O expoziţie semnată de artistul Sorin Tara, deschisă de H’Art Gallery în spaţiul Malmaison din Bucureşti, a stârnit un val de reacții indignate în mediul online, după ce artistul a apărut la vernisaj purtând svastici și a fost aplaudat de public. Mai mulți comentatori consideră că lucrările promovează „ură, violență și antisemitism” și cer intervenția urgentă a autorităților, acuzând că „nu e vorba de libertate de expresie, ci de instigare și extremism”.
„Dezgustător şi extrem de periculos: artă antisemită, livrată de un ‘artist’ accesorizat cu svastici, la vernisaj şi care îndeamnă pe faţă la ură, violenţă şi exterminare”, a scris un utilizator pe Facebook.
„Această expoziţie trebuie interzisă!”, au transmis mai mulți, cerând sesizarea Institutului „Elie Wiesel” și a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării.
„Istoria la pula goală” – provocare artistică sau apologie a fascismului?
Titlul expoziției, „Istoria la pula goală”, a fost explicat de curatorul Dan Popescu ca o metaforă a demascării istoriei, nu ca o vulgaritate gratuită. Acesta susține că artistul nu este nici nazist, nici comunist, ci un „trickster anarhist” care critică sarcastic toate ideologiile.
„Tara nu este propagandist. Este un demitizator. Arta lui penalizează, prin umor, toate mitologiile politice sau religioase de care ne agățăm cu prea multă venerație”, a declarat Dan Popescu.
În textul curatorial se vorbește despre o „artă corozivă” care „pune istoria mondială și românească pe soclul grotescului”, în ideea că o societate democratică trebuie să accepte și formele cele mai dure de critică.
În ciuda explicațiilor curatoriale, Comunitatea Artiștilor și Artistelor din Malmaison s-a delimitat oficial de expoziție, printr-un comunicat în care respinge utilizarea de simboluri istorice controversate „doar pentru șoc” și consideră gestul „iresponsabil și incompatibil cu un spațiu public deschis”.
„Nu ne identificăm cu utilizarea unor simboluri cu încărcătură istorică problematică, folosite exclusiv pentru a genera controverse. Considerăm această abordare superficială și lipsită de responsabilitate”, au transmis reprezentanții comunității.
Pe rețelele sociale, opiniile au fost polarizate. În timp ce unii apără dreptul la provocare artistică și la libertate de expresie, alții consideră că anumite simboluri — precum svastica — nu ar trebui tolerate nici măcar în scop „critic”.
„Care e granița între artist controversat și nazist pur și simplu? De când a devenit acceptabil să porți svastici și lumea să te aplaude?”, a scris Iulia Bădilaș.
În replică, alții au spus că „nu desenele lui Tara duc țara de râpă, ci oamenii care se iau ca oile după o opinie declanșată emoțional”.
În urma presiunii publice, se așteaptă o poziție oficială din partea Institutului „Elie Wiesel”, precum și a CNCD, iar expoziția ar putea fi analizată în raport cu legislația privind simbolurile naziste și discursul instigator la ură.
Deocamdată, expoziția rămâne deschisă publicului, dar controversa iscată pune din nou în lumină întrebarea: unde se termină libertatea artistică și unde începe responsabilitatea socială?