Tot mai des pățesc să găsesc în bibliotecă volume primite cu mult timp în urmă și să descopăr cu uimire & nostalgie că îmi erau și dedicate și semnate direct de autori. Un astfel de caz este și cartea de versuri blurat de Sorin Smărăndescu, apărută hăt în 2011 la editura timișoreană Brumar. Mă bucur că am descoperit cartea asta în propria casă după mai bine de 10 ani de când stătea cuminte pe raftul de poezie, fiindcă pe Sorin Smărăndescu îl mai citisem și apreciasem recent într-o antologie a atelierului de scriere Mornin poets, cu titlul (țineți-vă respirația): Aripile cenușii ale păsărilor pe liniile de înaltă tensiune, apărută – întâmplător sau nu – tot la editura Brumar. Nu știu cum să descriu poezia lui Sorin, fiindcă e una ermetică și încifrată, închisă într-un sistem perfect, greu de pătruns și desferecat, despre care Robert Șerban spune pe copertă că: „această carte este una care face „poc” chiar sub ochii noştri, iar autorul nu încearcă nici să o salveze, nici să o bocească, nici să pună alta în locul ei, nici să ne plângă pe umăr. El caută să „transcrie”, secvenţă cu secvenţă, momentul… pocniturii, să redea – rece şi distant – fazele metamorfozei acestei lumi în care e personaj principal. Rezultatul? Un lirism greu încadrabil, dificil de clasificat.” Iată, exact ce spuneam!
Așa că, nu ne mai rămâne decât să-i descifrăm împreună poezia, nu înainte de a prezenta cititorilor noștri oaspetele din această săptămână.
Sorin Smărăndescu a debutat în 1995 cu un grupaj poetic în „Suplimentul de marţi”, săptămânal cultural al cotidianului „Realitatea bănăţeană” (Timişoara), coordonat de Viorel Marineasa. A publicat trei volume, două de poezii şi unul de proză scurtă: De vorbă cu Su(s)pusul (poezii, 2000, Editura Eubeea & Fundaţia Culturală Orient latin, Timişoara), blurat (poezii, 2011, Editura Brumar, Timişoara) şi reverse motion (proză scurtă, 2011, Editura Eubeea, Timişoara). De asemenea, s-a remarcat cu apariții de poezie și proză scurtă într-o serie de publicații: „Realitatea Bănăţeană” (Timişoara), „Curierul literar şi artistic: Curierul de Vâlcea” (Râmnicu-Vâlcea), „Luceafărul” (Bucureşti), „Convorbiri literare” (Iaşi), „Teiul” (Oraviţa), „Minerva” (Bistriţa), „Armonii culturale” (Adjud), „Mafia Sonetelor” (București), „Noise Poetry” (Buzău), „Orient latin” (Timişoara), „Foaia culturală” (Cisnădie). Pe lângă antologia sus menționată, a mai apărut în: Meridiane lirice – 113 poeți contemporani, Editura Armonii Culturale, 2013, Adjud. A primit Premiul Editurii Institutul European, Festivalul de Poezie Junimea, Iași; și Premiul revistei „Minerva”, Festivalul de Poezie Gheorghe Pituț, Beiuș.
sfera
plesnitura cojii ca scâncetul
sub suflarea luminii
părul meu alb e lemn ars
eurotunel
pas marcat
o urmă de aducere spre sine
galerie de cuvinte bălțate aprobări
absente și sacadate disponibilități repetate inutil
descompuneri disimulate în plăcere
lăfăială scrâșnită autoflagelantă obeză
în drumul pe care pornise fără să-i pese de vreun sens
sau de vreo ultimă impresie
apublic
așa se prezenta gândul meu azi
când am hotărât să ne despărțim amical
cu maturitate fără scandal sau reproșuri
a rămas pe bancă întors
l-am lăsat depărtându-mă vag tresărind
de cancan
în fior vernisat barbican
dann und wann
de vast
aş fi putut desface serii întregi de formule metalice
întinse sonor pe podele sparte în culori grave
sau pure
aş fi putut asculta deschiderea sferelor
descălţarea cuvintelor de seninătate
şi har
aş fi putut împărţi tuturor magnetice combinaţii
în perpetuităţi de certitudini înstelate
amurge
aş fi putut fi sursă primordială de iubire
întuneric devălmăşitor şi tundre străbătute
arar
misionarul cuvintelor
în tot haosul ăsta globalist
mă trezesc că nu mai ştiu din ce limbă
îmi vin cuvintele
resurecţie e românesc sau rezurecţie
băi (îmi vine să latru scurt
ca o fiică a lui Christos pe vremuri)
puţină ordine, pentru Dumnezeu
fiecare o să-şi găsească locul în iad
nu vă mai înghesuiţi aşa
că vă dau eu de nu puteţi duce
le-am zbierat în microfon
cuvintelor
Citește și: