marți, noiembrie 29, 2022

Spitalul Județean Arad a finalizat ancheta internă în două din cele șapte dosare. Rezultatul: o plângere penală depusă la IPJ pentru luare de mită, un medic șef de secție retrogradat, 15 cadre medicale penalizate din salariu

 

Conducerea Spitalului Județean Arad a finalizat două din cele șapte anchete interne demarate, fie ca urmare a apariției în presă a unor cazuri, fie ca urmare a unor sesizări scrise depuse de către aparținători direct în atenția conducerii unității sanitare.

Deocamdată este vorba doar despre ancheta internă a spitalului, prin intermediul Comisiei de Disciplină și care poate verifica doar aspecte legate de obligațiile de muncă și îndatoririle din fișele de post ale cadrelor medicale. Comisia de Disciplină poate aplica doar sancțiuni conform Codului Muncii. Pentru aspectele medicale din toate aceste dosare va fi sesizată Comisia de Malpraxis din cadrul Colegiului Medicilor care și ea va elabora un raport privind erorile medicale în tratarea pacienților. Unele aspecte sunt verificate și prin anchete ale DSP și, în unele situații, de către unitatea de Parchet sesizată cu privire la infracțiuni ca omor din culpă, abuz în serviciu, dare/luare de mită.

Conducerea SJA s-a autosesizat din presă cu privire la cazul doamnei Frunză Ana, mama avocatei Oana Lăzărescu (care a depus și plângere penală) și în cazul Maria Bar, în care un aparținător a pus la dispoziția presei înregistrarea cu pacienta, scoasă noaptea în curtea Spitalului TBC din Grădiște pentru a fi văzută de aparținători, contra sumei de 500 de euro. Această filmare:

Aceste două anchete interne au fost finalizate și au făcut obiectul unei conferințe de presă organizată marți, 9 martie, la sediul SJA. Florina Ionescu, manager SCJU, directorul medical Mircea Onel şi directorul de îngrijiri, Otilia Popa au fost organizatorii conferinței și au făcut publice rezultatele anchetelor finalizate.

În cazul Frunză Ana, rezultatul anchetei interne a stabilit că un medic șef (Dr. Nini Gheorghe), o asistentă care a completat fișa pacientei în avans și alte 14 cadre medicale se fac vinovate de neîndeplinirea sarcinilor de serviciu și de încălcarea prevederilor din proceduri interne respectiv a atribuțiilor din fișele de post. Toate cadrele medicale au fost sancționate

„Conform atribuțiilor comisiei de disciplină au fost analizate aspecte administrative și s-a stabilit că au fost încălcate proceduri interne și anumite atribuții din fișele de post aferente. Cadrele medicale se fac vinovate de neîndeplinirea sarcinilor de serviciu și de încălcarea prevederilor din proceduri interne respectiv a atribuțiilor din fișele de post. Pentru fiecare secție sunt direct răspunzători medicul-șef de secție și asistentul-șef. În cursul cercetării și anchetei, comisia de disciplină a invitat la discuții fiecare cadru medical implicat în tratamentul pacientei Frunză Ana și, conform prevederilor art. 248 din Codului Muncii s-au dispus următoarele sancțiuni: medicul-șef  al secției a fost retrogradat din funcție ( adică schimbat din funcție), asistentul medical care a completat necorespunzător, în avans și zilnic planul de îngrijire al pacientei a fost sancționată cu 10% din salariul de bază pe o perioadă de două luni și alte 14 cadre medicale care au participat la îngrijirea pacientei pe tot parcursul internării au fost sancționate cu 5% din salariul de bază pe o perioadă de o lună.” – a precizat managerul spitalului, Florina Ionescu.

În cazul Bar Maria, SJA a formulat plângere penală

„În ceea ce privește situația reclamată în spațiul public de aparținătoarea pacientei Bar Maria prin care un angajat al spitalului este acuzat de luare de mită vă aducem la cunoștință faptul că am depus plângere penală la Inspectoratul Județean de Poliție Arad pentru a cerceta acest caz și pentru tragerea la răspundere a persoanei/persoanelor vinovată/e.

