Directorul Serviciului de Ambulanță Județean Arad, dr. Maria Nicoară: „Nu e firesc să suni la 112 pentru o migrenă sau un simptom care nu-ți pune viața în pericol”

maria nicoara 1
Distribuie:

 

Serviciul de Ambulanță Județean Arad (SAJ) încorporează, pe lângă Statia Centrală de Ambulanță Arad, substațiile Chișineu Criș, Gurahonț, Ineu, Lipova, Sebiș, Săvârșin, Pecica, Șiria și Sântana. Dincolo de complexitatea unei munci extrem de dificile, imprevizibile și nedrept de prost plătite, medicii și asistenții de pe ambulanțele arădene se confruntă și cu un deficit de personal și de utilaje menit să le denatureze munca, aproape să le arunce în derizoriu eforturile pe care le fac zilnic, în scopul, clar și precis definit de profesie, de a salva vieți. Numeroase cazuri subsumându-se ideii „salvarea nu a apărut la timp” întregistrează presa locală în ultima vreme – cotidianul nostru a relatat, și el, câteva.
Despre aceste evidențe, despre cum s-a ajuns la această situație, am discutat cu Maria Nicoară, managerul general al SAJ Arad.

 

Sasha Romanov:  Este adevărat că municipiul Arad este deservit doar de 3 ambulanțe? Nu am inventat noi acest număr – este o precizare a dispecerului de la ambulanță când un pacient a solicitat o intervenție.

Maria Nicoară:  Haideți să o luam cu începutul. Și am să va răspund tranșant din prima frază: NU ESTE ADEVĂRAT CĂ MUNICIPIUL ARAD ESTE DESERVIT DE DOAR TREI AMBULANTE. Și am să va spun de ce: SAJ ARAD are în fiecare tură un MINIM, atenție MINIM, de o ambulanța de tip C deservită de medic, asistent și ambulanțier, TREI ambulante de tip B cu asistent și ambulanțier și un echipaj ACD, consult la domiciliu cu medic și ambulanțier. Spuneam că acesta este un minim necesar și garantat. În realitate, pe fiecare tură sunt mai multe echipaje care intervin prompt la solicitările arădenilor.

S. R.: Cum s-a ajuns în această situație? Mă refer la situații de genul celei relatate de noi ( „ Dacă vrei să ajungi de urgență la spital, cheamă un taxi. În Arad, salvarea ajunge la tine în 3 ore jumate ”) Cum se poate remedia?

Maria Nicoară:  ,,S-a ajuns în această situație”, ca să vă parafrazez, datorită faptului că s-au făcut angajări astfel incât s-a ajuns la minimul menționat: adică 5 echipaje pe tură. Pe viitor, intenția este de a crește numărul de echipaje pe tură mai precis 10 echipaje. Soluția ar fi suplimentarea numărului de posturi la Serviciile de Ambulanță la nivel național. Odată cu creșterea numărului de personal operativ, se intenționează, tot pe plan național, ca la nivelul serviciilor de ambulanță să se achiziționeze un număr considerabil de autosanitare noi.  

S. R.: Există vreun act normativ sau ordin de ministru care să reglementeze numărul ambulanțelor pentru municipii sau județ?

Maria Nicoară:  Nu există un normativ de alocare a ambulanțelor la nivel de municipii sau județ.

Sasha Romanov: Și totuși avem un caz concret, relatat chiar de site-ul nostru, când un pacient a așteptat ambulanța peste 3 ore. Cine prioritizează intervențiile?

Maria Nicoară: Nimeni nu a așteptat niciodată trei ore – dacă vorbim de o intervenție iminentă și de situații care pun viața cuiva în pericol. Însă dispeceratul, acolo unde sunt medici și care decid ce este o urgența și cât de… urgentă este urgența, sunt obligați să acorde primul ajutor persoanelor ce au pusă viața în pericol. Nu putem lăsa un copil cu febră mare și convulsii, la fel cum nici nu putem să nu intervenim în cazul accidentelor de circulație, de pildă. Prioritizarea intervențiilor se face în dispeceratul medical de către dispecerele de serviciu și medicul coordonator. E adevărat ca și SAJ ARAD are ,,clienții casei”, mereu aceleași persoane care sună poate zilnic sau chiar de mai multe ori în aceeași zi, la numărul de urgențe 112. Și nu e firesc să suni pentru o migrenă sau un simptom care nu-ți pune viața în pericol, pentru asta sunt medicii de familie, cabinetele specializate și centrele de permanență. Chiar și așa, SAJ Arad să știți că ajunge în toate punctele de intervenție în timpii regulamentari. Există legislație specifică de dispecerizare a cazurilor,  care prioritizează cazurile în funcție de cele relatate de către pacient/aparținător pe 112.

S. R.: Dotarea SAJ Arad este pe minim? Ce se întâmplă dacă mașinile au nevoie de intervenție în service?

Maria Nicoară: Dotarea SAJ ARAD nici vorbă să fie la minim posibil. Realizați că zilnic sunt, pe lângă ambulanțele care circulă non stop pe străzile județului și municipiului, ambulanțe care sunt în service pentru diferite intervenții tehnice, și ambulanțe de rezervă. Serviciul de ambulanță nu a simțit și nu simte că sunt câteva mașini în service pentru că întotdeauna ne organizăm așa încât activitatea noastră să nu fie periclitată nicio secundă.

S. R.: Care este regula de circulație cu avertizare sonoră în trafic a ambulanțelor? Sunt zone în municipiu (de exemplu zona Lacului – Pădurice- CJA) unde fonic este un coșmar mai ales în orele de vârf ale zilei. 

Maria Nicoară:  Legislația prevede obligativitatea utilizării atât pe timp de zi cât și pe timp de noapte a semnalelor acustice și luminoase în timpul deplasării în regim de urgență spre locul intervenției, adică spre pacient, sau spre spital. Vă imaginați câte accidente ar fi cu ambulanțe aflate în misiune în impact cu participanți în trafic  indisciplinați? Pentru că doar așa ii pot numi pe cei care nu acordă prioritate ambulanțelor aflate în misiune.

Cum să știe un șofer că o ambulanță este în misiune dacă nu are pornite semnalele luminoase și acustice?  Din păcate, tot mai mulți șoferi nu dau prioritate autospecialelor noastre – și atunci apar incidente neplăcute. Care medic sau asistent își poate lua responsabilitatea ca mașina salvării să oprească la fiecare semafor în timp ce pacientul este – poate – în stare critică?!  Care șofer de ambulanță își permite luxul să nu pornească și semnalele de avertizare sonoră riscând astfel viața lui, a colegilor din ambulanță dar și a pacientului care și așa se găsește într-o situație dificilă?! Cât despre zona descrisă de dumneavoastră, care este una dintre cele mai aglomerate artere din Arad, folosirea semnalelor de avertizare se impune atunci când ai o urgență, viața acelui pacient poate că depinde de un fir de ață, iar aglomerația nu-ți permite să te strecori cu viteză mare prin trafic.

S. R.: Ce ar trebui să știe pacienții sau aparținătorii lor atunci când apelează serviciul de urgență 112 și solicită o ambulanță? Ce recomandați?

Maria Nicoară: Pacienții care sună la 112 și solicită o ambulanță trebuie să știe că medicul din dispecerat prioritizează urgențele pe baza simptomelor descrise de apelant iar echipajul pleacă din stație in conditiile in care nu se află intr-o altă misiune, înainte ca solicitantul să fi închis telefonul. Este important să sunăm la ambulanță atunci când sesizăm simptome ce pun viața în pericol. Le recomand apelanților care sună zilnic la ambulanță să mai viziteze și un medic de familie, cele mai multe lucruri putând fi rezolvate pe timpul zilei, fără a uita că prelungirea medicului de familie este centrul de permanență și abia apoi AMBULANȚA și UPU.  Colegii mei, medici, asistenți și ambulanțieri sunt buni profesioniști și puteți avea toată încrederea în deciziile și profesionalismul lor. 

