Gheorghe Falcă – Societatea Vie. O recenzie necesară

falca1

Mărturisesc, cu umilință, faptul că, până anul acesta, nu am citit cartea lui Gheorghe Falcă. Iar faptul că am procurat-o se datorează, din păcate, unui impuls de hater. Adică, am comandat zece exemplare, văduvindu-mi jumătatea mai bună de un pardesiu nou sau o cină la Szeged. Am vrut să fac un șir de cadouri prietenilor care aveau mese cu picioare strâmbe. Așa a fost, și mă simt rușinat spunând acest lucru. Pentru că, odată ajuns în posesia cărții, m-am afundat în studiul ei. Și am descoperit că mă înșelam amarnic. Așa că am făcut un singur astfel de cadou, unui prieten drag, situat în stratosfera eșichierului politic local, dar nu ca și un cadou pe negativ, ci ca să vadă cum trebuie să fie. Pentru că SOCIETATEA VIE e o carte de referință în domeniu. Și, ca atare, merită o recenzie adevărată.

Am citit de patru ori cartea. Adică, de trei ori mai mult decât autorul, și de patru ori și jumătate mai mult decât colegii de partid ai acestuia. Ca urmare, nu am nici o scuză, și trebuie să fac o analiză vie și vibrantă acestui tom de căpătâi al literaturii politico-administrative contemporane. Nu voi merge până la a spune că volumul ar trebui predat în universități, dar l-aș pune măcar în lista lecturilor suplimentare. Este o carte vie, o sursă de inspirație atât pentru politicianul în devenire, cât și pentru profesionistul în administrație.

În primul rând, feelingul cărții este deosebit. Amestecul inteligent de ultraviolet (culoarea anului, by the way), fontul Times New Roman și poza extrem de reușită a autorului, aflat în perioada pre-botoxială, într-o cămașă roz, cu dungulițe vizibile doar unui ochi experimentat, deschide calea multiculturalismului și a toleranței chiar înainte de a deschide cartea. Cartea are un format elegant, cu supracopertă, iar hârtia este velină și destul de groasă pentru a fi mai impermeabilă decât un iPhone 8, cu carcasă antiploaie. Fapt inteligent, pentru că, odată începută lectura, cartea nu mai poate fi lăsată din mână, nici măcar la duș.

Volumul începe cu două prefațe, una scrisă de profesorul Emil Dinga și cealaltă de către nimeni altul decât Sebastian Vlădescu. Bine scrise, cele două eseuri preced primul capitol, numit POLITICĂ VIE. PENTRU O SOCIETATE VIE. De remarcat melanjul îmbucurător de citate de la începutul fiecărui capitol, între o cugetare a unei personalități istorice și un citat din Noul Testament, atât de necesar pentru atragerea zonei electorale neoprotestante, cea care i-a rămas alături autorului până în ziua de azi. Capitolul începe cu expunerea succintă a semnificației evenimentelor din 1989, când Gheorghe era student în Timișoara, dorința sa sinceră și entuziastă de a schimba cursul lucrurilor și întrebarea retorică: „Cât timp mai avem însă?”. Se face în continuare referire la proiectul România 2020 și, astfel, se face trecerea către capitolul ROMÂNIA ÎN CIFRE.

Aici, voi fi foarte sincer, urmează foarte multe charturi, tabele și cifre. Un neinițiat le-ar parcurge în fugă, însă eu sunt un cititor avid și nițel fanatic, așa că le-am parcurs cu atenție, pentru că am vrut să înțeleg. Capitolele următoare, cu subtitluri inteligente și incitante, făcute să stârnească o uriașă și necesară curiozitate, sunt inegalabile în jocul de lumini și umbre, în prezentarea situației deplorabile din anume sectoare, dar și a unor soluții uimitor de pragmatice, totul bazat pe cifre, într-un joc vizual foarte atrăgător. Pentru că autorul are soluții, și discută despre concepte relativ necunoscute, cum ar fi asumare și responsabilitate. Capitolul meu preferat, de departe, este cel despre educație, cu subtitlul O CENUȘĂREASĂ PLICTICOASĂ ȘI DELOC PROMIȚĂTOARE. Ce mi s-a părut deosebit de interesant a fost subcapitolul legat de managerii școlii românești, numiți politic, neprofesioniști și nepregătiți. Sinceritatea autorului este debordantă și înviorătoare, ca un espresso fierbinte vărsat în poală, dimineața, când ești pe jumătate adormit. Într-adevăr, o trezire bruscă la realitate.

După o extrem de riguroasă analiză a sistemului de sănătate din România, autorul vine cu soluții, într-un capitol de-a dreptul ardent, PROIECT ROMÂNIA 2020. După analize și diagnostice, soluțiile curg ca un pârâu cristalin după dezgheț, undeva la granița dintre Gorj și Dolj. Adânc românesc, legat cu odgoane invizibile de tradiție, dar în același timp modern și european, proiectul e mai mult decât un studiu amănunțit de caz, e un incubator de idei, o dezbatere intelectuală și emoțională. Gheorghe Falcă își asumă acest deziderat, apare cu pieptul înainte, apărându-și cu eleganță ideile enunțate, întocmai ca o gospodină din Șiștarovăț care refuză colectivizarea. Avem aici curaj, asumare, evoluție și idei pentru un minunat parcurs. Am remarcat chiar o referire la Traian Băsescu și ideea sa cu Statele Unite ale Europei, și am remarcat și dramul de colegială malițiozitate, ascunsă în comparația cu La Fayette. Dar atât, că trebuie să citiți, ca să vedeți ce adânc merge această aserțiune.

În concluzie, carte SOCIETATEA VIE este un must have. Ea va sta veșnic în biblioteca mea, între Istoria Urâtului a lui Umberto Eco și Tropicul Cancerului a lui Henry Miller. Dar, mai mult decât atât, va sta veșnic în inima mea. Pentru că această carte debordează de un optimism rezervat și lucid, fără toxine și, în mod clar, fără antidepresive. O carte excelentă. Felicitări, domnule Lazurcă !

Categorie: Pamflete
Etichete: Basil Muresan, Gheorghe Falca, recenzie, societatea vie