CAMPANII

Nutriționistul-dietetician Alina Ciceu: Cum scăpăm de constipație

 

 

Cum scăpăm de constipație?

Constipația este o afecțiune în care materiile fecale (scaunul) sunt eliminate cu întârziere sau incomplet. Scaunul are aspect uscat, fragmentat în formă de bile care se elimină cu greutate.

Factorii care determină apariția constipaţiei sunt: vârsta înaintată, afecţiunile musculare, intestinale, neurologice, o dietă săracă în fibre alimentare, mâncatul în grabă, stresul, sedentarismul. De asemenea, constipaţia poate fi un efect secundar al suplimentelor cu fier şi al unor medicamente, cum ar fi analgezicele şi antidepresivele. Amânarea nevoii de a merge la toaletă duce la întărirea scaunului, ceea ce poate provoca ulterior ulcerații ale intestinului și chiar obstrucție completă.

Folosirea laxativelor în constipaţie este permisă numai în caz de urgenţă. Administrarea lor pe timp îndelungat nu este recomandată deoarece pot provoca creşterea toleranţei la medicament și, implicit, creşterea necesităţii de a mări doza. Suplimentele cu fibre alimentare reprezintă soluţia cea mai bună pentru combaterea constipaţiei. Adăugarea în alimentaţie a fibrelor vegetale asigură o digestie corespunzătoare şi un tranzit intestinal normal.

Schimbarea stilului de viaţă şi adoptarea unor obiceiuri alimentare sănătoase uşurează simptomele constipației şi previn recidiva. În majoritatea cazurilor, constipaţia apare din cauza unui consum insuficient de fibre alimentare şi lichide. Fibrele se găsesc în alimentele de origine vegetală, cum ar fi cerealele integrale, fructele şi legumele. Fibrele solubile în apă au o textură moale şi contribuie la înmuierea scaunului. Fibrele insolubile stimulează contracţiile de la nivelul intestinului. Consumul a cel puțin 25 g/zi de fibre previne apariția constipației. Cel mai bun mod de a adăuga fibre în alimentație este creşterea cantităţii de fructe şi de legume din alimentaţie. Acesta înseamnă un minimum de 5 porţii de legume şi fructe zilnic. Acestea îmbunătățesc motilitatea intestinală și previn constipația.

Fructele uscate (prune, caise, smochine, curmale), asociate cu o cantitate mare de apă, cresc peristaltismul şi au efect laxativ. Prunele şi smochinele sunt laxative naturale deoarece, pe lângă conţinutul de fibre, au şi sorbitol (un poliol nedigerabil din familia zahărului); acestea accentuează contracţiile intestinale şi sunt eficiente în ameliorarea constipaţiei şi hemoroizilor.

Alte alimente utile în caz de constipație sunt semințele de in și psyllium care pot fi consumate cu iaurt sau pot fi presărate peste salate sau alte mâncăruri. Aceste fibre reglează tranzitul şi pot fi folosite pe termen lung, fără efecte adverse.

Hidratarea este deosebit de importantă în caz de constipație, fiind indicat consumul zilnic a cel puţin 8 pahare de 250 ml de apă.

Pentru prevenirea constipației se recomandă evitarea alimentelor sărace în fibre (zahărul, dulciurile, alimentele rafinate, făina albă, carnea, băuturile răcoritoare, orezul alb, brânzeturile, condimentele iuţi și prăjelile), un program regulat al meselor și cel puțin 30 minute de mișcare zilnică.

………………………………………………………………………………………

Alina Ciceu

Calificarea: Nutriționist

Domeniile de competență: Nutriție și dietetică

Serviciile oferite: Evaluarea compoziției corporale. Monitorizarea pe termen lung a statusului nutrițional. Managementul greutăţii. Consiliere nutriţională personalizată atât pentru persoanele sănătoase, cât și pentru cele cu diverse patologii: obezitate, diabet zaharat, boli cardiovasculare, afecțiuni hepatice, renale, intestinale etc.

 

 

          

Sasha Romanov, 11 noiembrie 2016 6:53