,,Companion”, regizat de Drew Hancock se încadrează perfect în categoria din ce în ce mai mare a thrillerelor science-fiction cu un concept înalt și cu un caracter social, invocând energia stranie și speculativă din Black Mirror și făcând în același timp cu ochiul la groaza satirică din Get Out.
În esența sa, este un film care disecă dedesubturile toxice ale relațiilor moderne, explorând controlul, consimțământul și comoditatea iubirii prin prisma tehnologiei. Dar, deși premisa sa este incontestabil convingătoare, Companion se luptă să își mențină ritmul, nereușind să ofere un pumn cu adevărat incisiv.
Filmul ni-l prezintă pe Josh (Jack Quaid), un iubit aparent afabil, dar subtil deranjant, și pe partenera sa, Iris (Sophie Thatcher). Relația lor se desfășoară cu o intensitate tulburătoare, Iris copleșindu-l pe Josh cu un devotament neclintit, în timp ce el rămâne indiferent, chiar disprețuitor. Nu trece mult timp până când filmul face marea dezvăluire: Iris nu este doar o iubită exagerat de atașată – ea este un ,,companion’‘ personalizat, programat să-l iubească pe Josh în moduri în care nicio femeie adevărată nu ar putea. În timp ce filme recente precum ,,Subservience” și ,,M3GAN” au prezentat partenerii AI drept amenințarea supremă, Companion transferă vina asupra bărbaților care îi exploatează. Oroarea nu constă în tehnologia în sine, ci în oamenii care o folosesc pentru propriile lor dorințe perverse.
Jack Quaid își dovedește încă o dată abilitatea de a interpreta personaje insidioase, oferind o interpretare care oscilează între autocompătimire și amenințare tăcută. Sophie Thatcher este, însă, adevărata revelație a filmului. Ea îi oferă lui Iris un echilibru delicat între căldură și precizie mecanică, ceea ce face ca evoluția ei să fie neașteptat de tragică. Distribuția secundară, inclusiv Harvey Guillén și Lukas Gage, injectează momente de lejeritate, asigurându-se că Companion nu devine niciodată prea sumbru, deși elementele sale comice subminează uneori temele sale mai întunecate.
Regia lui Hancock este inteligentă, profitând la maximum de un buget relativ modest, dar scenariul său se clatină în ultimul act. Tensiunea inițială a filmului, construită prin interacțiuni sociale stranii și un sentiment de neliniște în creștere, face loc unui punct culminant care pare atât previzibil, cât și insuportabil.
Intriga inițială din jurul dinamicii dintre Iris și Josh este rapid epuizată, lăsând puțin loc pentru o explorare mai profundă. Filmul cochetează cu idei mai grandioase despre autonomie, dinamica de gen și etica inteligenței artificiale, dar, în cele din urmă, aceste teme rămân la suprafață. În loc de o disecție provocatoare a relațiilor în era digitală, Companion se mulțumește cu clișee familiare de thriller, bazându-se pe o confruntare convențională în al treilea act, care nu are impactul pe care premisa sa îl merită.
În ciuda neajunsurilor sale, Companion rămâne un film captivant, care oferă suficiente informații pentru a stârni discuții despre relația noastră cu tehnologia, dragostea și controlul. Acesta ridică dileme etice interesante, lăsând spectatorii să reflecteze asupra implicațiilor creării și controlului partenerilor artificiali. Cu toate acestea, nu se angajează niciodată pe deplin într-o explorare profundă a acestor teme, mulțumindu-se în schimb să ofere o abordare lucioasă și elegantă a unei povești de avertizare. Deși poate că nu reinventează genul sau nu valorifică pe deplin premisa sa provocatoare, este o intrare solidă în șirul de thrillere SF care se confruntă cu viitorul nostru din ce în ce mai automatizat. Dacă nimic altceva, este un film care rămâne în minte – poate nu ca o capodoperă, ci ca un memento al pericolelor care ne pândesc în goana noastră după confortul tehnologic.
Citește mai multe RECENZII – AICI