Primul tur al alegerilor prezidențiale a fost contestat la Curtea Constituțională, iar Federația Asociațiilor de Români din Europa cere clarificări oficiale privind campania electorală a lui Călin Georgescu

ccr
Distribuie:

Doi candidați la scrutinul din 24 noiembrie au depus, miercuri, la Curtea Constituțională cereri de anulare a primului tur de scrutin al alegerilor prezidențiale. Este vorba de Sebastian Constantin Popescu, candidat din partea Partidului Noua Românie și Cristian Terheș candidatul Partidului Național Conservator Român, conform Digi24. Pe de altă parte, Federația Asociațiilor de Români din Europa (FADERE) cere clarificări oficiale privind campania electorală a lui Călin Georgescu și posibile legături cu finanțări externe.


Potrivit Legii 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, CCR „anulează alegerile în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudă de natură să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin”. „În această situaţie Curtea va dispune repetarea turului de scrutin în a doua duminică de la data anulării alegerilor”, mai spune legea.

Cererea de anulare a alegerilor poate fi făcută de către partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale reprezentate în Consiliul Minorităților Naționale și de candidații care au participat la alegeri, în termen de cel mult 3 zile de la închiderea votării, iar cererea trebuie motivată și însoțită de dovezile pe care se întemeiază, potrivit legii menționate mai sus.

„Soluționarea cererii de către Curtea Constituțională se face până la data prevăzută de lege pentru aducerea la cunoștința publică a rezultatului alegerilor”, mai arată legislația în vigoare. Curtea Constituțională validează rezultatul din primul tur, după ce soluționează cererile de anulare a alegerilor.


Atribuții ale Curții Constituționale privind procedura de alegere a Președintelui României – conform CCR.ro

Sediul materiei

Atribuţia Curţii Constituţionale de a veghea la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmarea rezultatelor sufragiului este reglementată de dispoziţiile art.146 lit.f) din Constituţie şi de art.37 şi art.38 din Legea nr.47/1992.

Legislaţie incidentă: art.37 din Constituţie; Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.650 din 12 septembrie 2011: art.27 şi art.28, art.31 alin.(1) şi (2), art.51 alin.(3), art.52, art.53 şi art.54 alin.(2)

Această atribuţie are 2 componente:
  • în cadrul primei componente, Curtea veghează la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României;
  • în cea de-a a doua, Curtea confirmă rezultatele sufragiului.
1. Respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României

În temeiul art.37 alin.(1) şi al art.38 din Legea nr.47/1992, Curtea Constituţională soluţionează contestaţiile cu privire la înregistrarea sau neînregistrarea candidaturii la funcţia de Preşedinte al României.

Subiecte

Persoanele care se pot adresa Curţii în acest sens sunt prevăzute de art.31 alin.(1) din Legea nr.370/2004, aceştia fiind candidaţii, partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice, alianţele electorale şi alegătorii.

Contestaţia
  • se depune la sediul Curţii Constituţionale, în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului prevăzut la art. 29 alin. (2), respectiv la art. 30 alin. (6) din Legea nr.370/2004,
  • se face în scris;
  • vizează, în concret, decizia prin care Biroul Electoral Central a admis/a respins înregistrarea candidaturii sau a semnelor electorale, după caz, cu respectarea condiţiilor prevăzute de art.27 şi art.28 din Legea nr.370/2004.
Procedura

Curtea Constituţională soluţionează contestaţiile în termen de cel mult două zile de la înregistrare [art.31 alin.(2) din Legea nr.370/2004]. Dezbaterile au loc fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.

În cadrul aceleiaşi atribuţii prevăzute de art.146 lit.f) din Constituţie, Curtea Constituţională soluţionează contestaţiile cu privire la împiedicarea unui partid sau a unei formaţiuni politice ori a unui candidat de a-şi desfăşura campania electorală în condiţiile legii – art.42 alin.(7) din Legea nr.370/2004.

Contestaţiile formulate în temeiul art.146 lit.f) din Constituţie pot urmări şi anularea alegerilor.