Categorie: Dialoguri
Etichete: 112, ambulanțe, intervenții, Maria Nicoară, pacienți, SAJ Arad
Distribuie:
Articolul anterior
Canin
Articolul următor
Avocatul Vladimir Theodorescu, fiul fostului ministru al Culturii, a fost găsit mort după ce a fost mușcat de un șarpe

11 comentarii. Leave new

  • Am asteptat doua ore sa vina ambulanta la un pacient ce era la un pas de infart ,ni sa spus ca o sa vina o ambulanta dupa ce lasa un pacient acasa apoi o sa vina si la noi

    Răspunde
  • Doamna Ramona,
    Asa cum bine stiti, dispecerul preia datele si detaliile oferite de apelant. Nu exista caz in care ambulanta sa mearga la un pacient care „e la un pas de infarct”. Infarctul e infarct si poate fi diagnosticat cu exactitate 100% doar dupa efectuarea unui EKG. Asa cum nici expresia de „pre-infarct” nu este corecta deoarece inaintea unui infarct nu exista decat simptomul sau simptoamele care indica deja un posibil infarct, tot asa e si cu oricare alta complicatie sau mai precis situatie pe care apelantul crede ca le stie. Sa lasam ideea de info de pe internet si sa sunam la 112 doar cand VIATA E IN PERICOL.

    Răspunde
  • Scuze ca te contrazic Ramona dar cred ca iti bati joc de minciuna …….nu cred ca dispecera de la ambulanta ti-a spus ca o sa lase pacientul acasa si pe urma o sa vina .Ambulanta de urgenta pe care o asteptai nu transporta pacienti la domiciliu doar de la domiciliu la spital atat .pacienti se intorc acasa cu masinile personale pe jos sau cu verbita asa ca te-ai mintit singura cu comentul de mai sus .Daca te plictisesti fa goblene nu inventa minciuni ca nu te prinde .

    Răspunde
  • Doamna director ,ar trebui să mai angajați asistenți si șoferi,dar mereu vă plingeti că nu sunt bani. Ia insistati mai mult la minister
    Sau ați moștenit de la ex directorul SCHILL ROBERTO ,să fiți nepasatoare la cerințele angajaților.

    Răspunde
  • avatar of gheorghieș ioan
    gheorghieș ioan
    11 octombrie 2016 9:08

    Am un vecin,care atunci când e în stare de ebrietate solicita ambulanta si de trei ori pe săptămână,mai ales noaptea.(precizez ca e în starea asta aproape zilnic)cum poate dispecerul să știe dacă urgenta e reala sau imaginară?!și din cauza asta probabil, ambulanța are întârzieri la solicitările reale

    Răspunde
    • Aici ar trebui intervenit, amendati ce care solicita ambulanta fara a fi o urgenta,ambulanta a fost transformata in „serviciu taxi” pentru betivi ,aurolaci si tigani(nu sunt rasist,dar abuzeaza de acest serviciu de urgenta si sunt foarte violenti s, sunt zone unde ambulanta raspunde solicitarilor doar daca sunt insotiti de politie sau jandarmi!!!!!!) .

      Răspunde
  • Buna Ziua
    Am solicitat si eu 112 dar cél mai mult ám asteptat 15 minute.
    Ceea ce as dori sa aflu este de ce nu se da concediu medical in cazul in care fac o criza de rinichi de ex.si e Vineri sau Sambata de exemplu .Eu nu pot lipsi de la servici .In cazul asta pot sa raman fara servici, ptr ca nu pot dövedi ca am fost bolnava daca nu merg la servici.Cum procedez?Multumesc!

    Răspunde
  • 17.03/2018
    Azi, se împlinește un an, de la DECESUL în urma evenimentului
    din 09.03.2017
    Dl Preşedinte CJ Arad Cionca-Arghir Iustin-Marinel

    Manager General Dr. Raveca Mărioara Nicoară
    [email protected]
    Direcția de Sănătate Publice Jud. ARAD
    Director executiv CĂTANĂ CONSTANTIN
    Șef Serviciu de Sănătate Publică Dr DANIELA CÎRNAȚU

    La solicitarea mea la 112 AMBULANȚĂ pentru dureri foarte mari apărute în acel moment, având problem de circulația arterială a soției, apare o asistentă vorbind la mobil, foarte veselă, intră vorbind în continuare…. Ne întreabă dacă dorim ca pacienta să fie transportată la spital sau nu. Am confirmat că dânsa e în măsură să hotărească. Vorbește în continuare la mobil, Soția urlă de durere, ea vorbește la mobil……
    După 2-3 minute soția urlă disperată că amorțește mâna, piciorul și pierde conștiința. Am intervenit să se mai uite și la bolnavă și să facă ceva, că moare…. Abia atunci sa apropiat de pacientă, doar atunci ia dat 2 injecții iar apoi, la îndemnul asistentului (probabil conducătorul auto, care era cu documentele) a început foarte timid, amator, să facă respirație artificială…… Așa pînă la venirea echipajuluj 2 venit pentru transport, care a continuat să facă respirație artificială. A venit apoi echpajul SMURD care a reușit să o aducă la repornirea inimii și a transportat-o la Urgența Spitalului.
    Dacă la solicitarea mea FFF URGENTĂ de la ora 14,59 pentru dureri foarte mari apărute în acel moment, având problem de circulația arterială nu se trimitea SC RAȚIO SRL, care a solicitat ABULANȚA, iar aceasta a solicitat echipajul cu personal profesional SMURD, sosit la ora 15,37 care a reușit să readucă pulsul, poate soția mea ar trăi și azi !!! Soția a rămas în comă IV până ăn data de 17.03.2017, când a decedat la ATI II din spitalul Arad………
    Menționez, că anchetele efectuate de DSP cât și a AMBULANȚEI nu au făcut altceva decât că au demonstrat doar “profesialismul” celor în cauză și în apărarea subalternilor, în disprețul vieții pacientei !
    Soția a decedat….ajutată în special de Dispeceratul Dv.
    ODHNEȘTE ÎN PACE, SOȚIA MEA
    CEL DE SUS întotdeauna face dreptate…….
    https://www.facebook.com/Secretele.ro/videos/1746169822113926/

    Fotografia postată de Nagy Iosif.

    Răspunde
  • In 21 iunie la ficamea ia fost rau are epilepsie am sunat de 13 ori la salvare in final am duso cu masina la upu fiind lesinata nu prea a vrut doamnele deacolo sa o interneze „”” doamnele care stau pe bani multi caracterizate fe aroganta totala””iar un domn angajat de curand pe sau la ambulanta a lovito peste fund pe cicsmea a prinso de sini pacat ca nu sint in tara poate asa si conducerea se va sesiza ce personal angajeaza nu pot spune decit urat..urat ..

    Răspunde
  • avatar of nagy iosif
    NAGY IOSIF
    9 martie 2020 11:47

    MEMORANDUM
    Se împlinesc trei ani, de la DECESUL din 17.03.2017, în urma evenimentului creat de dispeceratul DE URGENȚĂ a AMBULANȚEI 112 din 09.03.2017ora 14,59minute
    APRINDEȚI MĂCAR O LUM|NARE PENTRU ODIHNA EI !
    Dl Preşedinte CJ Arad Cionca-Arghir Iustin-Marinel
    Manager General Dr. Raveca Mărioara Nicoară
    [email protected]
    Direcția de Sănătate Publice Jud. ARAD
    [email protected]
    Director executiv Jr. CĂTANĂ CONSTANTIN
    Șef Serviciu de Control Sănătate Publică
    Dr DANIELA CÎRNAȚU

