Front 7 ȘTIRI

Constatările I.S.U. și D.S.P. sunt mai mult decât îngrijorătoare: Spitalul Județean Arad e „varză” la toate capitolele și POATE LUA FOC oricând! [DOCUMENTE]

 

 

Numai din noroc încă la Arad nu s-a întâmplat vreo nenorocire și nu am asistat la situații similare celor de la Piatra Neamț și Matei Balș unde au izbucnit incendii la secțiile ATI soldate cu zeci de morți.

În noiembrie 2020, după incendiul de la Piatra Neamț, la nivelul întregii țări, ISU a demarat verificări la unitățile spitalicești având ca tematică de control apărarea împotriva incendiilor și protecția civilă. Controlul a vizat secțiile ATI ale Spitalului Județean Arad din următoarele 5 locații: Sediul central – Secția Clinică ATI, Secțiile ATI de la Obstetrică, Ginecologie, Neonatologie,  Fostul Spital Municipal – Secția ATI II, Secția Clinică ORL – Compartiment și Spitalul TBC din Grădiște. Procesul-verbal de Control a fost finalizat în 24.11.2020.

Constatările celor de ISU și DSP sunt mai mult decât îngrijorătoare și au vizat aspecte organizatorice, de pregătire a personalului și tehnice. Dincolo de ceea ce scrie negru pe alb în procesul-verbal de control avem de a face cu o inconștiență inimaginabilă a conducerii SJA, evident depășită de situație și de realitate

Aspecte organizatorice sesizate:

-nu s-au actualizat dispozițiile scrise prin care conducătorul instituției a stabilit responsabilitățile și modul de organizare pentru apărarea împotriva incendiilor în unitatea sa

-la momentul verificării în teren nu s-au putut prezenta documente din care să reiasă că nu s-au efectuat modificări constructive sau schimbări de destinație

Aspecte de pregătire sesizate:

-nu s-au putut prezenta documentele privind realizarea instructajului în domeniul situațiilor de urgență ( fișe de instructaj, tematică, grafic etc)

Aspecte tehnice sesizate – acestea fiind și cele mai grave:

nu se asigură funcționarea instalației de detecție-semnalizare-alarmare a incendiilor la parametri de performanță pentru care ar fi trebuit să fie proiectată ( nu există proiect tehnic) și nici executată de persoane atestate

la secțiile ATI, instalațiile, echipamentele și aparatele electrice se exploatează în condiții în care generează supracurenți sau suprasolicitări din cauza racordării unor consumatori care depășesc puterea nominală a circuitelor

-nu s-a asigurat verificarea instalației de protecție la trăsnet (s-a întocmit un Referat de necesitate în vederea verificării prizelor de pământ și IPT și s-a atribuit achiziția directă pentru verificări)

în secțiile de ATI unde se pot degaja cantități de gaze (oxigen) nu sunt prevăzute, conform reglementărilor, cu sisteme de detectare a emisiilor, în vederea preîntâmpinării acumulării de concentrații periculoase, precum și pentru semnalizarea situației create

căile de acces/evacuare nu se păstrează libere la parametri la care acestea au fost proiectate și realizate și nu se asigură evacuarea datorită gabaritului căii de evacuare – paturile achiziționate recent sunt mai late și nu încap ca lățime pe golul de evacuare ( evacuarea făcându-se cu targa)

-nu s-a asigurat utilizarea rezervei de apă și a pompelor de la clădirea unde funcționează Secțiile Obstetrică, Ginecologie, Neonatologie ( fostul Matern)- Secții ATI, acestea fiind defecte și neutilizabile la momentul controlului

 

Nereguli constate și care nu au fost soluționate ca urmare a controalelor anterioare, ceea ce întărește ideea iresponsabilității și inconștienței celor din conducerea spitalului care, deși au fost avertizați, nu au luat nicio măsură să le remedieze!:

-nu s-a solicitat autorizația de securitate la incendiu după finalizarea lucrărilor de construcție pentru care au fost emise avize de securitate la incendiu de către ISU Arad ( la momentul controlului există o documentație pentru emiterea avizului de securitate depusă la ISU)

nu este constituit serviciul privat pentru situații de urgență conform OMAI 75/2019

-instalația electrică se exploatează cu improvizații ( corpuri de iluminat fără protecție față de materiale combustibile și/sau suspendate direct de conductori electrici)

-nu se asigură condițiile de acces și circulație pentru autospeciale de intervenție la cel puțin două dintre fațade ale clădirilor pentru sănătate cu locuri de spitalizare

-nu se asigură marcarea tuturor căilor de evacuare cu iluminat de securitate pentru evacuare

-căile de acces/evacuare nu se păstrează libere la parametri la care acestea au fost proiectate și realizate (depozitare materiale și mobilier)

-nu s-a asigurat marcarea tuturor stingătoarelor cu indicatoare standardizate conform HG 971/2006

-nu s-a asigurat întreținerea și verificarea unor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor (hidranții de incendiu interior, exteriori și neasigurarea unui volum de apă corespunzător la rezerva de apă de la TBC)

În urma acestui control, Spitalul Județean a fost sancționat, pe categorii de aspecte sesizate, fie cu avertisment, fie cu amendă:

Totodată a fost dispus un PLAN de Măsuri pentru fiecare locație verificată și termene de remediere. Aceste măsuri au fost dispuse atât de ISU Arad cât și de către DSP și majoritatea au termen de implementare 15.07.2021. Planul de măsuri precizează și costurile estimate pentru implementarea fiecărei măsuri, iar sumele se ridică la 14.948.500 lei ( aproximativ 3.100.000 euro!)

Plan de Măsuri – ATI 4- Spitalul Clinic Județean de Urgență – cost remediere estimat 2. 769.800 lei:

Plan de Măsuri – ATI III- Spitalul Clinic Județean de Urgență – cost remediere estimat 4.671.200 lei:

 

Plan de Măsuri – ATI II- Spitalul Clinic Județean de Urgență-cost remediere estimat 1.471.500 lei:

 

Plan de Măsuri – ATI I- Spitalul Clinic Județean de Urgență – cost remediere estimat 6.036.000 lei:

Până la ora publicării acestui articol nu avem răspunsul SJA la următoarele întrebări (vom actualiza în măsura în care le vom primi):

1.Câte măsuri din cele impuse de ISU prin procesul-verbal din 24.11.2020 au fost îndeplinite (cele care aveau termene deja)?

2. Ce s-a demarat pentru cele cu termen de îndeplinire iulie 2021?

3. Care a fost cuantumul amenzii plătite de SJA în urma controlului ISU?

4. Care a fost cuantumul amenzii plătite de SJA în urma controlului DSP din aceeași perioadă?

 

Deputatul Mihai Fifor a făcut solicitarea, în baza Legii 544/2001 către ISU Arad, și a obținut copia procesului-verbal de control din 24.11.2020. 

L-am contactat pe Mihai Fifor și l-am întrebat dacă, având în vedere neregulile constatate de ISU și DSP prin procesul-verbal, va face ceva concret în acest sens.

Ne-a declarat că:  „Astăzi ( n.red, 4 martie) fac Interpelare către ministrul de Interne, Lucian Bode și către ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu. Totodată o să sesizez atât DNA cât și Parchetul. O să vă transmit conținutul integral al Interpelării și al sesizărilor către DNA și Parchet. Vă rog să nu politizați acest subiect, nu are legătură cu politica ci cu siguranța noastră a tuturor și cu asumarea responsabilității conducerii SJA, oricare ar fi ea. Nici nu vreau să-mi imaginez ce se poate întâmpla și toți trebuie să fim conștienți de problemele reale din spitalele arădene și să facem tot ce putem să le eliminăm.”

***

[ACTUALIZARE – ora 11.15]

Reprezentanții SJA, prin biroul de presă, ne-a transmis că vor da curs solicitării și ne vor trimite răspunsul în cursul zilei.

Între timp, deputatul Mihai Fifor a transmis Raportul ISU către ministrul de Interne, Lucian Bode, către ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu și către conducerea CJ Arad căreia i se subordonează Spitalul Județean Arad:

 

 

 

Sasha Romanov, 4 martie 2021 10:08

Fifor_VoiculescuFifor_CJAFifor_BodeRaspuns_ISU_Fifor_1Raspuns_ISU_Fifor_2PVB_ISU_ATI_13PVB_ISU_ATI_12PVB_ISU_ATI_11PVB_ISU_ATI_9PVB_ISU_ATI_10PVB_ISU_ATI_7PVB_ISU_ATI_8PVB_ISU_ATI_6PVB_ISU_ATI_5PVB_ISU_ATI_3PVB_ISU_ATI_4PVB_ISU_ATI_2PVB_ISU_ATI_1