De ani de zile, nicio autoritate locală nu a fost capabilă să ne explice de ce este atâta nebuloasă în gestionarea deșeurilor în cadrul proiectului „Sistem de management integrat al deșeurilor solide în județul Arad”. Asistăm, din 2010, la o derulare a evenimentelor care au generat exclusiv suspiciuni cu privire la reușita implementării acestui proiect și asta din diverse motive: incompetența funcționarilor responsabili de acest proiect, interese dincolo de puterea de înțelegere a principalului beneficiar al prestării serviciului ( cetățeanul- contribuabil și/sau agentul economic), acte de corupție și haos creat cu intenție sau, pur și simplu inconștiență din partea autorităților și care poate determina returnarea banilor europeni pe lângă alte posibile sancțiuni.
Consiliul Județean Arad și-a asumat realizarea unui proiect european major „Sistem de management al deșeurilor solide în județul Arad”, Proiectul a fost finanţat prin intermediul Programului Operaţional Sectorial Mediu. Valoarea totală a proiectului fiind de 122.573.648 lei, din care valoare eligibilă conform POS, 112.905.765 lei. Din această ultimă valoare, co-finanţarea Uniunii Europene prin FEDR a fost 80%, adică 90.324.607 lei. Cealaltă parte a finanţării POS Mediu a fost asigurată de la bugetul de stat (18%) şi de bugetul local (2%). Totodată și-au asumat și gestionarea serviciilor de colectare, transport, prelucrare și depozitare a deșeurilor.
Uniunea Europeană a finanțat acest proiect pentru ca autoritățile administrației publice locale să înființeze un NOU sistem de management integrat al deșeurilor solide pentru județul Arad, care cuprinde:
-achiziționarea de echipament de colectare a deșeurilor menajere, comerciale, industriale și instituționale, inclusiv containere și vehicule de transport
-construirea a 4 stații de transfer (Chişineu Criş, Mocrea, Sebiş şi Bârzava)
-construirea unei linii de sortare
-construirea a 2 instalații de compostare
-închiderea completă a 2 depozite urbane și reabilitarea a 6 depozite urbane
-închiderea și curățarea a 46 de depozite rurale și reabilitarea a 21 depozite rurale
Stația de compostare de la Mocrea a funcționat O ORĂ în 2018… cât să i se facă recepția!
În proiect se mai prevedea și Amenajarea unei instalaţii de compostare în zona Ineu – Mocrea cu o capacitate de 700 tone/an – aceasta există, dar NU A FUNCȚIONAT NICIODATĂ! Pardon, a funcționat doar prin 2018, în ziua și la ora când au venit reprezentanții ministerelor și ai finanțatorului ca să se facă recepția proiectului. Când a plecat delegația, s-a oprit definitiv și stația.
În lumina scandalului din ultimul an dintre ULAL și RETIM,
pentru nereguli în prestarea serviciului în Zona I – municipiul Arad și având în vedere abordările succesive în Consiliul Local Municipal în vederea modificării tarifului pentru Zona 1 (vezi articole asociate), am încercat să le luăm punctual și să încercăm să le clarificăm.
Am identificat din această poveste câteva aspecte, pe care le considerăm esențiale, întrucât acestea afectează în mod direct beneficiarul final, adică cetățeanul simplu sau agentul economic, în primul rând la buzunar.
Primul ar fi sortarea deșeurile în alte locații decât „complexul de tratare Mocrea Ineu pe perioada de tranziție până la punerea în funcțiune a Stației de Sortare a deșeurilor reciclabile de la Arad” și cu alți operatori decât cei din cadrul Sistemului.
Al doilea ar fi facturarea beneficiarilor serviciului de Salubrizare Persoane Juridice din Zona 1 din Cadrul proiectului, pe mai multe categorii de deșeuri (4- patru) deși câștigătorul achiziției a ofertat un singur tarif (global) pentru toate categoriile (fluxurile de deșeuri).
Al treilea ar fi conversia tarifului ofertat de către câștigătorul achiziției, din lei /tonă în lei /metru cub pentru agenții economici din Zona 1 de delegare care se efectuează folosind o greutate specifică de 0.45 tone/metru cubi în loc 0.35 tone/metru cub așa cum este specificat în Caietul de Sarcini respectiv în Contractul de delegare de gestiune 1603/2017 respectiv în ordinul ANRSC 112/2007 document care guvernează Contractul.
Nu am avut acces la Contractul de finanțare pe motiv de „clauze de confidențialitate” dar am inițiat demersul pornind de la acest extras:
Am solicitat Ministerului Fondurilor Europene, printr-o cerere în baza Legii 544 să ne precizeze dacă în cadrul „Proiectului Sistem Integrat al deșeurilor Solide în Județul Arad”, finanțat prin Direcția Generală Autoritatea de Management P.O.S Mediu prin Contractul de Finanțare 1263/22.02.2010 dintre Ministerul Pădurilor și Mediului și Consiliul Județean Arad (în calitate de Beneficiar) li s-au solicitat de către beneficiar (Consiliul Județean Arad) derogări de la Proiect respectiv, Studiul de fundamentare din Cadrul Proiectului, Caietele de Sarcini sau Contractele de delegare de Gestiune și dacă au dat răspuns favorabil pentru următoarele aspecte:
„1.Ați dat derogarea ca operatorul delegat în urma achiziției pentru Colectarea și transportul de deșeurilor din Zona 1 din cadrul proiectului să nu respecte „fluxul de deșeurilor” reciclabile din Studiu de Fundamentare, Caietul de Sarcini și Contractul de Delegare de Gestiune 1603/24.10.2017 dintre ADIGDM Arad (beneficiar) respectiv Retim S.A (Operatorul delegat), în sensul ca operatorul să poată sorta deșeurile în alte locații decât „complexul de tratare Mocrea Ineu pe perioada de tranziție până la punerea în funcțiune a Stației de Sortare a deșeurilor reciclabile de la Arad” și cu alți operatori decât cei din cadrul Sistemului, introducând astfel alți operatori/sortatori reciclatori în sistem decât cei specificați în S.F. Caiet de Sarcini și Contract?
2.Dacă răspunsul este afirmativ vă rugăm să ne puneți la dispoziție Solicitarea Consiliului Județean Arad respectiv Aprobarea Dumneavoastră.
3.În condițiile Art 4 alin 5 din Contractul de Finanțare: vi s-a solicitat aprobarea ca facturarea beneficiarilor serviciului de Salubrizare Persoane Juridice din Zona 1 din Cadrul proiectului să se facă pe mai multe categorii de deșeuri (4- patru) deși câștigătorul achiziției a ofertat un singur tarif (global) pentru toate categoriile (fluxurile de deșeuri) ( Regăsit și în contractul 1603/2017 la secțiunea tarife) de deșeuri așa cum se efectuează? Iar dacă s-a solicitat care a fost răspunsul dumneavoastră?
4.Vi s-a solicitat derogarea ca, conversia tarifului ofertat de către câștigătorul achiziției, din lei /tonă în lei /metru cub pentru agenții economici din Zona 1 de delegare să se efectueze folosind o greutate specifică de 0.45 tone/metru cubi în loc 0.35 tone/metru cub așa cum este specificat în Caietul de Sarcini respectiv în Contractul de delegare de gestiune 1603/2017 respectiv în ordinul ANRSC 112/2007 document care guvernează Contractul. Dacă s-a făcut această solicitare vă rugăm să ne comunicați dacă ați dat derogare având în vedere că tariful pentru agenții economici este mai mare cu 21% decât cel din oferta inițială, câștigătoare prin folosirea „greutății specifice” pentru un metru cub de deșeuri de 0.45 tone în loc de 0.35 tone/metru cub.
Vă rugăm să ne puneți la dispoziție copiile solicitărilor pentru derogări și aprobările din partea autorității de management sau a autorității intermediare.”
