Câteva opinii la încheierea ediției a V-a a FESTIVALULUI INTERNAŢIONAL DE TEATRU NOU

ftn
Distribuie:

 

1. Aradul este, probabil, unicul oraş din România care găzduieşte anual trei festivaluri internaţionale de teatru: clasic, nou şi de marionete. Aprecieri pentru conducerea Teatrului Arădean dar şi pentru Consiliul Local Municipal şi pentru Primărie, care au finanţat aceste adevărate evenimente culturale.
2. Directorul Teatrului arădean are şi meritul de a fi apelat la un selecţioner profesionist şi anume teatrologul Claudiu Groza, un profund cunoscător al vieţii teatrale romaneşti şi nu numai.
3. FITN nu a însemnat doar un maraton teatral, o sumă de 23 de spectacole preluate de la instituţii teatrale (mari teatre din capitală şi din ţară) şi de la binecunoscute companii independente de teatru ci, fapt cu totul remarcabil, a avut, în mod evident, un program, în jurul căruia s-a construit intregul Festival. Un program ce a reunit conceptul de MicROmania, adică spectacole ca text şi stilistică aflate în proximitatea vieţii noastre şi spectacole (patru!) dedicate unei tinere personalităţi a teatrului românesc (Andreea Gavriliu).
4. Pe scena FITN, spectatorii arădeni au avut şansa unor mari ”întâlniri” teatrale, deopotrivă cu regizori consacraţi, poate cei mai importanţi în acest moment, dar şi cu tineri regizori, ce au surprins printr-un discurs spectacular incisiv, bogat în simboluri şi în rafinament.
5. Aprecieri şi pentru faptul că spaţiul de desfăşurare a FITN a fost nu numai Sala Mare şi Sala Studio ci Festivalul s-a dorit o ”ieşire” a teatrului în comunitate prin propunerea a încă trei spaţii teatrale (platforma din faţa Primăriei, Teatrul de Marionete, Clubul Flex), ceea ce a facilitat accesul la actul teatral, nu numai a publicului avizat sau a iubitorilor de teatru.
6. FITN a impresionat prin diversitatea estetică a lecturilor scenice, printr-un sincretism sui-generis, astfel au fost spectacole în care regizorii au semnat şi textele şi/sau scenografia şi/sau mişcarea scenică şi/sau coregrafia şi/sau muzica teatrală.
7. Protagoniştii celor 23 de spectacole au fost actori consacraţi, celebri chiar, dar şi actori ce ”bat” cu entuziasm şi dăruire la porţile înguste ale consacrării sau studenţi ai facultăţii de teatru sau dansatori profesionişti.
8. Evident, în Festival au fost montări care contează şi chiar au facut istorie în spectacologia românească dar au fost şi spectacole-suşe, spectacole care, în mod firesc, nu-şi găseau locul într-o asemenea ambiţioasă construcţie culturală.
9. Desigur, selecţionarea spectacolelor aflate în Festival nu poate evita o notă de subiectivism dar ar fi de dorit pentru ediţiile viitoare o mai severă şi riguroasă selecţie, în sensul non multa sed multum.
10. FITN s-a încheiat. La revedere şi nu adio! Să visăm deja la ediţia anului viitor.
11. În perioada 16-20 mai a.c. se desfaşoară FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE TEATRU DE ANIMAŢIE (FITA), a XVIII-a ediţie a deja tradiţionalelor EUROMARIONETE. Să le urăm SUCCES!

Categorie: Cultură
Etichete: festivalul international de teatru nou, fitn, Lizica Mihuț, opinii
Distribuie:
Articolul anterior
Ministrul Educaţiei Naţionale apreciază Şcoala de Sudură din Arad
Articolul următor
Jobul săptămânii: ARHIVAR. Camera de Comerț demarează un nou proiect pentru CALIFICAREA în această meserie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

balcea 1

Domnul Bovary

Motto: „…domnul Charles-Denis-Bartholomé Bovary, fost subchirurg militar, compromis, prin anul 1812, în nişte afaceri cu recrutarea şi silit în acea vreme să-şi dea demisia, profitase atunci de farmecele sale personale…