Front 7 INVESTIGATII

ADEVĂRATA MIZĂ a bătăliei politice pentru terenul de 2 milioane de Euro de lângă „Aeroportul” Arad este o AFACERE ÎNTRE „ȘMECHERII ZILEI”… neavând nicio legătură cu binele cetățenilor, curse, zboruri și alte basme!

 

Aeroportul Arad – un fel de Triunghiul Bermudelor d.p.d.v. finaciar, politic și social

După scandalul recent din CLM când un proiect de hotărâre, aparent banal (un schimb de teren de 8 hectare din Aeroport, între Primăria Municipiului (proprietar) și Consiliul Județean Arad (care are în subordine Aeroportul), a stârnit „panica” și a trecut din a doua încercare printr-o chichiță, ni s-a deschis apetitul de istoria recentă cel puțin pe partea de investiții din bani publici în acest mamut nefuncțional și pe partea de declarații politice mincinoase și promisiuni de n campanii electorale din ultimii 20 de ani. Toate fără nicio finalitate pozitivă pentru activitatea Aeroportului, toate duhnind a corupție, toate jalonând printre interese, toate pe principiul „praf în ochii proștilor” care oricum uită repede. Lucrări de mântuială, investiții fără coerență și viziune, aproape improvizații de moment dar prezentate pompos și cu scandal, de fiecare dată. Retrospectiv, Aeroportul Arad arată ca o vacă moartă care încă se mulge din reflex. Aeroportul Arad a prins 18 miniștri ai transporturilor (unii chiar au fost în mai multe Guverne), 2 președinți de CJA ( Nicolae Ioțcu și Iustin Cionca) și același primar al municipiului (Gheorghe Falcă) în ultimii 20 de ani. Un tur virtual prin presa ultimilor 20 de ani și o singură concluzie: politică ieftină, manipulare electorală, politicieni de doi bani, aeroport pe butuci.

Totuși, mult trâmbițatul „proiect de 27 de milioane de euro” care ar fi justificat schimbul de terenuri, de fapt, nu există. A fost depus un proiect în luna iunie a acestui an, dar a fost respins!  Cu toate acestea, schimbul de terenuri a fost pus pe ordinea de zi a ședinței CLM de luni, 28.12.2020 și a fost aprobat schimbul.

Tur virtual sumar prin presa ultimilor 20 de ani

În 2008 Consiliul Judeţean se ocupa de alinierea Aeroportului Internaţional Arad la standardele europene, „aliniere” care a costat 400.000 de euro

„Până la 1 ianuarie 2009, şi „Poarta Aradului către Europa” trebuie să se conformeze cerinţelor U.E., privind  sistemul de securizare aeroportuar. În acest sens, a avut loc o licitaţie pentru achiziţionarea aparaturilor de control a pasagerilor. Porţile de securitate care duc spre pista de decolare, pistoalele pentru depistarea obiectelor metalice, precum şi alte instrumente de acest gen au fost schimbate cu altele noi, mult mai performante”, conform declarațiilor din presă ale lui Ovidiu Moşneag, la acea vreme directorul tehnic al Aeroportului Internaţional Arad.

În 2010, până și Neluțu Cristina (la acea vreme consilier județean și președintele organizației județene a PNL,) se declara contrariat de faptul că Aeroportul Arad a avut, în 2010, cheltuieli de 500.000 de euro, deși nu avea din 2009(!) curse de pasageri care să genereze venituri

„Consiliul Județean nu mai poate să susțină această gaură neagră. Anul trecut ( n.red. 2009), aeroportul a avut cheltuieli de 500.000 de euro cu salarii, întrețineri sau alte cheltuieli de personal. Bugetului județean trebuie să îi fie luată povara, iar asta se poate printr-o fuziune cu aeroportul din Timișoara. Ministerul Transporturilor a anunțat de un an fuziunea, dar nu face nimic concret și de aceea cer public să se urgenteze procedurile”, spunea Neluțu Cristina în 2010 când deja se punea în discuție fuziunea dintre Aeroportul Arad și cel din Timișoara, pe când ministru al transporturilor era Anca Boagiu. (vezi și Aeroportul din Arad – O GAURA NEAGRA de 500.000 de euro)

În 2013 consilierii județeni au aprobat, într-o ședință extraordinară, patru proiecte care vizau investiții în terminalul pentru pasageri din Aeroportul Internațional Arad, între care și contractarea unui împrumut bancar în suma de aproximativ 2,5 milioane de euro