    La solicitarea mea de urgență la ora14 șI 59 minute 112 AMBULANȚĂ, pentru dureri foarte mari apărute în acel moment soției, având probleme de circulația arterială,
    Apare o asistentă vorbind la mobil, foarte veselă, intră vorbind în continuare…. Ne întreabă dacă dorim ca pacienta să fie transportată la spital sau nu. Am confirmat că dânsa e în măsură să hotărească. Vorbește în continuare la mobil, Soția urlă de durere, ea vorbește la mobil……
    După 2-3 minute, în prezența asistentei dela RAȚIO SRL Arad, (primul echipaj), soția urlă disperată că amorțește mâna, piciorul și pierde conștiința. Ea vorbea la mobil… Am intervenit către cea care a venit să o salveze, să se mai uite și la pacientă, să facă ceva, că moare…. Abia atunci sa apropiat de pacientă, doar atunci ia dat 2 injecții iar apoi, la îndemnul asistentului (probabil conducătorul auto, care era cu documentele) a început foarte timid, amator, să facă respirație artificială…… Așa pînă la venirea echipajuluj 2 venit pentru a transporta, care a continuat în felul lor, să facă respirație artificială. A venit apoi la 33 de minute echpajul SMURD cu echipă care a reușit să o aducă la repornirea inimii și a transportat-o la Urgența Spitalului.
    Dacă la solicitarea mea FFF URGENTĂ de la ora 14,59 pentru dureri foarte mari apărute în acel moment, având probleme la inimă și de circulația arterială nu se trimitea SC RAȚIO SRL, care a solicitat ABULANȚA, aceasta a solicitat echipajul cu personal profesional SMURD, sosit la ora 15,37 după 33 de minute.doar ei au reușit să readucă pulsul, poate soția mea ar trăi și azi !!! Soția a rămas în comă IV până în data de 17.03.2017, când a decedat pe aparate la ATI II din spitalul Arad………
    Deci dispecera de la telefonul de urgență 112 din 09.03.2017 ora 14,59 prin nepriceperea ei, justificată prin PROTOCOL (nedefinit până azi !!!?) crează decesul pacientei trimițând pe rând la solicitarea fiecărei echipe 3 (TREI) echipe de salvări, din care doar a treia (SMURD) e profesională, sosit după 33 de minute !!!
    Menționez, că anchetele effectuate la solicitarea mea, -conf. ANEXA 3 la norme Solicitare privind comunicarea documentelor medicale personale- DSP cât și a AMBULANȚEI nu au făcut altceva decât că au demonstrat doar nepriceperea acoperirea în apărarea subalternilor, în disprețul vieții pacientei !
    NU sa clarificat până astăzi:
    În mod legal am solicitat PROTOCOLUL DE FUNCȚIONARE A AMBULANȚEI !!!, nu l-am primit nici în prezent !!! Populația este interesată.
    PE CE BAZĂ SE TRIMITE DE DISPECERATUL 112 ECHIPAJUL amator, cu mașină mică SC RAȚIO SRL (habarnistă) LA SITUAȚII GRAVE???
    De analizat, modul în care populația județului Arad este asigurată de o asistență profesională cu personal calificat, care poate ajuta în acest sens. când sună la SALVARE 112
    , Dacă sau descoperit persone medicale active fără pregătirea medicală corespunzătoare, de ce nu se aplică această măsură și pentru funcțiile superioare de conducere a ambulanțelor, spitalelor, etc până la nivelul cel mai superior ?!
    Soția a decedat….ajutată în special de Dispeceratul Dv.de la AMBULANȚA din Arad și județ sunat prin 112…
    ODHNEȘTE ÎN PACE, SOȚIA MEA
    CEL DE SUS întotdeauna face drepta
    Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, ochelari de vedere, ochelari de soare şi în aer liber
    Este posibil ca imaginea să conţină: foc, lumânări şi noapte
    Este posibil ca imaginea să conţină: 2 persoane, oameni stând jos, copil şi interior

    Răspunde

Dă-i un răspuns lui Ionut Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie