N-CAZURI

[ACTUALIZARE 2] Farmacia SINAPIS, sancționată contravenţional de OPC după „cazul Bepanthen-familia Bulumac”

 

În scandalul „Bepanthen-familia Bulumac”, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului a dat curs sesizării  făcute de Sebastian Bulumac și, în urma verificărilor, a sancţíonat contravenţional Farmacia SINAPIS pentru „comportament incorect întrucât nu a verificat aspectul sesizat, și anume cel referitor la termenul de valabilitate” aruncând pisica în curtea companiei Bayer care, la rândul ei aruncă pisica în curtea propriului reprezentant zonal… Un joc de-a mâța moartă penibil și de netolerat.

„Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului îmi confirmă, prin răspunsul dat astăzi 20 martie 2017, bănuielile privind complicitatea dintre farmacia Sinapis şi compania Bayer, în promovarea incorectă a unui produs destinat bebeluşilor. Amintesc că băieţelul meu a suferit o iritaţie a pielii în urma aplicării cremei Bepanthen Extra cu ulei de masline”, a cărei dată de expirare diferea de cea inscripţionată pe ambalajul promoţie cremă+gel de duş pentru bebeluşi. Am cerut informaţii companiei Bayer şi am făcut în acelaşi timp o reclamaţie la Protecţia Consumatorilor.

Farmacia SINAPIS a fost sancţionată contravenţional pentru că nu a verificat că termenul de valabilitate al produsului cumpărat diferă de ceea ce scria pe ambalajul promoţional (noiembrie 2019 pe ambalaj, martie 2017 termenul real) şi pentru comportament incorect faţă de client.

De asemenea se pare că realitatea diferă de poziţia oficială a companiei Bayer: «În urma verificărilor efectuate şi în concordanţă cu competenţele instituţiei noastre, am constatat că produsul achiziţionat de dumneavoastră a făcut parte dintr-o campanie de promovare desfăşurată în perioada 01.01.2017-02.03.2017 şi a fost realizată de către reprezentantul zonal al SC Bayer S.R.L.(stranie coincidenţă că ziua de 2 martie, când noi am cumpărat crema, a fost ultima zi a acestei promoţii; de altfel ulterior nu am mai găsit promoţia în nicio farmacie din Arad).

Ori compania  Bayer mi-a răspuns în 9 martie prin directorul medical Bogdan Pantelimon, că promoţia „pachet compus din cremă Bepanthen Extra (lot GP012R6) valabilă până în luna martie 2017 și gel de duș Bepanthen (lot 1611918) valabil până în luna noiembrie 2019” nu a fost iniţiată, nu se desfăşoară şi nu aparţine Bayer SRL. Vă confirmăm de asemenea că ambalajul comun al ambelor produse (ambalajul pachetului promoţional) nu a fost nici solicitat și nici furnizat de Bayer SRL». Azi îmi sună a minciună.

Mă întreb ce reprezentant zonal al unei mari companii farmaceutice ar iniţia de capul lui o promoţie pe care o regăseşti într-un număr atât de mare de farmacii? Şi dacă Bayer nu a iniţiat promoţia, de ce produsul «gel de duş Bepanthen» produs de Bayer, nu poate fi achiziţionat separat, ci doar împreuna cu crema «Bepanthen Extra cu ulei de măsline».

 Am solicitat acum câteva zile companiei Bayer să mă informeze cu privire la stadiul investigaţiei pornite în octombrie 2015, aşa cum anunţau în răspunsul dat altor părinţi ce au reclamat această cremă pentru grave iritaţii ale pielii bebeluşului lor. Încă nu am primit răspuns. De asemenea i-am rugat să mă informeze dacă există o problemă cu acest lot (Extra cu ulei de masline, nu crema normală care e foarte OK şi pe care am folosit-o de când s-a născut copilul nostru), deoarece mi se pare suspect să fie promovat atât de intens de către farmacii, în condiţiile în care e deja reclamată. Şi nu mă refer doar la ianuarie-martie 2017, ci la ultimele 17 luni, de când am constatat că multe farmacii promovează intens pachetul Crema Bepanthen EXTRA+gel de duş pentru bebeluşi. Voi actualiza această solicitare, ataşându-le decizia Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi voi informa ONG-urile de profil.

Revenind la farmacia SINAPIS, sau la alte farmacii ce au procedat la fel, sper ca niciodată să nu mai dea curs unor asemenea practici, mai ales când e vorba de produsele destinate NOU-NĂSCUŢILOR. Nu e doar ilegal, e profund imoral ca BANUL sa primeze în faţa sănătăţii unor copilaşi nevinovaţi”, a scris Sebastian Bulumac în mediul on line, după primirea răspunsului de la OPC.

……………………………………………..

[ACTUALIZARE] (6 martie, 2017) Reacţii adverse… la Sebastian Bulumac. Farmacia are „ten de bebeluș” [COMUNICATUL SINAPIS vs. RECLAMAȚIA LA OPC]

Luni, 06.03.2017 Farmacia SINAPIS a reacționat și a răspuns printr-un comunicat de presă. Tot luni, 06.03.2017, Sebastian Bulumac a înregistrat o reclamație la Oficiul pentru Protecția Consumatorilor Arad urmând ca, în zilele următoare, să sesizeze și DSP Arad și Colegiul Farmaciștilor.

Comunicat SINAPIS

„În urma celor afirmate de domnul Sebastian Bulumac, în legătură cu produsul Bepanthen 5% Unguent Protector Pentru Bebelusi achiziţionat de la una dintre farmaciile S.C. Sinapis S.R.L., respectiv Farmacia Crai Nou, vă facem cunoscut faptul că acesta a fost comercializat în conformitate.

Potrivit prospectului ce însoţeşte produsul în discuţie acesta se va folosi preferabil înainte de data de expirare înscrisă pe ambalaj. Data de expirare se referă la ultima zi a lunii respective.Prin urmare, produsul achiziţionat la data de 02.03.2017 se afla înlăuntrul termenului de valabilitate.

Una dintre principalele valori ale companiei noastre este satisfacerea nevoilor clienților şi pacienţilor noștri, concentrându-ne atenţia pe calitatea serviciilor oferite acestora.

Compania noastră nu valorifică produse de natură a pune în pericol sănătatea clienților şi a pacienţilor noștri.

Conducerea S.C. SINAPIS S.R.L.”

 

Reclamația către OPC Arad înregistrată de Sebastian Bulumac

„Către Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Arad, Bd. Revoluţiei, nr. 50

RECLAMAŢIE

Nume: Sebastian Bulumac

Adresa/ Telefon/ E-mail (…)

Denumirea agentului economic reclamat, care a comercializat produsul: SC SINAPIS SRL, Strada Elena Ghiba Birta, nr. 2, Bloc M-1, ap. 17 C (Farmacia „Crai Nou”)

Produsul achiziţionat: unguent Bepanthen Extra Protection cu ulei de măsline

Număr şi dată bon fiscal: 508945 din 2 martie 2017

Documente anexate: bon fiscal, poze cu produsul, comunicat BAYER, alte sesizări

În seara de joi, 2 martie, soţia mea a intrat la farmacia Sinapis de lângă Piaţa Mică pentru a cumpăra mai multe produse pentru băieţelul nostru de un an şi patru luni. A cerut unguentul Bepanthen, un produs pe care îl cunoaştem bine, deoarece îl folosim de când s-a născut copilul. Deşi soţia a cerut unguentul normal, farmacista i-a recomandat unguentul Bepanthen Extra cu ulei de măsline, vândut la promoţie, „pentru că veţi vedea că merită”. Cutia cremei era lipită cu bandă adezivă inscripţionată PROMO împreună cu cutia unui gel de duş pentru copii, oferit ca mostră gratuită la achziţionarea cremei Bepanthen Extra. Ambalajul era pus chiar lângă casa de marcat, vânzarea acestui produs fiind evident o prioritate pentru farmacie. Pentru că soţiei i s-a părut că ambalajul e destul de uzat, s-a uitat la termenul de valabilitate şi a văzut noiembrie 2019, ceea ce a făcut-o să plătească cei 50 de lei pentru produs, mai mult decât ar fi costat crema normală.