În temeiul art.52 din Legea nr.370/2004, Curtea Constituţională anulează alegerile în cazul în care votarea şi stabilirea rezultatelor au avut loc prin fraudă de natură să modifice atribuirea mandatului sau, după caz, ordinea candidaţilor care pot participa la al doilea tur de scrutin. În această situaţie Curtea va dispune repetarea turului de scrutin în a doua duminică de la data anulării alegerilor.

Subiecte

Cererea de anulare a alegerilor se poate face de partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale reprezentate în Consiliul Minorităţilor Naţionale şi de candidaţii care au participat la alegeri.

Cerinţe procedurale

Cererea de anulare a alegerilor trebuie introdusă în termen de cel mult 3 zile de la închiderea votării; cererea trebuie motivată şi însoţită de dovezile pe care se întemeiază.

Soluţionarea cererii de către Curtea Constituţională se face până la data prevăzută de lege pentru aducerea la cunoştinţa publică a rezultatului alegerilor.

Tipul actului emis

În cadrul acestei atribuţii, Curtea Constituţională pronunţă, în conformitate cu prevederile art.11 alin.(1) lit. B. a) din Legea nr.47/1992, o hotărâre. Aceasta se ia cu votul majorităţii judecătorilor Curţii.

Comunicarea hotărârii

Hotărârile se comunică de îndată Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

2. Confirmarea rezultatelor sufragiului

După soluţionarea tuturor contestaţiilor formulate în temeiul art.37 alin.(1) teza întâi din Legea nr.47/1992, Curtea, pe baza procesului-verbal încheiat de Biroul Electoral Central şi a proceselor-verbale încheiate de birourile electorale de circumscripţie, pronunţă hotărârea privind rezultatele alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al României.

În situaţia în care Curtea constată că niciunul dintre candidaţi nu a întrunit majoritatea de voturi ale alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente, prin aceeaşi hotărâre aduce la cunoştinţa publică prenumele şi numele celor 2 candidaţi care vor participa la cel de-al doilea tur de scrutin şi ziua votării, care va fi  la două săptămâni de la primul tur de scrutin [art.54 alin.(1) din Legea nr.370/2004].

Curtea Constituţională validează rezultatul fiecărui tur de scrutin şi asigură publicarea rezultatului alegerilor în mass-media şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, pentru fiecare tur de scrutin.

Dacă nu există această situaţie sau după ce au loc alegerile din al doilea tur de scrutin, Curtea, prin hotărâre, stabileşte şi aduce la cunoştinţa publicului rezultatele alegerilor, precizând numele persoanei care a câştigat alegerile, data  şi ora la care va avea loc validarea în funcţia de Preşedinte al României prin depunerea jurământului la sediul Curţii Constituţionale.

Actul de validare se întocmeşte în 3 exemplare, dintre care unul rămâne la Curtea Constituţională, unul se prezintă Parlamentului pentru depunerea jurământului prevăzut la art. 82 alin. (2) din Constituţie, iar al treilea se înmânează candidatului ales [art.53 alin.(2) din Legea nr.370/2004].


Pe 29 noiembrie începe campania electorală pentru al doilea tur de scrutin, care are loc pe 8 decembrie. De asemenea, pe 1 decembrie au loc alegerile parlamentare.


Federația Asociațiilor de Români din Europa (FADERE)FADERE  cere clarificări oficiale privind campania electorală a lui Călin Georgescu și posibile legături cu finanțări externe

În calitate de președinte al Federației Asociațiilor de Români din Europa (FADERE), fac un apel ferm către autoritățile române și instituțiile europene pentru a clarifica informațiile care au apărut în spațiul public, în urma alegerilor prezidențiale din România, în special în ceea ce privește posibilele implicări ale unor actori externi în campania electorală a lui Călin Georgescu, unul dintre cei doi candidați care au ajuns în turul II al alegerilor.

În ultima perioadă, au apărut informații alarmante conform cărora campania electorală a lui Călin Georgescu ar fi beneficiat de o susținere financiară din partea unor entități rusești și ar fi fost desfășurată pe platforma TikTok, cu scopul de a influența opinia publică din România și a crea tensiuni cu Uniunea Europeană și NATO. Aceste acuzații sunt extrem de grave, iar dacă se dovedesc a fi adevărate, ar reprezenta o amenințare directă la adresa securității naționale a României și a întregului spațiu european. Iar dacă aceste acuzații nu sunt adevărate, este incorect ca unui candidat atât de votat să i se aduca acuzații mincinoase.

FADERE cere, de urgență, clarificări oficiale din partea instituțiilor statului român, în special din partea
Serviciului Român de Informații (SRI), Ministerului Afacerilor Interne și Autorității Electorale Permanente. Este esențial ca autoritățile să furnizeze informații clare despre posibilele surse de finanțare ale campaniei lui Călin Georgescu și despre impactul acestora asupra procesului electoral din România.

De asemenea, solicităm instituțiilor europene relevante, precum Comisia Europeană și Serviciul European de Acțiune Externă (SEAE), să se pronunțe rapid cu privire la aceste acuzații. Este vital ca Uniunea Europeană să investigheze dacă această campanie a beneficiat sau nu de finanțări externe, inclusiv din partea Federației Ruse, și, în caz afirmativ, cum a fost posibil ca acest lucru să se întâmple, având în vedere reglementările stricte privind finanțarea campaniilor electorale și securitatea cibernetică.

Românii din diaspora, care sunt cetățeni ai Uniunii Europene și au dreptul de a participa activ la viața politică a României, nu trebuie să fie victimele unor manipulări externe. FADERE este profund îngrijorată de faptul că, până în acest moment, nu s-au luat măsuri suficiente pentru a preveni astfel de campanii de dezinformare și manipulare, care pun în pericol nu doar democrația, dar și securitatea națională a României și a întregii Uniuni Europene.

Cerem ca autoritățile române și europene să se pronunțe urgent și să răspundă întrebărilor esențiale:

1. Există dovezi clare privind finanțarea rusească a campaniei lui Călin Georgescu?
2. Cum a fost posibil ca o astfel de campanie să se desfășoare în mod nedetectat, iar românii din diaspora să fie expuși manipulării?
3. Ce măsuri vor fi luate pentru a preveni astfel de intervenții externe în viitor?

Este esențial ca aceste întrebări să primească răspunsuri clare și rapide pentru a proteja procesul democratic din România și integritatea Uniunii Europene. FADERE, în calitate de organizație reprezentativă pentru românii din diaspora, va continua să monitorizeze cu atenție evoluțiile și va lua toate măsurile necesare pentru a proteja
drepturile și interesele comunității românești din afara granițelor.


Sursa: Comunicat FADERE – FEDERATIA ASOCIATIILOR DE ROMANI DIN EUROPA, CCR.ro și Digi24.


 

Categorie: Politice
Etichete: alegeri prezidențiale 2024, anularea alegerilor, Călin Georgescu, CCR, Cristian Terhes, FADERE - FEDERATIA ASOCIATIILOR DE ROMANI DIN EUROPA, Sebastian-Constantin Popescu, tur I prezidențiale
Distribuie:
Articolul anterior
Proiectul OUT OF THE BOX ajunge la final și anunță un eveniment la penitenciar
Articolul următor
Un arădean de 27 de ani a fost reținut de polițiști după ce a înșelat o septuagenară și pe fiica ei cu 3.000.000 lei și două autoturisme | Banii i-a cheltuit pe lăutari și păcănele

1 comentariu. Leave new

  • De ce astia din diaspora pot sa voteze la orice scrutin din România.Ei sant plecati de multa vreme în alte state…stiu ei ce se întâmplă în județul meu sau in comuna mea ? Sa înțeleg ca ei voteaza pentru mine ? Diaspora sa nu mai voteze în tara mea !!! Oricum majoritatea sant tigani…de aceea ne merge asa de bine !!!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Din aceeași categorie

zona libera curtici

Zona Liberă Curtici se reorganizează

Zona Liberă Curtici se reorganizează. Nu va mai fi Regie Autonomă, ci societate pe acțiuni cu acționar unic Unitatea Administrativ-Teritorială Județul Arad. Pe ordinea de zi a ședinței consilierilor județeni…