În acest caz, comisia de anchetă internă a constatat că traseul/ circuitul pacientei a fost respectat în cadrul unității, de la prezentarea în Unitatea Primire Urgențe și până la transferul pe terapie intensivă, a verificat locurile disponibile la acea dată pe secțiile de terapie intensivă precum și modul în care s-a derulat transferul. Nu au fost încălcate proceduri și protocoale în acest caz.

Pacienta a ajuns în Unitatea Primire Urgențe pe data de 14.11.2020 ora 14.00 și a fost transferată în Secția de Terapie Intensivă în dimineața de 15.11.2020 ora 3.50. În garda din terapie intensivă din 14 spre 15 noiembrie s-au internat șapte pacienți, în funcție de eliberarea locurilor. Internările s-au realizat în ordinea cronologică a solicitărilor primite din urgențe.

Cu toate acestea, nu excludem varianta ca unul dintre angajații noștri să fi urmărit cu atenție procedurile de transfer din ziua respectivă, să fi profitat și să fi solicitat bani aparținătorilor, pentru a facilita transferul. Acest lucru este de neacceptat la nivelul instituției și nu putem tolera o asemenea faptă.  Ne dorim ca IPJ să poată clarifica cât mai repede acest aspect și dacă se face vinovată, să fie sancționată corespunzător”, a precizat managerul spitalului, Florina Ionescu cu privire la acest caz.

Trebuie precizat faptul că, acele comisii de anchetă internă din cadrul spitalului nu au competența să verifice reclamații/sesizări referitoare la acuzații de malpraxis, acest aspect revenindu-i în totalitate Comisiei de Malpraxis din cadrul Colegiului Medicilor.

Totodată se află în desfășurare alte cinci (5) anchete interne cu privirea la situații semnalate fie de aparținători, fie la solicitarea DSP care instrumentează anchete în alte cazuri.

În cadrul conferinței au fost puse întrebări de către jurnaliștii prezenți cu privire la:

1.Tratamentul pacienților în secțiile ATI cu raportare la cazul de la Sibiu – conducerea spitalului a spus că nu știe despre acest caz, iar la Arad pacienții sunt tratați bine și nu comentează aspecte care țin de medicație că nu sunt de specialitate

2. Îngrijirea și igiena corporală a pacienților pe durata internării ( având în vedere reclamații din partea pacienților/aparținătorilor că aceștia nu au parte de o igienă corporală corespunzătoare) – conducerea spitalului a spus că aceasta este făcută de către infirmiere și nu are cunoștință de situații în care să nu se fi făcut. Infirmiera realizează igienizarea pacientului, în prezența asistentului medical iar spitalul are materialele necesare pentru igienizare.

3. Hrănirea pacienților și apa (având în vedere reclamații din partea  pacienților/aparținătorilor că aceștia nu sunt hrăniți și porțiile de mâncare rămân neatinse)– conducerea spitalului a spus că aceasta este făcută de către cadrele medicale și nu are cunoștință de situații în care să nu se fi făcut. La fel, infirmiera și asistenta de la salonul respectiv hrănesc pacienții

4. Consimțământul pacienților sau al aparținătorilor cu privire la proceduri medicale (mai ales în caz de intubare, montare de cateter venos central sau alte proceduri medicale invazive) – conducerea spitalului a spus că dacă acesta nu este obținut, cei vinovați vor fi sancționați

5. Raportul ISU în ceea ce privește siguranța și evacuarea pacienților în caz de incendiu – conducerea spitalului a dat asigurări că se remediază tot ce se poate și se fac eforturi să nu se întâmple nicio tragedie

6. Infecțiile nosocomiale (cu raportare la un număr semnificativ de pacienți care au trecut pe certificatul constatator de deces prezența unei infecții nosocomiale) – conducerea spitalului a spus că acestea se monitorizează, pacienții primesc tratament și sunt raportate cazurile. Mai mult, susține că această problemă este aproape imposibil de eradicat și că nosocomiale sunt chiar și-n spitale noi, cum este cel din Grădiște. Întrebată dacă, având în vedere că mulți pacienți au la cauza decesului trecută și infecție nosocomială, spitalul poate fi în culpă dacă cineva se va sesiza, conducerea a spus că „este cale lungă până acolo”.

7. Protocolul care se aplică în cazul decedaților covid (având în vedere că decedații sunt aruncați în sac, neigienizați și cu privire la aspecte care țin de informarea aparținătorilor cu privire la identificare/autopsie și care se realizează discreționar) – despre pregătirea decedatului se spune că se respectă protocolul (nu se poate realiza îmbălsămarea și cosmetizarea) dar că, într-adevăr, comunicarea cu aparținătorii este de multe ori deficitară și aceștia nu sunt informați corect despre ce trebuie să facă, aspect asupra căruia s-au dat asigurări de remediere.

***

[COMUNICAT DE PRESĂ]

Conducerea Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad a prezentat astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, rezultatele a două anchete, derulate la nivelul instituției.

Comisiile din cadrul spitalului nu au competența să verifice reclamații/sesizări referitoare la acuzații de malpraxis. Astfel Comisia de Disciplină a Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad a cercetat, din punct de vedere administrativ acuzațiile apărute în spațiul public referitoare la spitalizarea doamnei Ana Frunză.
Comisia de Disciplină a avut în vedere analiza aspectelor administrative legate de acest caz, și s-a stabilit că au fost încălcate unele prevederi interne și sarcini din fișele de post. De activitatea administrativă – completarea documentelor medicale – din cadrul secției răspund medicul șef și asistentul medical șef.

Astfel, conform prevederilor din Codul Muncii, Art. 248 s-au dispus următoarele sancțiuni: medicul șef de secție a fost retrogradat din funcție, asistentul medical care a completat necorespunzător documentele medicale a fost sancționat, conform legislației în vigoare, cu diminuarea salariului de bază cu 10% pentru două luni de zile, iar alte 14 cadre medicale – asistenți medicali care au fost de serviciu pe perioada internării pacientei au fost sancționate cu diminuarea salariului de bază cu 5% pe o perioadă de o lună de zile.

În ceea ce privește situația reclamată în spațiul public referitoare la pacienta Bar prin care un angajat al spitalului este acuzat de luare de mită vă aducem la cunoștință faptul că am depus plângere penală la Inspectoratul Județean de Poliție Arad pentru a cerceta acest caz și pentru tragerea la răspundere a persoanei/persoanelor vinovată/e.

În acest caz, comisia de anchetă a stabilit circuitul pacientei de la prezentarea în Unitatea Primire Urgențe și până la transferul pe terapie intensivă, a verificat locurile disponibile la acea dată pe secțiile de terapie intensivă precum și modul în care s-a derulat transferul. Pacienta a ajuns în Unitatea Primire Urgențe pe data de 14.11.2020 ora 14.00 și a fost transferată în dimineața de 15.11.2020 ora 3.50. În garda din terapie intensivă din 14 spre 15 noiembrie s-au internat șapte pacienți, în funcție de eliberarea locurilor. Internarea s-a realizat în ordinea cronologică a solicitărilor primite din urgențe.

În cazul în care un angajat al spitalului a profitat de situație și a solicitat bani aparținătorilor, ne dorim ca poliția să îl depisteze și să îl pedepsească conform legii. Asemenea practici sunt de neacceptat în această instituție și dacă acestea există trebuie stopate de urgență!

Dacă pe viitor vor fi pacienți sau aparținători cărora li se pretind sume de bani pentru a trata/interna /îngriji pacientul îi rugăm și le solicităm să ne comunice de îndată acest fapt pentru a putea pedepsi persoanele care se fac vinovate.

Conducerea Spitalului Clinic Județean de Urgență Arad

 

Ultimele Știri

Related news