Creditul a fost contractat în scopul transformării Terminalului Cargo în terminal de pasageri, oferind astfel condiții normale pe aeroport, pentru a putea atrage curse de pasageri, conform declarațiilor președintelui CJ Arad de la acea vreme, Nicolae Iotcu. ( vezi și Consilierii judeteni din Arad au aprobat, vineri, contractarea unui imprumut bancar in suma de aproximativ 2,5 milioane de euro, bani care vor fi folositi pentru investitii in aeroport, al carui terminal de pasageri ar urma sa fie extins)

În 2016, în campania electorală, ministrul transporturilor de atunci, Sorin Petru Bușe, era fascinat de cât de „frumoasă este investiția de 2 milioane de euro” de la Aeroport, atât de fascinat încât a și promis că Aeroportul va fi preluat în subordinea ministerului. Evident, preluarea nu s-a materializat 

„Aeroportul din Arad este o investiție foarte frumoasă, care acum nu este valorificată. Vom prelua acest aeroport de la Consiliul Județean la minister și vom realiza sinergie cu aeroportul din Timișoara”, a spus ministrul prezent la Arad și  secondat de Gheorghe Falcă „Pentru Aeroportul Arad s-a decis începerea procedurilor de fuziune cu Aeroportul Timișoara pentru dezvoltarea unui aeroport regional în subordinea Ministerului Transporturilor”.

Tot în 2016, o sinteză a dezastrului era făcută și de Ancheteonline.ro în articolul Cum se risipesc banii publici în fieful lui Falcă. Investiții din fondurile arădenilor de care profită Timișoara

În 2018, conducerea Aeroportului confirma că „în ultimii 5 ani” ( adică perioada 2013-2018) NU S-A FĂCUT NIMIC! Aceeași conducere din toate timpurile, întrucât am ținut-o într-o continuă rocadă Moșneag – Bălăcel la conducerea Aeroportului

„Când am preluat Aeroportul, acum șase luni, la capitolul reglementări existau mari probleme. Am avut «surpriza» să constat că, deși asta era activitatea de bază a Aeroportului, nu aveam o serie de certificări de la Autoritatea Aeronautică. Și anume nu eram certificați pe activitatea de handling, de pasageri și nici de rampă. Nici activitatea de Cargo nu a fost certificată. A trebuit să reiau aceste proceduri, întrucât certificările lipseau din anii 2014 – 2015. Oamenii văd activitatea comercială, că există zboruri și care sunt serviciile prestate. Dar în spate este activitatea noastră complexă, una strict reglementată. De reglementare se ocupă Autoritatea Aeronautică, care la rândul ei este supervizată de către EASA – Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei. Autoritatea Aeronautică ne verifică prin audituri, iar în 2018 am avut patru astfel de audituri, care s-au lăsat cu un plan de acțiuni colective. De asemenea, reprezentanții EASA au venit și ne-au luat la întrebări. Ei nu sunt interesați că sunt la conducere de doar șase luni și întreabă ce s-a făcut de cinci ani de când sunt în vigoare toate reglementările. Astfel, pentru o activitate optimă, conformă reglementărilor cerute au fost necesare o serie de corecții. Motivele acestor probleme aparțin de trecut. Acum facem eforturi mari pentru a ajunge la o situație de normalitate. Trebuie înțeles că, pentru a avea un aeroport funcțional, există o structură minimă și de personal și ca și buget, sub care nu se poate funcționa, indiferent dacă ai două zboruri sau 200 de zboruri. În aviație oamenii nu se formează peste noapte și sunt necesari ani de studii. La noi, o persoană face munca a mai mulți. Ar fi nevoie de 85 de angajați, dar noi suntem azi doar 52“, explica șeful Aeroportului, Ovidiu Moșneag, directorul general al Aeroportului Internațional Arad.

În 27 noiembrie 2020, CJA mai aruncă un pumn de praf în ochi și ne anunță de un Proiect european de 23 de milioane de lei pentru Aeroportul din Arad

[COMUNICAT DE PRESĂ]

„ Consiliul Județean Arad își dorește în continuare dezvoltarea Aeroportului chiar dacă a fost un an greu în contextul pandemiei de COVID-19 și numărul zborurilor charter a fost mai mic decât în anul precedent.

Aeroportul Arad vrea să implementeze, cu fonduri europene, un proiect de peste 23 de milioane de lei, pentru dotarea aerogării, din punct de vedere al utilajelor şi al aparaturii. Finanțarea proiectului este asigurată în mare parte de Uniunea Europeană, prin FEDR, dar şi de la bugetul de stat, iar valoarea cofinanţării va fi achitată din bugetul propriu al CJA.

Aeroportul Arad va achiziționa, prin acest proiect, toate dotările care îl vor aduce la normele europene din punct de vedere al securităţii. Aşadar, va fi cumpărată o autospecială de incendii, o autospecială de incendii cu kit de descarcerare, un punct mobil de comandă PSI, o autoutilitară de intervenţii de urgenţă şi generator independent cu turn de iluminat platforma, o ambulanţă, un utilaj multifuncţional cu ataşamente (cupă, perie rotativă, măturătoare colectoare, cositoare cu braţ articulat, cositoare rotativă, rezervor spălător înaltă presiune, platformă acces, furcă paleţi), un utilaj multifuncţional de întreţinere a suprafeţelor înierbate cu ataşamente (cositoare și tocător), o autospecială pentru curăţat suprafeţe pavate, trei echipamente cu raze X de dimensiuni mari, trei echipamente cu raze X de dimensiuni medii, patru porţi detectoare de metale şi 15 detectoare portabile de metale.”

În 18 decembrie 2020 se insistă cu proiectul în valoare de aproximativ 4,5 milioane de euro (valoarea totală a proiectului  este de 23.673.746,35 lei – TVA inclus)

[COMUNICAT DE PRESĂ]

Răzvan Cadar: „Consiliul Județean contribuie la finanțarea proiectului de dotare a Aeroportului cu echipament de siguranță și securitate”

În urma votului consilierilor județenei, bugetul Aeroportului Arad a fost majorat cu 490.520,46 lei. Această sumă reprezintă contribuția Consiliului Județean Arad (2% din valoarea totală eligibilă), cât și achitarea unor cheltuieli neeligibile din cadrul proiectului „Conformare Aeroport Arad la cerințele operaționale de infrastructură, siguranță și securitate aeroportuare, activități non-economice în vederea asigurării aeroportului cu dotări de siguranță și securitate, care nu implică realizarea de construcții”.

„Investim în continuare în modernizarea Aeroportului Arad. Ne aducem contribuția la proiectul de dezvoltare a Aeroportului, ca se va realiza din fonduri europene. Acest proiect constă în dotarea Aeroportului Arad cu echipamente necesare siguranței și securității aeroportuare, pentru a respecta standardele actuale ale aviației civile naționale, europene și internaționale”, a afirmat Răzvan Cadar, vicepreședinte al Consiliului Județean Arad.

Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 19.906.104,28 lei, din care:

– 16.920.188,64 lei reprezintă contribuția CE, respectiv 85% FEDR;

– 2.587.793,56 lei reprezintă contribuția publică eligibilă asigurată prin bugetul de stat, respectiv 13%;

– 398.122,09 lei reprezintă contribuția publică eligibilă asigurată prin bugetul Județului Arad, respectiv 2%.

Valoarea totală a proiectului  este de 23.673.746,35 lei – TVA inclus.

Cam în aceeași perioadă (noiembrie 2020) a apărut în presă o informație conform căreia Se vor construi avioane și drone lângă Aeroportul Arad! Investiția, de minim 20 de milioane de euro, va fi făcută pe un teren care va reintra în administrarea Consiliului Județean

Această informație nu a fost motiv de „comunicat de presă” din partea CJA. Dar, pentru sceptici este o informație care stă la baza scandalului recent din CLM și este miza „tumbelor” lui Călin Bibarț de a trece cu orice preț proiectul de hotărâre. Mai mult, o parte a problemei a fost probabil rezolvată de Zona Liberă Curtici (condusă de Cristina Bibarț, soția primarului) care ar trebui să renunțe la o suprafață de aproximativ 7 ha de teren din zona Aeroportului, teren care să fie trecut în administrarea CJA, singura instituție care ar putea concesiona către investitorul străin suprafața compactă de teren pentru realizarea investiției.

În concluzie, zboară sau nu zboară avioane, situația juridică a terenurilor din Aeroport este complicată, tot se mai găsesc alți deținători ai acestora, iar în cercurile lor se vor învârti banii…

Totuși, în 20 de ani nu s-a putut clarifica situația terenurilor din zona Aeroportului?! Și, de această dată, care-i adevărata miză?…
Vom putea da răspunsurile concrete la aceste întrebări probabil după alți 20 de ani – deocamdată limitându-ne doar la a le sugera…

Articol asociat:

[ACTUALIZARE] Pașca l-a salvat pe Bibi „de îndată” și Aeroportul poate accesa cele 27 de milioane de euro

Sasha Romanov, 29 decembrie 2020 9:21