INVESTIGATII

DENUNȚ PUBLIC împotriva Companiei de Apă S.A. pentru înșelăciune și abuz în serviciu. Sănătatea a 13.500 de oameni din județul Arad este pusă în pericol!

 

Pe adresa Parchetului de pe lângă Judecătoria Ineu, a Oficiului pentru Protecția Consumatorului, Autorității Naționale de Reglementare a Serviciilor Comunitare și de Utilitate Publică, a Asociației de Dezvoltare Intracomunitare Apă-Canalizare Arad și a Consiliului Județean Arad a fost întocmit și înregistrat vineri, 20 mai, 2016, un Denunț public pentru săvârșirea infracțiunilor de abuz în serviciu și înșelăciune vizând restricționarea utilizării apei potabile în localitățile Ineu, Mocrea, Șicula, Gurba și Chereluș ca urmare a adresei trimise de Direcția de Sănătate Publică, instituție care a restricționat consumul în 18 martie, a trimis o înștiințare autorităților locale în 21 martie, Primăria Ineu anunțându-și cetățenii în 23 martie printr-un anunț… pe Facebook. 
„Având în vedere controalele şi rezultatele buletinelor de analiză efectuate la uzina de apă Ineu, apa distribuită populaţiei în localitățile Ineu, Şicula, Gurba, Mocrea şi Chereluş este neconformă la parametrii mangan şi fier, fapt pentru care a fost restricţionată utilizarea ei pentru consumul uman (băut si mâncare) începând cu data de 18 martie” – este precizat în adresa DSP.

DENUNȚ PUBLIC: 

Începând cu data de 18.03.2016, Direcția de Sănătate Publică a Județului Arad , în urma controalelor și rezultatelor buletinelor de analiză efectuate la Uzina de Apă Ineu, a restricționat utilizarea apei distribuite din această sursă în localitățile Ineu, Mocrea, Șicula, Gurba și Chereluș pentru consumul uman (băut și mâncare) conform adresei nr. 1361/350/21.03.2016 transmise Primăriei Orașului Ineu și făcută publică de aceasta pe rețelele sociale în data de 23.03.
Serviciul de alimentare cu apă al localităților Ineu, Mocrea, Șicula, Gurba și Chereluș este un serviciu comunitar de utilitate publică de care răspund în fața cetățenilor organele de conducere ale unităților teritorial-administrative orașul Ineu, respectiv comuna Șicula (conform Legii 241/2006). Prestarea acestui serviciu pe raza UAT Inee, respectiv Șicula, este realizată de către operatorul economic Compania de Apă SA sub forma gestiunii delegate, în baza asocierii UAT Ineu, respectiv Șicula în Asociația de Dezvoltare Intracomunitară Apă-Canalizare Arad, care a încheiat cu operatorul economic menționat anterior, contractul de delegare a gestiunii nr. 648/30.12.2009.

Operatorul economic Compania de Apă Arad S.A. deține licența nr. 1418/23.03.2011, eliberată de Autoritatea Națională de Reglementare a Serviciilor Comunitare și de Utilitate Publică, acționarul majoritar al Companiei de Apă Arad S.A. fiind Consiliul Județean Arad. Compania de Apă Arad S.A. este singurul operator licențiat pentru prestarea serviciului public de alimentare public cu apă pe raza UAT Ineu, respectiv Șicula.

DSP Arad a constatat depășiri ale nivelului admis al concentrațiilor de FIER și MANGAN în apa distribuită populației (care ar trebui să fie potabilă conform licenței ANRSC) și a obligat (conform prevederilor legale) Compania de Apă SA să anunțe în scris fiecare beneficiar și autoritatea locală privind neconformitatea apei distribuite de oparatorul economic. Compania de Apă și-a îndeplinit defectuos această obligație, emițând un așa-zis Anunț public (nu este clar cum l-a popularizat, citindu-l tot pe o rețea de socializare), dar NU a înștiințat în scris fiecare beneficiar, conform prevederilor Legii 452/2002 republicată. De asemenea, a denaturat caracterul imperativ de RESTRICȚIONARE a utilizării apei pentru  consumul uman, RECOMANDÂND doar restricționarea utilizării ei. Această faptă a prejudiciat sănătatea fiecăruia (și, așa cum vom arăta în continuare, a fost prejudiciat și fiecare beneficiar al serviciului de alimentare cu apă) fiind întrunite elementele constitutive ale faptei penale „abuz în serviciu” (art. 297 din Noul Cod Penal). Vă rog să aveți în vedere și circumstanța agravantă: denaturarea caracterului imperativ al restricționării consumului uman impus de o autoritate publică în domeniul sănătății populației, precum și forma continuată a infracțiunii: până astăzi, 20.05.2016 nu a fost remediată situația care a condus la această faptă și nici nu a fost înștiințat niciun beneficiar.

În iunie, 2010, dreptul la apă sigură și sanitație a fost recunoscut de Adunarea Generală a ONU (A/RES/64/2002) ȘI, ÎN OCTOMBRIE, 2010, Consiliul Drepturilor Omului l-a confirmat (A/HCR/RES/15/9). Această rezoluție nu numai că prevede temeiul juridic pentru dreptul la apă sigură și sanitație, dar și recunoaște că acest drept este indisolubil legat de dreptul la cel mai înalt standard de sănătate fizică și mentală, precum și de dreptul la viață și demnitate umană. Dat fiind că prestarea serviciului de alimentare cu apă are un caracter de utilitate publică, precum și datorită faptului că persoanele răspunzătoare nu au acționat în sensul de a informa și de a acționa pentru înlăturarea pericolelor asupra sănătății oamenilor, iar prin aceasta au fost afectați circa 13.500 de beneficiari direcți (conform statisticii DSP Arad), vă rog să luați seamă și de pericolul social al faptei.

Deși situația este una de criză, iar într-o țară civilizată un operator al unui serviciu de o asemenea importanță ar fi acordat despăgubiri clienților sub formă de apă potabilă îmbuteliată, Compania de Apă Arad S.A. a înțeles să factureze apa neconformă livrată după data de 18.03.2016 populației pe raza UAT Ineu, respectiv Șicula, destinatari ai facturilor emise de Compania de Apă Arad S.A. care, astfel, a obținut un folos patrimonial injust.

Întrucât unele documente nu sunt făcute publice (buletine de analiză a apei potabile, comunicări și decizii ale Primăriilor Ineu și Șicula, acte administrative ale persoanelor în drept de a constata și sancționa abateri de la Legea 51 / 2006 a Serviciilor publice comunitare, Legea 241 / 2006 republicată a Serviciului de alimentare cu apă, Legea 458 / 2002 privind calitatea apei potabile, Regulamentul serviciului de alimentare cu apă) nu putem proba alte fapte, dar există suspiciunea rezonabilă că sunt întrunite elementele constitutive ale altor fapte de natură penală din categoria infracțiunilor contra sănătății publice, respectiv abuz în serviciu din partea unor autorități sau persoane cu responsabilități în asigurarea apei potabile cetățenilor UAT Ineu, respectiv Șicula.

Situația de fapt: expunerea unei colectivități pe o perioadă ce depășește 2 luni la un risc de îmbolnăvire prin furnizarea apei într-un sistem centralizat a apei nesigure pentru sănătate și înșelăciune a clienților prin livrarea unui produs neconform, nu a fost cauzată accidental, ci este efectul unor încălcări ale unor prevederi legale. Datorită faptului că unele dintre acestea sunt potențiale contravenții, sesizez pe această cale și alte instituții în drept să constate, să controleze, să sancționeze și să remedieze neconformități în prestarea serviciului public de alimentare cu apă: OPC Arad, ANRSCUP, CJ Arad.

Îmi întemeiez sesizarea organelor de următoarele izvoare de drept (vezi galerie).

Critic Arad, 25 mai 2016 8:00

C2-1C1-1