[CRITIC GUEST] Adrian Alui Gheorghe: „Cercul poeților dispăruți, reloaded”

adrian alui gheorghe
Distribuie:

Precum personajele sale de basm din poezie și proză, Adrian Alui Gheorghe (născut la 6 iulie 1958) trăiește într-o viață cât alții în șapte. Dacă aruncăm o privire peste realizările sale, ne convingem că această speculație temerară nu e deloc una fantezistă. Doctor în filologie, din 2004, cu teza „Tinerețe fără bătrânețe și sentimentul tragic al timpului”, vicepreședinte PEN Club România (2014-2016), Meritul cultural în grad de Cavaler (2000) și Ofițer (2010) conferite de Președintele României, cetățean de onoare al municipiului Piatra Neamț, autor de poezie, proză, teatru, eseu, critică literară și publicistică. Nu există gen literar care să-i fie străin, premiu pe care să nu-l fi câștigat și limbă în care să nu fi fost tradus. Iar acum, pregătește un nou volum de versuri cu titlul Nu-i mai așteptăm pe barbari, în curs de apariție la Editura Tracus Arte, din care puteți citi în premieră câteva texte.


Cercul poeților dispăruți, reloaded

În anii în care producția de grâu este mare, poezia se află în regres.

 

În anii în care producția de pește smuls din Ocean este fabuloasă,

poezia se hrănește cu propriile metafore până dispare

în ea însăși. E un act de cruzime, firește. Dar cui îi pasă?

 

Statisticile sunt nemiloase, cu cât oamenii sunt mai sătui,

cu atâta poezia este mai tristă. La intrarea în  Mall of America

din New York vizitatorii primesc poezii imprimate pe bucăți de hârtie,

pe frunze uscate, pe decupaje textile, pe care le abandonează

la primul coș, cu un zâmbet înțelegător: nu-i destulă noapte

ca să îți vezi sufletul, conchid ei.

 

De altfel, poeții s-au adunat și au constatat că există o criză a inimii

care se dovedește că nu este altceva decât o pompiță

care împinge sângele în vene: inima nu mai are metafizică,

au decretat specialiștii de la Vascular Centers of America;

există o criză a cuvintelor care sunt tot mai puține

și tot mai lipsite de conținut, sunt ca indicatoarele de circulație

care nu au fost niciodată încărcate cu sentimente.

 

Poeții s-au adunat ca să constate că poezia se manifestă

chiar și pentru ei ca o religie nouă care îndeamnă la o sinucidere

în grup. Au decis să nu mai scrie.

Au decis să facă un grup al scriitorilor care refuză literatura.

Să citească și să ardă imediat paginile citite.

Să uite alfabetul în mod organizat.

Primul care uită va fi apostolul noii ordine culturale.

Citeau, ardeau și uitau. Dead Poets Society, reloaded.

Un poet bun este un poet mort, au decretat ei.

Și poeții mureau ca soldații într-un război fără miză.

Cititorii de altădată erau pietre la căpătâiul lor.

 

Primul poet care a reușit să uite alfabetul s-a ridicat

pe vârful picioarelor, s-a urcat pe cubul publicitar

pe care scria o reclamă pentru un restaurant în vogă:

„doar în farfurie punem poezie”, plus imaginea adecvată: farfuria

plus lingura plus gura excitată de poftă,

a ridicat brațele spre cerul de sub copertina mallului

le-a mișcat ca și cum ar fi dat din aripi,

a scos un șuierat din gât ca o ultimă respirație

în care se mai găseau resturi de cuvinte,

s-a aruncat în gol plutind, plutind

ca un aerostat dăruit cu totul vântului.

 

Mulți au aplaudat, cu ochii pierduți în zare.

 

Ah, poeții ăștia! Mari scamatori!, zise un trecător împingând

căruciorul prin Mall of America cu prada zilei.


Pământul făgăduinței

Numai un măr te poate învăța ce este un măr,

numai un pește te poate învăța ce este zborul,

o stea în cădere măsoară universul cu o precizie

egală cu moartea ca principiu dinamizator universal,

astfel, în Silicon Valley poezia a devenit resursa

cea mai de preț din care oamenii de știință

își extrag viziunile, 

post-omul trăiește în post-istorie,

post-iubirea naște post-viață

deși toată lumea crede că undeva este o eroare de calcul,

aceeași lume combină utile & dulci 

ca pe o rețetă de înghețată peste care torni mult sirop de arțar

care te îndulcește și te răcorește.

 

Dar omul de știință american i-a spus lui Dumnezeu, 

într-o pauză de lucru: Doamne 

(sau cum ți se mai spune!), 

am ajuns să pot face orice pe lumea asta

ai auzit bine, da, orice! plus că am aflat și șmecheria

pe care ai aplicat-o la început

când se zice că ai fi făcut omul,

uite, Doamne, și omul de știință american

se aplecă să ia un bulgăre de pământ,

pregătindu-se să sufle peste el,

 

nu, nu, nu, îi spune Domnul,

nu lua din pământul meu, fă-ți pământul tău. 


Această lume nu mai poate fi reformată

Această lume nu mai poate fi reformată.

Din păcate, eu care m-am născut să o schimb am picat într-o melancolie

soră cu moartea încât nu mai am pic de voință

m-am agățat de trecut ca de un viitor bolnav grav

și tot ceea ce scriu mă ia în răspăr

cândva pocneau între dinții mei secundele

acum oscioarele mele pocnesc între dinții clipelor

timpul îmi spune ah și carnea ta e bună de mâncat!

dacă ni se termină hrana pentru drum te înfulecăm

fără nicio precauție lucru care se întâmplă de la o vreme

poeziile și povestirile mele îmi întorc, vai, spatele

cititorul ocazional le va fi gâtuit cu emoție 

prinzându-le când au intrat hoțește în intimitatea sa

deși eu atâta am convenit cu cititorul: 

că dacă va fi și va fi cândva

să trebuiască să ne luăm în serios 

beteșugurile intime care se transmit de la om la text și invers   

să murim fiecare de moartea celuilalt.


Viața laolaltă cu poezia

Orice fiară de pe lumea asta, dacă ar descoperi poezia, 

s-ar transforma radical. 

Când m-am întâlnit cu poezia eu însumi eram orb

și apoi am văzut;

numai că tot ce am văzut

e greu de descris în cuvinte,

de asta descifrați-mi, vă rog, tăcerile

pe care vi le pun înainte; 

eram mut și am vorbit

nu cu cuvinte, ci cu peisaje,

nu cu sunete, ci cu muzici,

nu cu universuri îmbătate de necuprinderea lor,

ci cu gărgărițe 

scufundate în chicoteli colorate;

 

datorită poeziei

am întâlnit multe femei

pe lumea asta

inclusiv pe mama

care m-a născut;

 

fiecare om are poezie în sine, în inimă și în carne, 

în minte și în perii capului, în rărunchi și în ochi, în unghii 

și în nervii de pe limbă, în sprâncene și în genunchi, 

în urechi și în mușchii coapselor, în gând și în dinți, 

în somn și în occiput, în ventricul și în auricul, 

în disperarea de a nu ajunge și în fericirea de a nu pleca, în ura 

pentru cel de alături și în dragostea pentru cel 

de nicăieri, în laringe și în vinișoarele de pe glezne, în 

tremurul buzelor și în încleștarea sufletului, în lacrimă 

și în oul piciorului, în sânge și în salivă, 

în sângele celui de alături 

și în neputința celui care ne locuiește etc. 

 

viața laolaltă cu poezia

e o modalitate practică de a nu ști pe ce lume te afli

nu, nu e vorba de nicio șmecherie

deși tocmai când vă spuneam aceste lucruri

un iepure de lacrimi a sărit dintre pleoape.


Poem scris cu degetul pe apă

Mi-am dorit foarte mult să fiu poet bătrân

să mă judece poeții tineri

cu superba lor tinerețe și cu un curaj nebun

de a privi viitorul în ochi

și viitorul să clipească și să se uite în jos

condescendent.

 

Mi-am dorit mult să-i văd cum își dau coate

să li se pară că eu sunt încet în gândire,

depășit de lupta acerbă

pe ciozvârtele de frumusețe din lume, 

între timp mă uit la ei cum se aruncă asupra prăzii

ca niște lupi tineri. Au dinți frumoși.

 

Când eram tânăr poet mi se părea că e prea puțin

să trăiesc de pe o zi pe alta

aveam așa de multă veșnicie

că nu mai știam cum s-o cheltui

tinerețea era o piedică

mi se părea o cale închisă

voiam să fiu bătrân

să mă uit chiar în propriii ochi

cu un oarecare curaj

și să îmi spun: bătrâne,

ce vom face noi cu atâta viață?

 

Nu e nimic mai frumos decât să fii spectator

la o seară în care poeții tineri

își spun poeziile

au vocile în schimbare

dar ce frumoase

au caracterele în schimbare

dar ce frumoase

au dragostea în schimbare

dar ce arzătoare

 

au opinii, au curaj, au forță,

au talent, se uită la noi, cei care avem câțiva ani 

mai în față ca la niște automobile numai bune de scos

din circulație

numere uzate, sentimente consumate,

și plăcuțele de frână trebuie schimbate

la un număr de ani de folosință cotidiană

 

ei știu totul despre iubire

pe când eu mă străduiesc să uit

ei știu totul despre ce rost mai are poezia

pe lumea asta

pe când eu mă străduiesc să mă mint

că mai are vreun rost,

a trăi e mai important decât

a ști pentru ce trăiești

îmi sugerează ei

și nu pot să îi contrazic

când spun cu atâta încredere eu eu eu 

simt cum armade interioare

vor ataca prin surprindere 

lumea noastră extrem de vulnerabilă.

 

De la o vreme îmi scriu poeziile mai mult în gând

ca să nu consum multă hârtie

sau le scriu cu degetul pe apă

le las lor hârtia să își scrie poemele

este suprema mea renunțare pentru generația lor

foarte tânără și foarte

dornică de afirmare.

 

Mi-am dorit mult să fiu poet bătrân

e ca și cum ai sta în tribună

și te-ai uita la un spectacol

de gladiatori

poți chiar să pariezi

pe unul sau pe altul

mușchi, gestică, lovituri fatale

în final vreunul apasă cu piciorul

victima pe cap.

De sus poți să arunci o monedă

ca preț al spectacolului.

 

Am fost tânăr alaltăieri,

ieri am trecut prin oraș

m-am luat cu vorba

cu unul, cu altul

și din neatenție am îmbătrânit,

azi îmi împachetez nervii

mâine îmi împachetez mâinile

iar poimâine, dragi poeți tineri,

vă aștept la un party

ca la o orgie dintr-un volum masiv

de istorie literară

dar aveți grijă

lăsați pe cineva în loc

la pupitrul de unde este emisă 

poezia mereu tânără

ca noi să avem timp

să amestecăm zahărul

în ceaiul cu imortele.

Un cub de zahăr?

Sau două?

Poftiți!



 

Categorie: [CRITIC GUEST]
Etichete: Adrian Alui Gheorghe, liteartură, poezie, scriitor
Distribuie:
Articolul anterior
Tango Autentico la Filarmonica din Arad
Articolul următor
LIGA 3, seria 8 | Cronicile etapei, la un pas de finiș

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Din aceeași categorie

georgescu

Blestem suveranist

Un rezumat stilizat, cu un zâmbet încă îngăduitor, al înjurăturilor și amenințărilor, primite de la frații suveraniști. Blestem suveranist Te spurc biet globalist iobag Să bei cafea de Babadag Și…