Curtea Penală Internațională: Declarația Procurorului CPI Karim A.A. Khan KC: Multiple mandate de arestare pentru situația din Palestina

mandate arestare palestina
Distribuie:

Procurorul Curții Penale Internaționale,  Karim A.A. Khan KC: „Astăzi depun cereri de mandate de arestare în fața Camerei Preliminare I a Curții Penale Internaționale în situația din Statul Palestina.”  Numele vehiculate sunt Yahya Sinwar, Mohammed Diab Ibrahim Al-Masri (Deif), Ismail Haniyeh, Benjamin Netanyahu, Yoav Gallant


**Yahya Sinwar**, **Mohammed Diab Ibrahim Al-Masri (Deif)**, **Ismail Haniyeh**

Pe baza probelor colectate și examinate de Biroul meu, am motive întemeiate să cred că Yahya SINWAR (liderul Mișcării de Rezistență Islamică („Hamas”) în Fâșia Gaza), Mohammed Diab Ibrahim AL-MASRI, cunoscut mai frecvent sub numele de DEIF (Comandantul-șef al aripii militare a Hamas, cunoscută sub numele de Brigăzile Al-Qassam), și Ismail HANIYEH (șeful Biroului Politic al Hamas) poartă responsabilitate penală pentru următoarele crime de război și crime împotriva umanității comise pe teritoriul Israelului și al Statului Palestina (în Fâșia Gaza) începând cel puțin cu 7 octombrie 2023:

  • Exterminare ca o crimă împotriva umanității, contrar articolului 7(1)(b) din Statutul de la Roma;
  • Crimă ca o crimă împotriva umanității, contrar articolului 7(1)(a), și ca o crimă de război, contrar articolului 8(2)(c)(i);
  • Luarea de ostatici ca o crimă de război, contrar articolului 8(2)(c)(iii);
  • Violul și alte acte de violență sexuală ca crime împotriva umanității, contrar articolului 7(1)(g), și de asemenea ca crime de război conform articolului 8(2)(e)(vi) în contextul captivității;
  • Tortură ca o crimă împotriva umanității, contrar articolului 7(1)(f), și de asemenea ca o crimă de război, contrar articolului 8(2)(c)(i), în contextul captivității;
  • Alte acte inumane ca o crimă împotriva umanității, contrar articolului 7(1)(k), în contextul captivității;
  • Tratament crud ca o crimă de război contrar articolului 8(2)(c)(i), în contextul captivității; și
  • Insulte la adresa demnității personale ca o crimă de război, contrar articolului 8(2)(c)(ii), în contextul captivității.

Biroul meu susține că crimele de război menționate în aceste cereri au fost comise în contextul unui conflict armat internațional între Israel și Palestina și a unui conflict armat ne-internațional între Israel și Hamas care se desfășoară în paralel. Susținem că crimele împotriva umanității acuzați au făcut parte dintr-un atac răspândit și sistematic împotriva populației civile din Israel de către Hamas și alte grupuri armate, conform politicilor organizaționale. Unele dintre aceste crime, conform evaluării noastre, continuă până în prezent.

Biroul meu susține că există motive întemeiate să credem că SINWAR, DEIF și HANIYEH sunt responsabili penal pentru uciderea a sute de civili israelieni în atacurile comise de Hamas (în special aripa sa militară, Brigăzile al-Qassam) și alte grupuri armate la 7 octombrie 2023 și pentru luarea a cel puțin 245 de ostatici. Ca parte a investigațiilor noastre, Biroul meu a intervievat victime și supraviețuitori, inclusiv foști ostatici și martori oculari de la șase locații majore de atac: Kfar Aza, Holit, locația Festivalului de Muzică Supernova, Be’eri, Nir Oz și Nahal Oz. Investigația se bazează și pe dovezi precum imagini CCTV, materiale audio, foto și video autentificate, declarații ale membrilor Hamas, inclusiv ale presupusilor făptași menționați mai sus, și dovezi ale experților.

Biroul meu consideră că acești indivizi au planificat și instigat comiterea crimelor la 7 octombrie 2023 și, prin acțiunile lor, inclusiv vizite personale la ostatici imediat după răpirea acestora, și-au recunoscut responsabilitatea pentru acele crime. Susținem că aceste crime nu ar fi putut fi comise fără acțiunile lor. Ei sunt acuzați atât ca co-autori, cât și ca superiori conform articolelor 25 și 28 din Statutul de la Roma.

În timpul vizitei mele la Kibbutz Be’eri și Kibbutz Kfar Aza, precum și la locația Festivalului de Muzică Supernova din Re’im, am văzut scenele devastatoare ale acestor atacuri și impactul profund al crimelor de neconceput menționate în cererile depuse astăzi. Vorbind cu supraviețuitorii, am auzit cum iubirea din cadrul unei familii, cele mai profunde legături dintre un părinte și un copil, au fost contorsionate pentru a provoca dureri de neimaginat prin cruzime calculată și nepăsare extremă. Aceste acte cer responsabilitate.

Biroul meu mai susține că există motive întemeiate să credem că ostaticii luați din Israel au fost ținuți în condiții inumane și că unii au fost supuși violenței sexuale, inclusiv violului, în timpul captivității. Am ajuns la această concluzie pe baza înregistrărilor medicale, a dovezilor video și documentare contemporane și a interviurilor cu victime și supraviețuitori. Biroul meu continuă să investigheze și rapoartele privind violența sexuală comisă la 7 octombrie.

Doresc să-mi exprim recunoștința față de supraviețuitori și familiile victimelor atacurilor din 7 octombrie pentru curajul lor de a veni în față și de a oferi relatările lor Biroului meu. Rămânem concentrați pe aprofundarea investigațiilor noastre privind toate crimele comise ca parte a acestor atacuri și vom continua să lucrăm cu toți partenerii pentru a ne asigura că se face dreptate.

Reiterez din nou apelul meu pentru eliberarea imediată a tuturor ostaticilor luați din Israel și pentru revenirea lor în siguranță la familiile lor. Aceasta este o cerință fundamentală a dreptului umanitar internațional.


**Benjamin Netanyahu**, **Yoav Gallant**

Pe baza probelor colectate și examinate de Biroul meu, am motive întemeiate să cred că Benjamin NETANYAHU, Prim-ministrul Israelului, și Yoav GALLANT, Ministrul Apărării al Israelului, poartă responsabilitate penală pentru următoarele crime de război și crime împotriva umanității comise pe teritoriul Statului Palestina (în Fâșia Gaza) începând cel puțin cu 8 octombrie 2023:

  • Înfometare civili ca metodă de război, ca o crimă de război contrar articolului 8(2)(b)(xxv) din Statut;
  • Provocarea intenționată de mari suferințe sau vătămări grave ale corpului sau sănătății contrar articolului 8(2)(a)(iii), sau tratament crud ca o crimă de război contrar articolului 8(2)(c)(i);
  • Uciderea intenționată contrar articolului 8(2)(a)(i), sau crimă ca o crimă de război contrar articolului 8(2)(c)(i);
  • Atacarea intenționată a unei populații civile ca o crimă de război contrar articolelor 8(2)(b)(i) sau 8(2)(e)(i);
  • Exterminare și/sau crimă contrar articolelor 7(1)(b) și 7(1)(a), inclusiv în contextul deceselor cauzate de înfometare, ca o crimă împotriva umanității;
  • Persecuție ca o crimă împotriva umanității contrar articolului 7(1)(h);
  • Alte acte inumane ca crime împotriva umanității contrar articolului 7(1)(k).

Biroul meu susține că crimele de război menționate în aceste cereri au fost comise în contextul unui conflict armat internațional între Israel și Palestina și a unui conflict armat ne-internațional între Israel și Hamas (împreună cu alte grupuri armate palestiniene) care se desfășoară în paralel. Susținem că crimele împotriva umanității au fost comise ca parte a unui atac răspândit și sistematic împotriva populației civile palestiniene, conform unei politici de stat. Aceste crime, conform evaluării noastre, continuă până în prezent.

Biroul meu susține că dovezile colectate, inclusiv interviuri cu supraviețuitori și martori oculari, materiale video, foto și audio autentificate, imagini satelitare și declarații de la grupul presupus de făptuitori, arată că Israelul a privat intenționat și sistematic populația civilă din toate părțile Fâșiei Gaza de obiecte indispensabile pentru supraviețuirea umană.

Aceasta s-a întâmplat prin impunerea unei blocade totale asupra Fâșiei Gaza, care a implicat închiderea completă a celor trei puncte de trecere a frontierei, Rafah, Kerem Shalom și Erez, din 8 octombrie 2023 pentru perioade extinse și apoi prin restricționarea arbitrară a transferului de provizii esențiale – inclusiv alimente și medicamente – prin punctele de trecere a frontierei după redeschiderea acestora. Blocada a inclus și tăierea conductelor de apă transfrontaliere din Israel către Gaza – principala sursă de apă curată a locuitorilor din Gaza – pentru o perioadă prelungită începând cu 9 octombrie 2023 și tăierea și obstrucționarea aprovizionării cu energie electrică cel puțin din 8 octombrie 2023 până în prezent. Aceste acțiuni au avut loc alături de alte atacuri asupra civililor, inclusiv asupra celor care stăteau la coadă pentru alimente; obstrucționarea livrării ajutorului de către agențiile umanitare; și atacuri asupra lucrătorilor umanitari și uciderea acestora, ceea ce a forțat multe agenții să înceteze sau să își limiteze operațiunile în Gaza.

Biroul meu susține că aceste acte au fost comise ca parte a unui plan comun de a folosi înfometarea ca metodă de război și alte acte de violență împotriva populației civile din Gaza ca mijloc de (i) eliminare a Hamas; (ii) asigurarea întoarcerii ostaticilor răpiți de Hamas și (iii) pedepsirea colectivă a populației civile din Gaza, care era percepută ca o amenințare pentru Israel.

Efectele folosirii înfometării ca metodă de război, împreună cu alte atacuri și pedepse colective împotriva populației civile din Gaza, sunt acute, vizibile și cunoscute pe scară largă și au fost confirmate de mai mulți martori intervievați de Biroul meu, inclusiv medici locali și internaționali. Acestea includ malnutriție, deshidratare, suferință profundă și un număr crescând de decese în rândul populației palestiniene, inclusiv bebeluși, alți copii și femei.

Foamea este prezentă în unele zone din Gaza și este iminentă în alte zone. După cum a avertizat Secretarul General al ONU, António Guterres, în urmă cu mai mult de două luni, „1,1 milioane de persoane din Gaza se confruntă cu foamete catastrofală – cel mai mare număr de persoane înregistrat vreodată – oriunde, oricând” ca urmare a unui „dezastru complet fabricat de om”. Astăzi, Biroul meu dorește să îi acuze pe doi dintre cei mai responsabili, NETANYAHU și GALLANT, atât ca co-autori, cât și ca superiori conform articolelor 25 și 28 din Statutul de la Roma.

Israelul, la fel ca toate statele, are dreptul de a lua măsuri pentru a-și apăra populația. Acest drept, însă, nu absolvă Israelul sau orice stat de obligația sa de a respecta dreptul umanitar internațional. Indiferent de obiectivele militare pe care le-ar putea avea, mijloacele alese de Israel pentru a le atinge în Gaza – și anume, provocarea intenționată a morții, înfometării, suferinței mari și vătămării grave a corpului sau sănătății populației civile – sunt criminale.

De anul trecut, la Ramallah, Cairo, Israel și Rafah, am subliniat constant că dreptul umanitar internațional cere ca Israelul să ia măsuri urgente pentru a permite accesul umanitar în Gaza la scară largă. Am subliniat specific că înfometarea ca metodă de război și refuzul ajutorului umanitar constituie infracțiuni conform Statutului de la Roma. Nu am putut fi mai clar.

**Așa cum am subliniat repetat în declarațiile mele publice, cei care nu respectă legea nu ar trebui să se plângă mai târziu când Biroul meu ia măsuri. Acea zi a venit.**

**În prezentarea acestor cereri de mandate de arestare, Biroul meu acționează conform mandatului său în temeiul Statutului de la Roma. La 5 februarie 2021, Camera Preliminară I a decis că Curtea poate exercita jurisdicția penală în Situația din Statul Palestina și că sfera teritorială a acestei jurisdicții se extinde la Gaza și Cisiordania, inclusiv Ierusalimul de Est. Acest mandat este în curs și include escaladarea ostilităților și violenței de la 7 octombrie 2023. Biroul meu are, de asemenea, jurisdicție asupra crimelor comise de cetățenii statelor părți și de cetățenii statelor ne-părți pe teritoriul unui stat parte.**

**Cererile de astăzi sunt rezultatul unei investigații independente și imparțiale a Biroului meu. Ghidat de obligația noastră de a investiga în mod egal dovezile incriminatoare și exoneratoare, Biroul meu a lucrat minuțios pentru a separa afirmațiile de fapte și pentru a prezenta sobru concluziile bazate pe dovezi Camerei Preliminare.**

**Ca o măsură suplimentară de siguranță, am fost, de asemenea, recunoscător pentru sfaturile unui grup de experți în drept internațional, un grup imparțial pe care l-am convocat pentru a sprijini analiza probelor și analiza juridică în legătură cu aceste cereri de mandate de arestare. Panelul este compus din experți de imensă prestigiu în dreptul internațional umanitar și dreptul penal internațional, inclusiv Sir Adrian Fulford PC, fost Lord Judecător de Apel și fost Judecător al Curții Penale Internaționale; Baronesa Helena Kennedy KC, Președintele Institutului pentru Drepturile Omului al Asociației Internaționale a Barourilor; Elizabeth Wilmshurst CMG KC, fost Consilier Juridic Adjunct la Biroul de Externe și Commonwealth al Regatului Unit; Danny Friedman KC; și doi dintre Consilierii mei Speciali – Amal Clooney și Excelența Sa Judecătorul Theodor Meron CMG. Această analiză independentă a experților a sprijinit și întărit cererile depuse astăzi de Biroul meu. De asemenea, am fost recunoscător pentru contribuțiile unui număr de alți Consilieri Speciali ai mei la această revizuire, în special Adama Dieng și Profesorul Kevin Jon Heller.**

**Astăzi subliniem din nou că dreptul internațional și legile conflictelor armate se aplică tuturor. Niciun soldat de rând, niciun comandant, niciun lider civil – nimeni – nu poate acționa cu impunitate. Nimic nu poate justifica privarea intenționată a ființelor umane, inclusiv a atâtor femei și copii, de necesitățile de bază necesare pentru viață. Nimic nu poate justifica luarea de ostatici sau țintirea civililor.**

**Judecătorii independenți ai Curții Penale Internaționale sunt singurii arbitri în privința îndeplinirii standardului necesar pentru emiterea mandatelor de arestare. În cazul în care aceștia vor acorda cererile mele și vor emite mandatele solicitate, voi colabora îndeaproape cu Registratorul în toate eforturile de a-i reține pe indivizii numiți. Mă bazez pe toate statele părți la Statutul de la Roma să trateze aceste cereri și decizia judiciară ulterioară cu aceeași seriozitate pe care au arătat-o în alte situații, respectându-și obligațiile în temeiul Statutului. De asemenea, sunt pregătit să colaborez cu statele ne-părți în urmărirea noastră comună a responsabilității.**

**Este critic în acest moment ca Biroul meu și toate părțile Curții, inclusiv judecătorii săi independenți, să fie permise să-și desfășoare activitatea cu deplină independență și imparțialitate. Insist ca toate încercările de a împiedica, intimida sau influența în mod necorespunzător oficialii acestei Curți să înceteze imediat. Biroul meu nu va ezita să acționeze în temeiul articolului 70 din Statutul de la Roma dacă astfel de comportamente continuă.**

**Rămân profund îngrijorat de acuzațiile în curs și de probele emergente privind crime internaționale care au loc în Israel, Gaza și Cisiordania. Investigația noastră continuă. Biroul meu avansează multiple și interconectate linii de anchetă suplimentare, inclusiv în legătură cu rapoartele de violență sexuală din timpul atacurilor din 7 octombrie și în legătură cu bombardamentele la scară largă care au cauzat și continuă să cauzeze atât de multe decese civile, răniri și suferințe în Gaza. Îi încurajez pe cei care au informații relevante să contacteze Biroul meu și să trimită informații prin intermediul OTP Link.**

**Biroul meu nu va ezita să depună cereri suplimentare pentru mandate de arestare dacă și când considerăm că pragul unei perspective realiste de condamnare a fost atins. Reînnoiesc apelul meu pentru toate părțile implicate în conflictul actual să respecte legea acum.**

**De asemenea, doresc să subliniez că principiul complementarității, care se află în centrul Statutului de la Roma, va continua să fie evaluat de Biroul meu pe măsură ce luăm măsuri în legătură cu crimele enumerate mai sus și presupusii autori și avansăm cu alte linii de anchetă. Complementaritatea, însă, necesită un deferer la autoritățile naționale doar atunci când acestea se angajează în procese judiciare independente și imparțiale care nu protejează suspecții și nu sunt o farsă. Acesta necesită investigații amănunțite la toate nivelurile care să abordeze politicile și acțiunile care stau la baza acestor cereri.**

**Să fim astăzi clari cu privire la o problemă esențială: dacă nu demonstrăm voința noastră de a aplica legea în mod egal, dacă este percepută ca fiind aplicată selectiv, vom crea condițiile pentru prăbușirea sa. Procedând astfel, vom slăbi legăturile rămase care ne țin împreună, conexiunile stabilizatoare dintre toate comunitățile și indivizii, plasa de siguranță la care toți victimele se uită în momente de suferință. Acesta este adevăratul risc cu care ne confruntăm în acest moment.**

**Acum, mai mult ca niciodată, trebuie să demonstrăm colectiv că dreptul umanitar internațional, baza fundamentală pentru comportamentul uman în timpul conflictelor, se aplică tuturor indivizilor și se aplică în mod egal în toate situațiile abordate de Biroul meu și Curtea. Acesta este modul în care vom demonstra, în mod tangibil, că viețile tuturor ființelor umane au valoare egală.**

Pentru detalii suplimentare despre „alte examinări preliminare” și „situațiile și cazurile în desfășurare” în fața Curții, faceți clic aici și aici.

Sursa: Biroul Procurorului | Contact: [email protected]

Sursa: Curtea penală internațională


Categorie: Externe
Etichete: Israel, netanyahu, Palestina
Distribuie:
Articolul anterior
Șovinism, violență și încălcări grave ale Legii electorale la Dorobanți. Viceprimarul Ando Laszlo-Iulian vrea să facă din comuna de la granița României cu Ungaria o enclavă a „Ținutului Secuiesc”
Articolul următor
144 de ani de la nașterea lui Tudor Arghezi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie