sâmbătă, martie 25, 2023

[ACTUALIZARE] Falcă s-a consultat cu el însuși… și nu a avut obiecții la Planul de Mobilitate Urbană

 

 

După cum era de așteptat, Falcă a câștigat o nouă rundă prin neprezentarea adversarului.

Dacă la ceva se pricepe edilul, acest ceva este intimidarea cetățeanului prin metode subtile care să-l lase rece pe om și să adopte indiferența. Da, știu, o să spuneți că el a respectat procedura, a convocat consultarea publică, i-a dat șansa cetățeanului să fie prezent și să-și exprime opinia doar că, acesta din urmă nu a făcut-o. Da, ar fi corect să spuneți asta dar ar trebui să clarificăm mai întâi aspectele subtilității perverse de care aminteam și anume: profilul cetățeanului invitat la consultare cu raportare strictă la reperele temporale la care a fost programată ( ora 15.00) și la accesul consultării prealabile a documentului în discuție. Or, nu există nicio categorie socio-profesională care să îndeplinească în mod cumulativ aceste două elemente esențiale pentru a participa la consultare. Raționamentul e simplu: cei care ar putea participa la ora 15.00, într-o zi de marți deci într-o zi normală de muncă la întâlnire, ar fi pensionarii sau bugetarii din administrație și din descentralizatele primăriei. Pensionarii pot participa dar mai greu să credem că au avut în mod facil acces la informația supusă dezbaterii ca să poată emite obiecții iar bugetarii, deși au avut acces facil la informație, mai greu să credem că ar fi ridicat obiecții. O altă categorie care îndeplinește condiția de a fi avut acces la informație suficient de bine încât să poată ridica obiecții și să facă sugestii, nu îndeplinește condiția participării la consultare la ora 15.00, într-o zi normală de muncă. Și asta din simplul motiv că, această categorie are următorul profil: cetățean tânăr, între 25 și 50 de ani, care lucrează în mediul privat și care nu poate pleca în timpul serviciului să participe la niciun eveniment care nu are legătură cu serviciul. Deci, oricum am lua-o, ajungem tot la subtilitatea perversă de care spuneam cu atât mai mult cu cât, deși obiecțiile și propunerile se transmit în scris, cu cel puțin o zi înaintea consultării, în cazul în care cel care a transmis formularul conform procedurii nu participă, din diverse motive obiective, în timpul consultării nu se iau în discuție propunerile lui. Un asemenea caz a fost și azi, 26 iulie, când Sebastian Bulumac nu a ajuns la ora 15.00 în sala Ferdinand la consultarea publică pe marginea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Arad și a transmis următorul comunicat

Îmi pare foarte rău, dar din motive obiective , profesionale, intervenite cu caracter de urgență,  nu am reușit să ajung azi la consultarea publică de la ora 15, despre care scriam în zilele trecute. Îmi mențin toate  observațiile transmise cu o zi înaintea consultării și postate inclusiv pe rețeaua de socializare facebook, observații  care au fost preluate de o parte a presei. Un comunicat nu poate sa înlocuiască prezența fizică de la consultarea  din primărie, dar e tot ce am putut face. Sper ca, pe viitor, să ne organizăm mai bine, astfel încât măcar 2-3 persoane să fie prezente la ședințele importante. Ora 15.00 e total nepotrivită în condițiile în care, nici măcar cei care lucrează în fabrici nu ar putea ajunge mai devreeme de ora 16.00 iar cei care lucrează în birouri au program până la ora 18.00; este și  sezon estival si multă lume este  în concediu… Personal, voi solicita primăriei  să schimbe orele de desfășurare a dezbatrerilor și consultărilor publice Dar pentru a reprezenta o parte activă a zonei civice, e nevoie de consecvență și de organizare.  Am multe responsabilități la job și vin după o perioadă în care mi s-a acordat sprijin din partea conducerii ( în campania electorală), dar când intervin probleme, nu pot să abandonez corabia pe care o conduc de atâția ani, indiferent cât de mult aș vrea să mă implic în zona civică.  Știu că nu datorez explicații, doar că insist să le dau pentru că mă simt responsabil atât față de cei care m-au sprijinit, cât și față de cei 14.000 de oameni care m-au votat.”

