miercuri, februarie 8, 2023

Nutriționistul-dietetician Alina Ciceu: Mănâncă sănătos pentru a preveni răceala și gripa

 

Alimentația sănătoasă joacă un rol deosebit de important în prevenirea răcelii și a gripei. Conform studiilor, dieta și stilul de viață sănătos cresc imunitatea. De aceea, este necesar să asigurați organismului toți nutrienții de care are nevoie: proteine, glucide, lipide într-o proporție optimă. Astfel, trebuie să includeți în alimentație carne slabă, pește, lactate scăzute în grăsimi, legume, cereale, alune și semințe care va vor asigura o stare generală bună.

Alimentația sănătoasă bazată pe fructe și legume este superioară oricăror suplimente alimentare pentru prevenirea răcelii și a gripei. Fructele și legumele trebuie să fie prezente la fiecare masă. 5 porții de fructe și legume în fiecare zi vă asigură porția de vitamine, minerale, fibre și antioxidanți, într-un cuvânt tot ce este nevoie pentru un sistem imunitar puternic.

Sursele de proteine, precum carnea slaba, lactatele și ouale sunt importante in alimentatie pentru ca ele furnizeaza organismului aminoacizii de care are nevoie producerea de anticorpi. Carnea slaba contine fier si zinc; lipsa acestor minerale duce la scaderea imunitatii organismului. Zincul împiedică agenţii patogeni să se fixeze pe mucoasele respiratorii, întăreşte sistemul imunitar şi are proprietăţi antiinflamatorii.

Fracţionaţi cantitatea de alimente în mese mici şi dese care să ajute digestia şi să furnizeze în mod constant energie.

Topul celor mai eficiente alimente în combaterea răcelii și a gripei

Sucul de portocale (proaspăt stors) este o sursă importantă de vitamina C. Studiile au demonstrat că un conținut adecvat de vitamina C din alimentație reduce durata și diminuează simptomatologia infecțiilor respiratorii virale sau bacteriene.

Afinele sau coacazele negre sunt bogate în vitamine, minerale, antioxidanti printre care vitamina C și zincul care stimulează imunitatea.

Ghimbirul are acţiune expectorantă, reduce febra și inflamaţia căilor respiratorii. Ghimbirul se poate consuma prospăt (ras peste carne sau peşte) sau ca infuzie (ceai). Ceaiul de ghimbir, consumat cald, dezobstrueaza caile respiratorii superioare si are efecte antioxidante. Acesta reduce eliberarea de prostaglandine, elemente responsabile de procesul inflamator.

Ceaiul verde contine polifenoli, mai ales catechine care inhibă aderarea șiincluderea virusului în celulele respiratorii precum și sinteza de ARN-ului viral în celulele deja infectate. Băut chiar după instalarea gripei, ceaiul verde reduce durata și gravitatea bolii.

Usturoiul are în compoziţie alicină, un antibiotic natural care combate infecţiile şi stimulează sistemul imunitar.

Ardeiul iute contine capsaicină cu proprietăți antiinflamatorii și o cantitate însemnată de vitamina C. Acesta reduce congestia nazala, calmează tusea și are o acţiune rapidă de stimulare a glandelor respiratorii, ceea ce duce la secreţia de lichide (nasul curge, ochii lăcrimează) şi fluidifică mucusul din bronhii. De asemenea, ardeiul iute acționează eficient împotriva stafilococului auriu.

Hreanul are o acţiune similară ardeiului iute şi se poate consuma proaspăt (ras, peste carne sau peşte) sau sub formă de pastă.

Supele

Supa de carne stimulează apetitul şi este hrănitoare. Aceasta conţine cistină, un aminoacid cu rol în diluarea mucozităţilor şi ajută la ameliorarea congestiei nazale şi respiratorii.

Supa de legume, la rândul ei, are un conţinut crescut de minerale, esenţiale pentru a acoperi pierderile apărute prin febră şi transpiraţie.

Supa de pui este un remediu, cunoscut de generații, care tratează răceala, reducând inflamația la nivelul căilor respiratorii superioare. Această metodă tradiţională şi-a dovedit ştiinţific utilitatea, studiile arătănd că simplul consum al unui bol cu supă poate micşora inflamaţia pulmonară prin scăderea activităţii globulelor albe care au declaşat procesul inflamator.

Cerealele integrale, fasolea, mazărea, lintea, drojdia de bere şi sfecla sunt bogate în vitamine din grupul B (B5, B6, acid folic) care întăresc sistemul imunitar.

Ce mai puteți face pentru a previeni apariția răcelii și a gripei?

-Evitați alimentele prea dulci, ele pot determina o îngroșare a secrețiilor din căile respiratorii.

-Consumaţi multe lichide pentru a preveni deshidratarea, a menţine umiditatea mucoaselor şi a dilua secreţiile nazale. Beţi zilnic minim 2 1 de lichide sub formă de apă, ceai, supe, ciorbe sau sucuri.

-Evitaţi alcoolul pentru că reduce capacitatea organismului de a lupta împotriva infectiei, dilată vasele mici de sânge şi agravează congestia sinusurilor; creşte diureza şi riscul de deshidratare şi poate interacţiona cu medicamentele pe care le folosiţi.

-Faceti miscare, un antrenament sanatos, in aer liber descarca endorfine care stimuleza functionarea sistemului imunitar. Potrivit mai multor studii, persoanele care fac miscare se imbolnavesc mai rar. Exercitiile fizice sunt benefice in orice anotimp. Iarna putem merge la sala daca e mai dificil sa efectuam un sport in aer liber din cauza frigului.

-Spălați-vă cât mai des pe mâini și evitați contactul cu secreții infectate.

-Dormiți suficient pentru că tot sistemul endocrin să funcționeze normal. El este responsabil de punerea sub alarmă a sistemului imunitar. Conform studiilor, majoritatea nu dormim suficient și de aceea suntem cu mult mai expuși la boală.

-Păstrați o gândire pozitivă. Nimic nu poate elibera mai mulți hormoni ai stării de bine, dătători de sănătate, decât o porție de fericire.

 

Critic Arad
Critic Aradhttps://criticarad.ro/
Cotidian din Arad cu prima aparitie in 8 aprilie, 2016, cuprinzând știri, reportaje, investigații de presa, opinii, pamflete, sport si publicitate

Ultimele Știri

Related news

1 COMENTARIU

  1. Eu consum de aproape 2 ani un complex de vitamine naturale cu fitonutrienţi importanţi, vitamine si minerale necesare pentru organism. Din pacate din alimentele pe care le gasim in comert nu ne putem extrage necesarul de vitamine minerale etc, de asta am cautat o solutie de a suplimenta aceste nevoi. Nu am racit de cand i-au aceste suplimente. Le puteti vedea sau comada de pe site-ul http://www.agecontrol.ro

Comentariile sunt închise.