Am aplicat crema după baia de seară a băieţelului şi a doua zi dimineaţă, funduleţul era iritat şi plin de broboniţe, cea ce nu s-a mai întâmplat niciodată. Am schimbat marca de scutece şi am continuat să aplicam crema în zona iritată. Abia sâmbătă seara, când am văzut că iritaţia nu trecuse, am citit prospectul şi am văzut că pe tub e inscripţionat cu caractere mici „martie 2017”. Spre deosebire însă de crema normală Bepanthen, nu apare niciunde data fabricaţiei acestui produs. La o examinare mai atentă a coletului promoţional, am remarcat că banda adezivă acoperă termenul de valabilitate al cremei cumpărate, data de noiembrie 2019 fiind termenul de valabilitate a unui produs gratuit, care nici măcar nu apare pe bonul fiscal.

Dacă farmacia Sinapis ar fi informat-o corect pe soţia mea, dacă nu ar fi ascuns termenul de valabilitate al produsului cumpărat, niciodată nu am fi achiziţionat o cremă aflată în ultima lună de valabilitate, ţinând cont că e vorba de un produs cu durată lungă de utilizare şi mai mult, destinat unui copil mic. Ne-am documentat în acest week-end despre cremă cremă şi am descoperit că au mai existat reclamaţii, una dintre acestea ducând chiar la un comunicat al companiei BAYER, producătorul cremelor Bepanthen, care a precizat la finalul lui 2015 că va face o investigaţie. Ataşăm la această reclamaţie şi comunicatul companiei, precum şi adresele unde se pot afla detalii despre reclamaţii anterioare.

Având în vedere aceste informaţii, cu atât mai grav ni se pare politica farmaciei de a convinge clienţii să cumpere acest produs.

Legea nr. 296/2004, republicat 2008, privind Codul Consumului, prevede la capitolul VI (Capitolul VI – Cadrul general privind obligativitatea informării şi educării consumatorilor), articolul 49:

„Scopul etichetării este de a oferi consumatorilor informaţiile necesare, suficiente, verificabile şi uşor de comparat, astfel încât să permită acestora să aleagă acel produs care corespunde exigenţelor lor din punct de vedere al nevoilor şi posibilităţilor lor financiare, precum şi de a cunoaşte eventualele riscuri la care ar putea fi supuşi.”

Având în vedere cele de mai sus, reclamăm farmacia SINAPIS „Crai Nou” pentru:

ascunderea termenului de valabilitate pentru un produs destinat nou-născuţilor şi copiilor mici prin acoperirea cu bandă adezivă cu inscripţia „PROMO” a perioadei de valabilitate pentru produsul achiziţionat inducerea în eroare a clienţilor prin afişarea pe pachetul unic promoţional (unguent + gel duş mostră gratuită) a datei de expirare a produsului-mostră, în cazul de faţă noiembrie 2019 politica farmaciei de a-ţi vinde un alt produs decât cel cerut şi încurajarea clienţilor de a achiziţiona un produs pentru care există deja reclamaţii

Arad, 6 martie. 2017, Sebastian Bulumac

Reclamații colaterale:

https://www.babymall.ro/blog/bepanthen-o-crema-cu-reactii-adverse-pentru-pielea-bebelusului-tau/

https://www.babymall.ro/blog/oficialii-bepanthen-m-au-sunat-sa-mi-ceara-explicatii-eu-credeam-ca-mi-dau-raspunsuri/

https://www.babymall.ro/blog/bepanthen-vrea-sa-calmeze-spiritele-au-trimis-un-comunicat-oficial-dezamagire-mare/#comment-1931”

Între timp,opinia publică o dă-n lambada politică… Nu contează că, în esență, faptul de a ascunde un produs pe cale să expire într-un ambalaj cu un alt termen, fără să informeze clientul despre acest aspect, este un act de înșelăciune… Acum contează mai mult că persoana care a inițiat acest demers a fost candidat la alegerile locale… Contează fix ce nu ar trebui să conteze.

 

……………………………………………………………………

[TITLUL INIȚIAL] ( 05.03.2017): ÎNȘELĂCIUNE pe față la SINAPIS: „Pachete promoționale” cu produse EXPIRATE cărora li s-a schimbat ambalajul, oferite la farmacia din Piața „Mihai Viteazul”!

O practică mârlănească, cu iz de infracțiune în sensul cel mai pur penal, este sesizată public de clienți ai farmaciei Sinapis din Arad, locația din Piața Mihai Viteazul. Cu siguranță au fost mai mulți clienți care au beneficiat de așa-zisa promoție și cine știe de câte altele în condiții similare, dar care au ales să nu facă un caz din asta și să rămână înșelați și păgubiți cu riscul de a încuraja perpetuarea unei asemenea practici și chiar cu riscul major de a le fi grav afectată sănătatea și integritatea fizică. De această dată însă, clientul înșelat este familia Bulumac… În mod firesc aceștia au reacționat, într-o primă fază prin postări făcute publice pe paginile de facebook dar cu siguranță demersurile lor nu se vor opri aici.

„S.C. SINAPIS SRL de la Piața Mihai Viteazul din Arad… Mi-ați vândut o cremă pentru copii expirată, lăsându-mă să cred că îmi faceţi o favoare şi îmi dați ultimul pachet promoţional cremă + gel de duş pentru copii, pentru „doar” 50 de lei. Asta deşi eu am cerut o simplă cremă. Ambalajul era pus sub nasul farmacistei, lângă casa de marcat, ca nu cumva să nu îl vândă cu prioritate. Doamna chiar m-a asigurat că fac o afacere: „chiar merită!”; şi m-a liniştit, după ce i-am atras atenția că ambalajul e puțin cam „obosit” acolo pe unde se deschide, că „important e ca produsul să fie sigilat şi nu ambalajul”.
De două zile de când folosim crema pe fundul copilului nostru care are un an şi patru luni, pielea i s-a înroşit şi s-a umplut de mici broboniţe, ceea ce nu s-a mai întâmplat niciodată până acum. Ne-am gândit imediat că e vina noilor scutece, pe care le folosim de aproape o săptămână, când întâmplător am schimbat marca pe care o foloseam până atunci. Ne-am hotărât să le aruncăm la gunoi şi să revenim la marca cu care nu am avut nicio problemă, doar că roşeaţa de pe pielea lui Cezar era la fel de intensă. Ca ultimă idee, m-am gândit la un moment dat să verific şi data la care expiră crema cumpărată joi de la farmacie, pentru că doar asta ar mai fi putut să fie explicaţia. Marca în sine e foarte bună, crema nu e deloc ieftină şi o folosim de când s-a născut Cezar. Surpriză: pe cutia comună de carton (cremă+gel) scria că expiră în 11/2019, dar pe tubul de cremă scrie 03/2017! Pe tubul cu gelul de duş scrie tot 11/2019. Asta înseamnă că un inteligent din farmacie, nici nu mă interesează că a fost cineva din conducere sau o farmacistă plină de inițiativă, s-a gândit să nu se irosească bunătate de cremă care expira luna asta şi să o combine cu gelul de duş de la ofertă şi să o vândă unor părinți care să o folosească pe fundul unui bebeluş sau eventual al unui nou născut. Decât să o arunce şi să se piardă în neant 40 de lei…
Acum abia aştept să fie luni şi să dau din nou cu ochii de farmacistele de acolo! Am bonul, am cutiile, am crema pe care o să le-o bag în ochi. Nu mă interesează că expiră în 1 sau 31 martie, mă enervează şi nu le iert faptul că am fost mințită şi nu am primit produsul promis în ambalaj: cel care expiră în 2019! În plus o cremă de genul ăsta de 100g nu se consumă într-o lună, aşa că oricum ar fi depăşit termenul limită de valabilitate. Puteau măcar să fie sinceri şi să spună şi să arate că e un produs care expiră luna asta şi să îi lase pe părinţi să decidă dacă vor să testeze un produs de genul ăsta pe pielea copiilor sau a bebeluşilor lor.
Ce-ar fi ca data viitoare să folosească produsele care tocmai au expirat, sau expiră, pe copiii lor!”
(Dana Mirea B)

„Farmacia SINAPIS (colț Ghiba Birta/A. Doinaş), luni când deschideți, veți avea de dat nişte explicații! Ați făcut o promoție vânzând într-un singur colet două produse (crema de copii + gelul mostră gratuit conform prospectului) şi ați acoperit cu ambalaj data de unde s-ar fi văzut că produsul care conta, e expirat. Pe ambalaj se vede doar noiembrie 2019. Folosim crema Bepanthen de când s-a născut băiețelul nostru şi într-un an şi 4 luni nu a avut nici măcar o iritație uşoară. Dar chiar dacă e printre cele mai bune şi scumpe de pe piață, când un asemenea produs expiră, poate să irite/ardă pielea copilului, ceea ce s-a şi întâmplat; sper să îi treacă repede şi să nu apară complicații. E o ticăloşie să faceți aşa ceva, mai ales că e vorba de nou născuți şi copii atât de mici. Ați făcut rău unui copil şi nu pot exprima aici furia şi disprețul pe care mi l-ați provocat. O să sesizăm Protecția Consumatorului şi Bepanthen România şi luni o să vă returnăm crema ca să vă hidratați voi cu ea în ce zone vreți.

P.S. Un pasaj din Jurământul Farmacistului: „Nu voi accepta sub niciun motiv ca activitatea mea de farmacist să fie utilizată împotriva sănătății şi vieții omului.” (Sebastian Bulumac)

În urma postării, reacțiile nu au întârziat să apară.Unele sunt demne de luat în serios și tratate ca fiind baza demarării unei anchete la toate nivelele și de toate organele care au dreptul și obligația să o facă: Protecția Consumatorilor, Colegiul Farmaciștilor, Organe judiciare etc. Redăm integral două dintre mesaje care, dincolo de orice dubiu, sunt un semnal de alarmă.

„Am câteva cunoștințe care sunt asistente de farmacie, deci nu farmaciste, și lucrează în acest lanț farmaceutic Sinapis. Așa că pot să vă spun, din povestirile lor, că aceste asistente sunt duse periodic la diverse training-uri despre cum să vândă cât mai mult, au niște target-uri, și e foarte greu deci și pentru ele. Am pacienți care ne vin cu tot felul de suplimente, medicamente „oferite” ca și completare la medicația prescrisă ( gen ” pentru ficat” , ” pentru stomac”, „pentru imunitate” etc.). De aceea cred că vinovații sunt mai sus, acolo să ajungeți. Specific, sunt asistent medical, nu medic și asta e umila mea părere. Din păcate un copil are de suferit, din cauza a ce? A banilor zic eu. Din păcate azi și sănătatea pentru unii înseamnă doar bani! Prezint un caz concret: am primit la cabinet, de la Sanepid DSP ARAD, vaccinul DT pentru copii de 14 ani, cu termen de valabilitate iunie 2017. Nu scrie concret și ziua, așa că eu am trecut că expiră în 01.06.2017. După această dată eu ca asistent nu accept să îl administrez”

„Știu sigur că avea un contract cu Spitalul Județean și toate medicamentele expirate sau care urmează să expire le dădea acolo cu câteva luni înainte să expire, la preț de achiziție. Nu știu dacă îl are și în prezent, dar acum câțiva ani exista acest contract. Toate astea pe vremea aceea se întâmplau pentru că familia ce deține Sinapis sponsoriza la greu balul ăla de cristal, sau cum îi spunea,  organizat de primarul Gheorghe Falcă. La câte a deschis în ultimul timp, sunt convins că îi merge foarte bine. Trebuie doar sãpată informația, cu siguranță se vor afla niște chestiuni mult mai interesante.”

Notă: Acest material nu este o campanie negativă a produselor Bepanthen. Aceste produse sunt de calitate dar aveți grijă la data termenului de expirare înscrisă pe ambalaj!

Sasha Romanov, 20 martie 2017 3:30

OPCBULUMac-sinapis-1SINAPIS-BULUMACBULUMac-sinapisbulumac-sinapis-627x360-1bulumac-sinapisScan0004Scan0003Scan0002Scan0001Sinapis-1-3Sinapis3Sinapis2Sinapis-1