Cu toate acestea, consultarea așa-zis publică a avut loc în prezența a aproximativ 30 de persoane, majoritatea din instituțiile descentralizate ale Primăriei ( exact acea categorie care nu ridică obiecții), câțiva jurnaliști și… niciun cetățean. Opoziția a fost și ea prezentă dar bine ținută în frâu de Gheorghe Falcă așezat strategic în primul rând și nu la prezidiu. Evident, reprezentații firmei care a elaborat Planul au fost prezenți și, cum nu era formulată nicio o obiecție, nu au întâmpinat dificultăți în a reda bla-bla-urile din document.

Au fost câteva zvâcniri ale opoziției prin doi reprezențanți prezenți în sală dar care, fiind de la PSD, nu au beneficiat de dreptul de a primi explicații de la consultant pe marginea Podului peste Mureș care apare în plan și pentru care solicitau lămuriri și detalii despre cum au ajuns ei, o firmă fără niciun angajat, să elaboreze un studiu atât de amănunțit și într-un timp record, pentru că, nu-i așa, știm povestea lui Falcă despre Bau-bau-l PSD , dușmanul dezvoltării durabile, frâna proiectelor și a finanțărilor în Arad etc.

Punctul culminant al dictaturii… pardon, al consultării, îi aparține, evident, lui Gheorghe Falcă. Cum doamna de la SC  SIGMA MOBILITY ENGINEERING S.R.L., prezentă în sală, nu cunoștea lupta crâncenă a edilului cu Balaurul psd-ist, i s-a atras atenția prin intevenția acestuia să nu răspundă  la întrebări pentru că nu sunt altceva decât flăcări psd-iste. Și cum primarul plătește, primarul dictează, circul fără spectatori a durat 20 de minute și…  nu s-a-ntâmplat nimic…

Așa că, avem un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Arad  pe care ni-l dorim viabil. 

……………………………………………………………………………………

TITLUL INIȚIAL : Mobilitate Urbană vs Mobilizare Civică. Azi avem o rundă de consultare publică la Primăria Arad

Ieri, 25 iulie, Sebastian Bulumac a transmis Primăriei Arad propunerile şi observaţiile sale privind Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Arad, în vederea consultării publice care se va desfăşura azi, 26 iulie,  ora 15:00 în Sala Ferdinand din incinta Palatului Administrativ. Precizăm că Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Arad a fost elaborat de proiectantul SC Sigma Mobility Engineering SRL la solicitarea Primăriei Arad și, conform descrierii de pe site-ul oficial al primăriei, aflăm că:

Este un document strategic care a fost promovat extensiv de Comisia Europeană, prin Planul de acţiune pentru mobilitate urbană (2009) şi Cartea albă a transporturilor (2011) ca un nou concept de planificare capabil să se adreseze provocărilor şi schimbărilor legate de transport din zonele urbane într‐un mod mai sustenabil şi integrativ. La nivel naţional, prin Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, actualizată în 2013, Planul de mobilitate urbană constituie parte componentă a Planului urbanistic general al unei localităţi. Mai mult, existenţa acestui document startegic reprezintă criteriu fundamental pentru finanţarea proiectelor care vizează îmbunătăţirea mobilităţii la nivel urban prin intermediul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Axele 3.2. şi 4.1 „Promovarea strategiilor de reducere a emisiilor de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritoriu, în particular zone urbane, inclusiv promovarea planurilor sustenabile de mobilitate urbană și a unor măsuri relevante pentru atenuarea adaptărilor”. Spre deosebire de abordările tradiţionale de planificare a transporturilor, noul concept pune un accent deosebit pe implicarea cetăţenilor şi a tuturor actorilor din mediul socio-economic, pe coordonarea politicilor între sectoare (transport, utilizarea terenurilor, mediu, dezvoltare economică, politici sociale, sănătate, siguranţă etc.), între diferitele niveluri de autoritate publică şi între autorităţile învecinate. Principalul obiectiv al Planului de Mobilitate Urbană Durabilă al Municipiului Arad este asigurarea echilibrului dintre mobilitatea populaţiei şi a bunurilor, performanţa economică, bunăstarea socială şi reducerea impactului activităţii urbane asupra mediului. Realizarea unui plan de mobilitate urbană durabilă înseamnă viziune asupra viitorului Aradului centrată pe locuitorii săi – “Planificare pentru Oameni!”

Nu contrazicem nici nevoia, nici utilitatea și nici obiectivul unui asemenea plan mai ales dacă fără el nu am avea direcția evoluției urbane pe care, totuși, ne-o dorim cu toții. În ceea ce ne privește, ne rezumăm la a ne exercita anumite drepturi cetățenești democratice și, cel mult, să ne exprimăm îndoiala cu privire la corectitudinea și acuratețea datelor și indicatorilor din conținutul documentului și chiar să avem rezerve în ceea ce privește expertiza firmei care a întocmit studiul, în ciuda calificării certificat-academice a administratorului său și chiar a listei lungi de unități administrative care au beneficiat de acest tip de servicii ( printre care, coincidență sau nu,chiar Primăria Brad!) și care au bifat cerința unei experiențe similare în cadrul procedurii de achiziție.

Consultarea publică este o procedură reglementată prin legea 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică și a fost anunțată pe site-ul oficial al Primăriei, în data de 19 iulie. Anunțul precizează că Orice cetăţean interesat poate participa la consultarea publică în calitate de martor, în limita locurilor disponibile. Orice persoană interesată de a-şi expune punctul de vedere legat de subiectul supus consultării, va trimite în prealabil un punct de vedere scris, redactat sintetic în maxim două pagini, împreună cu toate datele de contact (nume, prenume, adresă/email/telefon), personal la sediul primăriei, camera 5 sau pe adresa de email [email protected], până cel târziu în ziua anterioară consultării publice.

Punctual și cu respectarea procedurii legale , Sebastian Bulumac a formulat următoarele observații și propuneri în legătura cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Arad:

Monitorizare trafic deplasări la cumpărături

Atât Primăria cât și firma (S.C. SIGMA MOBILITY ENGINEERING S.R.L.) care a elaborat studiul afirmă că se pune accentul pe cetățean și pe nevoile acestuia. Din graficul pus la dispoziţie (fig.3.13 pag.124 ) remarcăm că din totalul călătoriilor efectuate într-o zi lucrătoare, exceptând deplasările de întoarcere la domiciliu, cele mai importante ponderi le ocupă deplasările către serviciu – 35.5 % şi cele pentru cumpărături – 25 %. Dacă deplasările la serviciu nu pot fi monitorizate, acestea fiind distribuite în toate domeniile şi zonele orașului, pentru călătoriile la cumpărături se poate. Există doar câteva puncte fierbinţi în oraş dedicate cumpărăturilor -Atrium Mall, zona Kaufland/Lidl de pe Str. Banu Mărăcine, pieţele centrale (Mihai Viteazul, Catedralei etc ). Acest lucru NU se regăseste în raportul privind monitorizarea, neexistând puncte de măsurare a traficului.

PROPUNERE:  Monitorizarea traficului şi în punctele comerciale de interes, doar în acest fel am putea avea o imagine reală a fluxurilor de trafic pe zone și s-ar putea face o analiză realistă în concordanță cu nevoile cetățeanului.

Monitorizare trafic Calea Aurel Vlaicu

La monitorizarea volumului de trafic între orele 12:00 si 18:00 mi-a atras atenţia POSTUL 8 – sensul spre Nădlac, (între Str Miron Costin și Calea 6 Vânători) din graficul 3.32 de la pag.137, unde există un minim de 150 de vehicule monitorizate în intervalul orar 12:00-12:15. În data de 20.07.2016 am numărat personal acest trafic şi rezultatul a fost de 318 vehicule, peste dublu faţă de valoarea monitorizată de firma din Piteşti. Mă întreb dacă, la valoarea minimă se înregistrează un număr dublu, ce se întâmplă in intervalul 13:45-14:00, când este înregistrat un maxim de aproape 350 vehicule ?

PROPUNERE:  Verificarea datelor măsurate prin sondaj astfel încât viitoarele soluţii să se bazeze pe date reale.

Pod peste Mureș

Dacă în cazul Garii din Arad a fost monitorizat şi traficul de călători, de 2297 călători/zi sau în cazul Aeroportului Arad, de 8623 călători /an , NU găsim monitorizarea traficului de cetăţeni care trec Pasarela peste Mureș spre zona de agrement de la ȘTRAND .

PROPUNERE:  Monitorizare trafic peste pasarelă, pentru a vedea dacă investiţia viitoare -Pod peste Mureș intenţie anunţată în repetate rânduri de primar , se justifică din punctul de vedere al acestei nevoi a cetățeanului și anume accesul spre Ştrand-Cetate. A se ţine cont de faptul că o parte din Ştrand este în paragină, iar Cetatea nu a intrat încă în circuitul civil.

Siguranţa circulaţiei

În 2015 remarcăm creşterea faţă de 2014 a numărului de accidente peste 200 ( fig.2.55 – pag. 97), iar la persoane grav rănite (fig.2.57 – pag. 98) se remarcă o creştere a pietonilor şi a bicicliştilor faţă de anul 2014. Mă întreb dacă pistele de biclete, amenajate în forma actuală, ajută sau trebuie luată în considerare o noua modelare a acestora din perspectiva  siguranţei !?

PROPUNERE : Redesenarea pistelor, astfel încât să respecte siguranța cetățeanului; opinia Poliţiei Rutiere?; placarea cu lemn a băncilor din popasurile numite „loc de odihnă” ( acum inutilizabile în mare parte din an–fiind metalice – iarna prea reci, iar vara fierbinţi) și deschiderea centrelor de închiriere biciclete în zone cu trafic intens – model Timișoara.

Sisteme inteligente de transport

Remarc un număr foarte mare de sisteme semaforizate fără justificare , iar exemplul dat în data de 16 aprilie (într-o sâmbătă), când practic traficul a fost blocat pe Calea Romanilor unde există „doar” 3 intersecții semaforizate! Timpul de parcurgere a distanței Podul Traian – Piaţa Arenei s-a dublat, de la 10 min la aproape 24 minute.

PROPUNERE: Relocarea acestora în zone cu probleme şi care au nevoie (accidente frecvente) – exemplu Zona B.A.T. unde aproape zilnic sunt accidente sau zona de inersecție Centură cu str. 6 Vânători!

Înteleg că SISTEMUL e-ticketing este în faza III – pag.101- „pentru care Municipiul Arad a obţinut împrumut din partea BERD “ ! Când, cum, cât şi în ce condiţii?

Legat de venituri din tickete și carduri s-a obţinut în anul 2015 o suma de 941.651 lei (pag.96). Care a fost valoarea cheltuielilor de personal și întreținere?

Sper ca CENTRAREA PE CETĂȚEAN să nu fie vorbe goale ci să reprezinte o temă importantă a Primăriei, iar opiniile exprimate să se regăsescă ș-in deciziile luate.

 Observaţie privind atribuirea contractului catre consultantul S.C. SIGMA MOBILITY ENGINEERING S.R.L. Mun. Piteşti, B-dul Republicii, Nr.117A, Bl.D5A, Sc.A, Et.6, Ap.24, Jud. Argeş având în vedere următoarele termene:
– depunerea documentaţiei în data de 06.10.2015
– în data de 26.11.2015 s-a desemnat oferta câștigătoare și s-a semnat contractul
– derularea contractului a început in 21.12.2015
– în ianuarie 2016 s-a predat raportul

Cât de credibil poate fi un raport de 206 pagini, conţinând extrem de multe situaţii statistice şi monitorizări, care este elaborat în 4 săptămâni, în perioada sărbătorilor de iarnă, de către o firmă înfiinţată cu un an înainte, fără niciun salariat?

Detalii despre proiect, precum şi despre documentaţia elaborată de proiectantul Sigma Mobility Engineering din Piteşti, puteţi afla accesând linkul de mai jos:
http://www.primariaarad.ro/info.php…

 

Ultimele Știri

Related news