ANAF va institui noi reguli privind închirierea bunurilor, de la 1 ianuarie. Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat un proiect de modificare și completare a ordinului președintelui ANAF 114/2019 privind contractele de locațiune. Documentul aduce clarificări cu privire la procedura de înregistrare a contractelor de locaţiune, incluzând prevederi privind desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau a altui deținător legal care îndeplinește obligația înregistrării contractului încheiat între părți, în cazul în care bunul este deținut în comun.
De asemenea, va exista un nou model pentru „Cererea de înregistrare a contractelor de locaţiune”, în acord cu schimbările propuse de ANAF și va exista un singur termen pentru înregistrarea cererilor privind contractele de locațiune.
Care sunt noile prevederi legate de înregistarea contractelor
Proiectul de ordin al ANAF prevede că înregistrarea contractelor de inchiriere sau a modificărilor survenite la aceste contracte trebuie să se facă la cel mult 30 de zile de la încheierea acestora. Astfel, la anexa nr.1, punctul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art.83 alin.(6) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.”
După cum se menționează în referatul de aprobare, anterior, termenul de înregistare a contractelor de locațiune era reglementat de art.120 alin.(61) din Codul fiscal), care prevedea totodată că data limită pentru înregistrarea contractelor aflate în derulare și încheiate în anii anteriori este ziua de 25 mai a anului în curs.
Reguli pentru bunurile deținute în comun
De asemenea, proiectul clarifică situația bunurilor deținute în comun, respectiv cui revine obligația înregistrării contractului de locațiune. Anexa nr.1, punctul 2.(2) se modifică și va avea următorul cuprins:
„2.(2). Dacă bunul a cărui folosință se cedează este deținut în comun, obligația înregistrării contractului încheiat între părți la organul fiscal competent, revine proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal desemnat prin contractul de închiriere sau actul de modificare a acestuia, după caz.”
Totodată, se menționează în proiect, „În cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum și în cazul actelor de modificare a acestora, înregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplică prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal care îndeplinește obligația de înregistrare a contractului de închiriere”.
Instrucțiuni de completare a formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune” – conform proiectului
Depunerea cererii
Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune se completează și se depune de către:
– persoanele fizice care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor și care au obligația înregistrării contractului la organul fiscal, potrivit legii;
– locatorii care solicită înregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele și modalitățile stabilite în contract, sau în lipsa acestora, prin lege.
Cererea se depune, direct sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent, prin poştă cu scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță, după caz, la termenele stabilite de legislaţia în vigoare.
Cererea se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citeţ şi corect, toate datele prevăzute de formular. Un exemplar al cererii, însoțită de copia contractului de locațiune, se depune la organul fiscal competent şi un exemplar se păstrează de contribuabil.
Organul fiscal competent este:
- a) organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana fizică rezidentă are domiciliul fiscal, potrivit legii;
- b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul imobil care face obiectul contractului de închiriere, în cazul persoanelor fizice nerezidente/organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului, după caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
- c) organul fiscal în raza căruia se face constatarea închirierii bunului mobil, conform dispoziţiilor legale fiscale, în cazul persoanelor fizice nerezidente;
- d) organul fiscal în a cărui evidenţă este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe şi contribuţii locatorul persoană juridică/altă entitate fără personalitate juridică.
Atenție! Dacă bunul a cărui folosință se cedează este deținut în comun, obligația depunerii cererii la organul fiscal competent, în vederea înregistrării contractului de închiriere, potrivit legii, revine proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal desemnat.
Noile prevederi vor intra în vigoare pe data de 1 ianuarie.
Sursa: ANAF