DEAF8F25D8-56B0-49DE-AAC9-933C3ED00C4F8B8BFCCF-27DB-4396-ACB1-205330EF8EA70CBCCA74-7633-42A5-9C99-122445FFEECCsaplacan3saplacan2saplacan1saplacan