În 24 februarie ni s-a răspuns că nu a fost transmisă nicio solicitare de avizare către Autoritatea de Management cu privire la aspectele sesizate de noi
„Referitor la solicitarea dumneavoastră, înregistrată în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene cu nr. 15614/DC/12/02/2021, cu privire la unele aspecte privind contractele de delegare din cadrul proiectului „Sistem de management integrat al deșeurilor solide în județul Arad”, codul SMIS 16826, vă menționăm faptul că Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial Mediu nu a primit spre avizare nicio modificare a contractului de delegare de gestiune 1603/24.10.2017 aferent Zonei 1 de colectare, în sensul celor menționate de dumneavoastră în solicitare.
Vă mulțumim pentru solicitare,
Echipa de comunicare a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene , Direcția de Comunicare”
Având în vedere faptul că acest răspuns nu clarifica și dacă, în situațiile sesizate de noi, se impunea solicitarea de aviz și derogare din partea Autorității de Management și nici dacă cele sesizate ne plasează, cel puțin în Zona I, înafara Proiectului și există posibilitatea unor sancțiuni din partea Finanțatorului, am completat solicitarea inițială cu următoarele întrebări, transmise în 25 februarie:
În 4 martie ne-au fost comunicate următoarele, fără a ne răspunde măcar la întrebarea esențială dacă „Pentru aspectele sesizate se impunea avizul/ derogarea din partea instituției ”, care trebuia să fie asumat cu „da” sau „nu”:
„Referitor la solicitarea dumneavoastră, înregistrată în Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene cu nr. 19791/DC/25/02/2021, revenire la solicitarea nr. 15614/25.02.2021, cu privire la proiectul „Sistem de management integrat al deșeurilor solide în județul Arad”, codul SMIS 16826, vă comunicăm următoarele:
În conformitate cu prevederile contractului de finanțare 1263/22.02.2010, în timpul implementării Proiectului sau în interval de 5 ani de la data finalizării activităților din cadrul proiectului, beneficiarul va solicita acordul prealabil al Autorității de Management pentru Programul Operațional Sectorial Mediu cu privire la orice modificare privind condițiile de operare care variază semnificativ față de premisele inițiale.
În acest sens, art. 5 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziții generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European și Fondul de Coeziune, stipulează: „Statul membru sau autoritatea de gestionare se asigură că o operațiune care cuprinde investiții în infrastructură sau investiții productive beneficiază în continuare de contribuția fondurilor doar dacă aceasta nu suferă, în decurs de cinci ani de la data finalizării, o modificare importantă cauzată de o schimbare în natura proprietății unui element de infrastructură sau de încetarea unei activități de producție și care afectează natura sau condițiile de punere în aplicare a operațiunii sau oferă unei firme sau unui organism public un avantaj necuvenit. […]”
Nerespectarea clauzelor este analizată conform prevederilor legale în vigoare, respectiv O.U.G. nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, cu modificările și completările ulterioare.”
Dacă s-a respectat această obligație poate fi simplu de verificat după documentele de transport ale mașinilor, verificarea kilometrajelor, a documentelor de la cântarul de la Mocrea, și a altor documente înregistrate, obligatoriu, în contabilitatea operatorului.
În aceste condiții, întrebările firești sunt: 1) mai putea CJA, în condițiile existenței hotărârii definitive a Curții de Apel să solicite, în 2020, de la finanțatorul proiectului ieșirea din Planul tarifar din proiect pentru a putea să majoreze tarifele la solicitarea RETIMULUI? , 2) Chiar dacă CJA a transmis această solicitare, Autoritatea de Management ( finanțatorul ) avea dreptul să o aprobe, în condițiile aceleiași hotărâri judecătorești? și 3) Nu s-a încălcat astfel hotărârea judecătorească definitivă care interzice ieșirea din planul tarifar în cadrul acestui proiect?
1 comentariu. Leave new
Voi nu vedeți că orice faceți și oriunde ajungeți li se rupe??? Nu ați obosit și nu realizați că sunt prea tari să li se întâmple ceva? Vă oropsiți nervii și timpul aiurea!