[UTIL] Dosarul electronic de sănătate al pacientului devine obligatoriu din 12 noiembrie

des
Distribuie:

 

Ce este dosarul electronic de sănătate?

Dosarul electronic de sănătate  permite colectarea și organizarea eficientă a tuturor informațiilor relevante privind sănătatea personală și a membrilor familiei. Informațiile din contul personal îi aparțin în întregime titularului, acesta având posibilitatea de a decide cui dorește să-i permită accesul la aceste informații.

De ce este util acest cont ?

Dosarul electronic de sănătate poate ajuta pacientul  să aibă toate informațiile despre istoricul medical, stocate împreună, și accesabile de oriunde. Mai mult, permite implicarea activă a pacientului în supravegherea sănătății proprii, oferind pacientului dar și medicilor, informații medicale actualizate la momentul și locul când acestea sunt necesare.

Ce conține dosarul electronic de sănătate ?

Mai mult decât într-o simplă fișă medicală, în dosarul de sănătate se pot introduce orice informații considerate relevante pentru sănătatea pacientului: detalii legate de bolile suferite de-a lungul timpului, sau chiar în copilărie, sau despre orice alt tratament medical urmat. Pot fi stocate aici toate analizele medicale, radiografiile sau procedurile pe care le-a făcut pacientul, oferind o imagine completă asupra rezultatelor acestora. Fișa medicală ar trebui să conțină următoarele informații: a) Datele personale: nume, data de naștere, date de contact,b) Rude sau alte persoane de contact în caz de urgență, c) Numele și datele de contact ale medicului de familie, d) Informații despre asigurarea de sănătate, e) Autorizație pentru donarea de organe, f) Boli și intervenții chirurgicale semnificative, g) Medicația curentă, h) Vaccinări, i) Alergii sau sensibilități cunoscute la medicamente sau la alte substanțe, î) Boli semnificative ale membrilor familiei, j) Rezultatele ultimelor examinări medicale, k) Opinii ale medicilor specialiști, l)  Rezultatele analizelor și ale altor investigații efectuate

De unde se începe dosarul electronic de sănătate?

Prin completarea dosarului de sănătate printr-o vizită la medic sau prin activarea contului. Odată activat contul, se poate începe  introducerea și organizarea informațiilor.

Cum se poate accesa dosarul electronic de sănătate?

Informațiile medicale ale pacienților sunt disponibile în Dosarul electronic de sănătate (DES), iar pentru a-l accesa, aceștia au două variante la dispoziție, potrivit unui act normativ publicat în Monitorul Oficial.

Hotărârea Guvernului nr. 34/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modalitatea de utilizare și completare a dosarului electronic de sănătate al pacientului a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 65 din 26 ianuarie 2015 și se aplica de la aceeași dată devenind obligatoriu începând cu data de 12 noiembrie 2016.

DES conține informațiile medicale ale fiecărui pacient, acestea fiind adunate de la toți furnizorii de servicii medicale cu care asiguratul a avut contact.

„Dosarul electronic de sănătate contine date și informații clinice, biologice, diagnostice și terapeutice, personalizate, acumulate pe tot parcursul vieții pacienților, aceștia fiind și proprietarii de drept ai acestor informații/date”, este precizat în actul normativ.

Sistemul DES este un serviciu disponibil pentru toți pacienții asigurați și pentru toți furnizorii de servicii medicale, iar inițializarea dosarului se face, la cererea pacientului, de către orice medic care deține o semnătură electronică calificată.

Pacienții au la dispoziție, conform HG nr. 34/2015, două modalități de a accesa DES:

a) prin intermediul unei matrice de securitate și a parolei de acces;

b) prin intermediul cardului național de sănătate și a codului PIN asociat acestuia, precum și prin intermediul parolei de acces.

„Matricea de securitate se eliberează la solicitarea pacienților de către medici în baza actului de identitate al acestora. Parola de acces este personalizată de fiecare pacient și este strict confidențială, fiind un element de securitate cunoscut numai de pacient, și se utilizează în cadrul DES atât pentru cardul național de asigurări de sănătate, cât și pentru matricea de securitate”, prevede actul normativ citat.

Pacienții sunt responsabili de păstrarea și folosirea în condiții de siguranță a elementelor de securitate necesare accesului la DES (parola de acces, cardul național de sănătate, codul PIN asociat acestuia și matricea de securitate).

Potrivit HG nr. 34/2015, datele și informațiile din DES sunt structurate în:

a) modulul Sumar de urgență, care este accesibil tuturor medicilor doar pentru realizarea actului medical, acordul pacientului nefiind necesar;

b) modulul Istoric medical, modulul Antecedente declarate de pacient, modulul Documente medicale și modulul Date personale, care sunt accesibile medicilor doar cu acordul pacienților.

Pentru a accesa modulul Sumar de urgență, medicii au nevoie de un certificat calificat. În ceea ce privește celelalte module, medicii au acces numai cu acordul pacientului, în baza aceluiași certificat calificat.

Pacientul își poate da acordul în doua feluri, se mai arata în actul normativ – înainte de prezentarea la medic sau la momentul prezentării.

„Inainte de prezentarea la medic, prin configurarea drepturilor de acces la propriul dosar electronic de sănătate sau la dosarele electronice de sănătate ale persoanelor pe care le reprezintă legal, direct în sistemul informatic DES la adresa www.des-cnas.ro, sau la prezentarea la medic, prin utilizarea, în prezența medicului, fie a matricei de securitate, fie a cardului național de asigurări de sănătate și a codului PIN asociat acestuia, după caz”, stabilește actul normativ.

Dacă pacientul moare, dosarul acestuia este arhivat în sistem. După expirarea perioadei de păstrare, datele din dosar vor fi fie șterse, fie distruse.

Conform datelor furnizate de CNAS, până în prezent peste 3,8 milioane de pacienți au inițializat DES, iar la dosare au participat cu informații mai mult de 6.000 de medici.

Dosarul electronic de sănătate este disponibil online la adresa www.des-cnas.ro, acesta fiind accesibil pacienților și medicilor.

Cum se constituie Dosarul de Sănătate Electronic (DES) al unui pacient:

Dosarul de sănătate pentru un pacient se constituie la prima trimitere a unui document medical de către un medic în sistemul DES.

Practic, la transmiterea unui prim document medical, se verifică dacă pentru CNP-ul acelui pacient există deja generat un dosar de sănătate. Dacă nu există, se vor interoga bazele de date SIUI (Sistemul Informatic Unic Integrat) și SIPE (Sistemul Informatic Prescripția Electronică) pentru CNP-ul respectiv, se vor extrage date istorice iar datele din dosar vor fi consolidate pe baza acestor informații și a celor cuprinse în documentul medical transmis de medic.

Interogarea pentru date istorice se produce numai la crearea dosarului, urmând ca acesta să fie apoi alimentat cu date prin transmiterea de documente medicale.

Dosarul de sănătate se constituie și atunci când pacientul solicită matricea de securitate (pentru acces) de la medic iar medicul o generează, o imprimă și o înmânează pacientului.

Cum se poate conecta pacientul la Portalul DES:

Pacientul se poate conecta la Portalul DES de la orice calculator cu conexiune la internet, accesând adresa http://www.des-cnas.ro, selectând butonul ‘Accesați DES’ și urmând instrucțiunile pentru pacienți afișate pe pagină.

Cum se autentifică pacientul în Portalul DES:

Pacientul are două posibilități de autentificare: Cu card de sănătate – această modalitate de autentificare este accesibilă pacienților care au în posesie cardul de sănătate și au acces la un cititor de carduri; pacientul va selecta opțiunea Autentificare cu card de sănătate, va introduce cardul de sănătate în cititor, iar apoi codul PIN aferent cardului sau Cu CNP sau CID și matrice de securitate – această modalitate alternativă de autentificare se poate folosi doar după constituirea dosarului de sănătate de către un medic și înmânarea matricei de securitate către pacient. Se va introduce în portalul DES CNP-ul sau codul CID și se va acționa butonul. În pagina nou deschisă, se va introduce codul de 3 caractere de pe poziția cerută de portal din matricea de securitate, precum și parola personală aleasă la momentul înregistrării contului. La prima autentificare în portal a unui pacient, acesta va fi îndrumat să își definească o parolă.

Cum obține pacientul matricea de securitate:

Matricea de securitate poate fi obținută de la orice medic. În timpul consultației se poate solicita medicului generarea și tipărirea unei matrici de securitate. Pacientul îi va prezenta medicului un document de identitate, iar după tipărirea matricei va semna de primire.

De asemenea, ulterior primei autentificări în portal, pacientul poate să își genereze singur o matrice, în cazul în care dorește sau a pierdut-o pe cea primită de la medic, prin accesarea butonului ‘Nu pot accesa contul meu’ , iar aplicația va deschide pagina de recuperare parolă sau matrice, în care se va alege fișa Regenerare matrice, unde se vor urma instrucțiunile afișate.

De câte ori poate fi generată matricea de securitate pentru un pacient:

Matricea de securitate poate fi generată pentru un pacient ori de câte ori este necesar. Cu această ocazie matricea veche este dezactivată, accesul la portal nu mai poate fi făcut folosind pozițiile aceasta. Așadar, la un moment dat este activă o singură matrice, ultima matrice generată.

Cine poate consulta dosarul unui pacient:

Dosarul unui pacient poate fi consultat în totalitate de către acel pacient și de către reprezentanții săi legali care pot fi introduși în sistem de un medic.

Sumarul și informațiile pentru urgență pot fi consultate de către orice medic autenticiat cu un certificat autorizat.

Dacă pacientul a configurat drepturile de accesare ale propriului dosar și a acordat drept de acces anumitor medici sau anumitor categorii de medici, aceștia îi vor putea accesa dosarul conform politicilor de securitate selectate de pacient.

De asemenea, în prezența pacientului orice medic îi poate accesa acestuia dosarul după confirmarea acordului pacientului (prin prezentarea cardului de sănătate sau a poziției solicitate din matricea de securitate a pacientului).

Poate medicul consulta dosarul unui pacient când acesta nu este prezent?

În cele mai multe cazuri este necesar ca pacientul să fie prezent pentru ca medicul să poată consulta întregul său dosar de sănătate.

Când pacientul nu este prezent, un medic îi poate consulta în totalitate dosarul de sănătate dacă anterior acel pacient i-a acordat drept de acces pe baza parafei.

De asemenea, dacă pacientul a configurat drepturile de accesare ale propriului dosar și a acordat drept de acces anumitor categorii de medici, aceștia îi vor putea accesa dosarul conform politicilor de securitate selectate de pacient.

Politicile de securitate la care poate adera un pacient sunt următoarele:

Accesarea dosarul electronic de sănătate de către medicul de familie fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului

Accesarea dosarul electronic de sănătate de către medicul specialist care are în evidenţă bolnavul cronic fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului

Accesarea trimiterilor emise pentru o specialitate de către medici specialişti având acea specialitate fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului

Accesarea dosarul electronic de sănătate de către orice medic din spital in timpul internării fără a fi necesară prezenţa pacientului sau împuternicitului

Sumarul și informațiile de urgență pot fi consultate de către orice medic cu un certificat autorizat, chiar și fără ca pacientul să fie prezent.
Prin legislație, medicii sunt obligați să păstreze confidențialitatea datelor medicale ale pacienților.

Poate medicul consulta dosarul de sănătate al unui pacient dacă pacientul este prezent?

În prezența pacientului orice medic îi poate accesa acestuia întregul dosar după confirmarea acordului pacientului (prin prezentarea cardului de sănătate sau a poziției solicitate din matricea de securitate a pacientului).

Sumarul și informațiile de urgență pot fi consultate de către orice medic cu un certificat autorizat, chiar și fără ca pacientul să fie prezent.

Prin legislație, medicii sunt obligați să păstreze confidențialitatea datelor medicale ale pacienților.

Sumarul pentru urgență contine informații despre: alergii sau intoleranțe, proteze sau dispozitive interne, transplanturi sau boli cronice, boli hematologice relevante pentru o urgență, medicația curentă, internări recente.

Ce se întâmplă în cazul vizitelor repetate la același medic? Va afla acesta toate pozițiile din matrice?
În cazul vizitelor repetate la același medic, DES va cere mereu poziții diferite din matricea de securitate pentru confirmarea prezenței pacientului. Pozițiile introduse o dată se consideră a fi consumate. După consumarea tuturor celor 64 de poziții va fi necesară regenerarea matricei de securitate pentru acel pacient.

Ce se întâmplă dacă pacientul are boli pe care nu dorește să le declare (inclusiv boli psihice)?
Informațiile medicale afișate în dosarul de sănătate al unui pacient nu pot fi modificate sau ascunse de acesta, fiind preluate direct din documente medicale transmise în sistemul DES de către medici.
Sumarul și informațiile de urgență pot fi consultate de către orice medic cu un certificat autorizat, chiar și fără ca pacientul să fie prezent. Anumite boli cronice, hematologice și transmisibile sunt afișate în sumarul de urgență. Restul dosarului de sănătate (istoric medical, antecedente, documente medicale și date personale) sunt accesibile doar medicilor cărora pacientul le-a dat în prealabil acces la dosar.
Prin legislație, medicii sunt obligați să păstreze confidențialitatea datelor medicale ale pacienților.

Poate un pacient accesa dosarul altui pacient?
Un pacient poate accesa dosarul altui pacient doar dacă un medic l-a declarat (introdus) în DES ca fiind reprezentantul legal al altui pacient, pe baza documentelor legale prezentate.

Ce se întâmpla dacă pacientul nu mai dorește ca dosarul său să fie consultat de către un reprezentant / dacă reprezentatul își pierde aceasta calitate?
Dacă pacientul nu mai dorește ca dosarul său să fie consultat de către un reprezentant sau dacă reprezentatul își pierde aceasta calitate (de exemplu, pacientul devenit major nu mai dorește ca dosarul său să fie consultat de părintele reprezentant legal declarat de un medic), pacientul se va adresa CJAS pentru a înceta accesul acelui reprezentant la dosarul său.

Indicațiile pacientului, odată completate, vor fi luate în considerare de către personalul medical?

Pacientul sau reprezentantul legal al acelui pacient poate gestiona indicațiile proprii în ceea ce privește îngrijirea sa medicală (cum ar fi acordul de a efectua transfuzii, donări de organe sau resuscitare). Aceste indicații vor avea doar caracter informativ pentru medicii care vor accesa dosarul de sănătate al acelui pacient – aceștia fiind în continuare obligați să se supună reglementărilor legale privind aceste subiecte.

Cum poate pacientul verifica cine și când i-a accesat dosarul?Pentru dosarul propriu sau al celor la care are drept de acces ca reprezentant legal, pacientul poate vizualiza în cadrul portalului DES jurnalele de accesare ale dosarului de sănătate. Pentru aceasta, din pagina principală, se va acţiona butonul ‘Istoric acces’

Antecedentele declarate de un pacient pot fi modificate ? Rămâne undeva un istoric al modificărilor efectuate?
Antecedentele declarate de pacient în portal pot fi modificate ori de câte ori dorește pacientul. Totuși, informațiile vechi nu sunt șterse, ele sunt afișate în continuare în secțiunea Istoric.

Cum procedează pacientul pentru a modifica datele personale, altele decât cele permise a fi editate în portal?
Datele personale ale pacientului (nume, prenume, sex, data nașterii) sunt stocate la inițializarea dosarului său de sănătate din SIUI, SIPE pe baza CID-ului, sau dacă nu se găsesc date în aceste baze de date, din documentul medical care a inițializat dosarul. Aceste date nu pot fi modificate de pacient.

Poate pacientul adăuga documente medicale la dosar?
Pacientul nu poate adăuga nici un fel de documente medicale la dosar. Doar medicii pot transmite documente medicale, semnate cu un certificat digital calificat.

Poate pacientul modifica sau șterge documente medicale din dosar?
Pacientul nu poate șterge documente medicale din dosar.
Doar medicii pot anula (nu șterge) documentele medicale introduse de ei, pe baza semnăturii cu un certificat autorizat.
De asemenea, doar medicii pot modifica documentele medicale introduse de ei, pe baza semnăturii cu un certificat autorizat. Un medic nu poate modifica sau anula documentele medicale la care nu a participat (ca autor sau ca semnatar al documentului inițial).
Versiunile anterioare ale documentelor medicale (anulate sau modificate) sunt păstrate în baza de date a sistemului DES, dar nu mai sunt afișate în dosarul pacientului.

CONSULTAȚI INTEGRAL:  HG 34/2015 – NORME METODOLOGICE privind modalitatea de utilizare și completare a dosarului electronic de sănătate al pacientului

 

Categorie: Știri
Etichete: card de sănătate, dosar electronic de sănătate, dosar medical, pacienți, sănătate
Distribuie:
Articolul anterior
România (prin) obiectiv: Pastel de toamnă în țara lui Pintea
Articolul următor
Nostalgiile „Pădurencei” la Pecica [FOTO]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie