INVESTIGATII

Despre MAREA CORUPȚIE. (ANTI)PISTELE DE BICICLETE: 130 de kilometri de BANI SIFONAȚI. BILANȚUL INVESTIȚIILOR „realizate” în Arad [1]

 

 

Notă: Această mini-serie, împărțită pe episoade, își propune a fi un BILANȚ al INVESTIȚIILOR „realizate” în Arad și o încercare de a le înțelege parcursul și logica atâta vreme cât, de necontestat,  rezultatul este DEZASTRUL. 

***

Episodul I – „PISTELE DE BICICLETE” – SINTEZĂ – inspirat de discursul europarlamentarului Gheorghe Falcă ( „fostul” primar al municipiului și un veritabil Ion Creangă al „amintirilor din copilărie” scoase de la naftalină în ani cu sensibilități electorale) susținut în sala goală a Parlamentului European. ( vezi VIDEO).

Întreaga investiție a costat câteva milioane de euro, bani europeni. Nu trebuie să fim toți specialiști în proiectat piste pentru biciclete să ne dăm seama că proiectul de execuție a fost unul deficitar și foarte prost. Acest lucru deoarece nu a existat spațiu adecvat pentru pistele de biciclete, ele fiind delimitate direct în stradă, intersectându-se cu parcările aproape pe tot circuitul acestora ( sau chiar pista este și locul de parcare, nu din vina șoferilor ci din cauza lipsei locurilor de parcare! –  vezi toată Micălaca, pe Calea Radnei, de la Calul Bălan până la pod) sau cu liniile de tramvai. Întreaga lucrare nu a însemnat decât trasarea unor linii de delimitare a părții carosabile de cea de biciclete. Pe majoritatea străzilor înguste, această zonă de delimitare intră chiar pe banda carosabilă destinată șoferilor, o situație extrem de periculoasă deoarece un biciclist ajunge să împartă aceeași bandă de mers cu o mașină care circulă și ea regulamentar – vezi zona Lacului, până la semaforul din fața Consiliului Județean Arad, zona Udrea, dacă o iei pe ocolite să ajungi la Gara Arad de pe Ineului etc. sau  în mijlocul drumului, în curbe sau în intersecții, fie pe trotuar, făcând jaloane printre stâlpii de electricitate. Lucrarea a început în 2012 și s-a finalizat la 31 decembrie 2015,  să nu fie pierduți banii europeni. În municipiul Arad există piste pentru biciclişti cu o lungime totală de aproximativ 130 de kilometri, realizate prin două programe – unul cu finanţare locală de aproape 5,5 milioane de lei (pista de 12,5 kilometri spre pădurea Ceala), iar al doilea cu finanţare europeană, cu o valoare de 6 milioane de euro (traseele din toate cartierele și străzile oraşului).

La nici măcar un an de la terminarea lucrării, așa-zisele piste de biciclete au necesitat reparații totale fie datorită gropilor apărute, fie datorită faptului că vopseaua cu care au fost realizate marcajele s-a șters. Toate aceste reparații ar fi fost plătite din bugetul alocat  pentru întreținere străzi, ceea ce a presupus costuri suplimentare. Să nu mai punctăm și faptul că marginile pistei sunt trasate strâmb pe lungimi mari, ori că pistele nu sunt întreţinute şi sunt impracticabile din cauza buruienile care cresc pe margini.

S-a tot scris despre sifonarea acestor bani dar nimeni NU a aplicat vreo sancțiune concretă. În anul  2014, modul în care s-a executat proiectul „Piste de biciclete în municipiul Arad”,  a făcut obiectul chiar a unei plângeri penale depuse la Poliția Arad, Serviciul de Investigare a Fraudelor, iar dosarul a primit rezoluție de clasare a cauzei, deși în referatul poliției apar prezentate multe nereguli referitoare la executarea lucrării.

Potrivit referatului Poliției Arad, s-a deschis dosarul nr.1709/2013, în urma unei plângeri depuse la Serviciul Rutier, din cadrul IPJ Arad, în data de 06.08.2013, „in vederea efectuării de verificări de natură financiară (…), privind modul de efectuare a lucrărilor de construcție pe tronsonul Aradul Nou-Piața Romană din municipiul Arad, în speță, recepția lucrărilor de construcții și amplasarea stâlpilor de pe pista de biciclete”.

Pe data de 05.09.2013, plângerea a fost înaintată Parchetului de pe lângă Judecătoria Arad „pentru a analiza oportunitatea săvârșirii sau nu, a infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice”. Astfel că, la data de 09.09.2013, se atribuie număr unic de dosar penal 6161/P/2013, urmând „a se efectua cercetări față de autori necunoscuți, pentru săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu contra intereselor publice” – necunoscuți, pe dracu, erau deja vedete: primarul Gheorghe Falcă și firma ( asocierea de firme mai concret) care le-a „construit”. Despre parcursul dosarului se pot citi și articole de presă ale mai multor ziare locale sau chiar naționale.

Studiul de fezabilitate a fost întocmit de SC SERCOTRANS SRL din Deva.

Proiectul tehnic a fost întocmit de SC BRING CONSULT SRL din Arad.

Execuția lucrărilor a fost atribuită, pe tiparul clasic când trebuie să câștige un anumit ofertant, la un preț mult redus, „Asocierii SC Sylc Con Trans SRL Arad cu SC Lile Service General Construction SRL Arad şi SC Noco Electra SRL Bucureşti, cu o valoare de 14.880.000 lei şi o durată de execuţie de 16 luni” ( deși nu e greu de apreciat ce experiență similară în construit piste de biciclete puteau avea aceste firme de construcții) – conform informărilor din comunicate de presă de la acea vreme și chiar de la evenimentul regizat, cu prilejul semnării contractului de execuţie a lucrărilor, care a fost semnat în parc, în prezenţa a zeci de biciclişti sau părinţi cu copii, de viceprimarul Bognar Levente şi reprezentantul constructorului, Bogdan Faur.

Din Fișa Proiectului afișată pe pagina oficială a Primăriei Arad reiese faptul că, de la proiectare și până vopsirea ciorii s-au cam evaporat 27.875.504,40 lei ( asta e valoarea din Fișa de proiect afișată pe site-ul oficial al primăriei, la final a fost, probabil, mai mare). Tot din această fișă mai aflăm că:
„Obiectivul/ le a/au fost – Reabilitarea infrastructurii urbane a Municipiului Arad, adaptarea la standardele europene prin îmbunătățirea infrastructurii de circulație pentru bicicliști și creșterea siguranței în trafic a acestora.
-Creșterea siguranței în trafic a bicicliștilor și pietonilor în vecinatătea arterelor de circulație existente.
-Diminuarea efectelor poluării aerului asupra mediului și sănătății populației cauzate de emisiile de gaze de eșapament de la autovehicule.
Rezultate estimate:
– Piste de biciclete amenajate: 122,5 km lungime, 173.132,63 mp suprafață;
– Creșterea numărului de persoane care vor utiliza ca mijloc de transport bicicleta cu 10%;
– Reducerea între 10% – 15% a timpului de călătorie în oraș și între localitățile învecinate;
– 147.992 locuitori care beneficiază de implementarea proiectului.”

Circuitul desenat al pistelor de biciclete din Arad îl puteți DESCĂRCA urmând linkurile care urmează:

 

https://www.scribd.com/document/466753843/1-Plan-Situatie-GAI-02
 
https://www.scribd.com/document/466753844/1-Plan-Situatie-GAI-03
 
https://www.scribd.com/document/466753845/1-Plan-Situatie-GAI-04
 
https://www.scribd.com/document/466753847/1-Plan-Situatie-GAI-05
 
https://www.scribd.com/document/466753851/1-Plan-Situatie-GAI-06
 
https://www.scribd.com/document/466753852/1-Plan-Situatie-GAI-07
 
https://www.scribd.com/document/466753856/1-Plan-Situatie-GAI-08
 
https://www.scribd.com/document/466753853/1-Plan-Situatie-GAI-09
 
https://www.scribd.com/document/466753854/1-Plan-Situatie-GAI-10
 
https://www.scribd.com/document/466753857/1-Plan-Situatie-GAI-11
 
https://www.scribd.com/document/466753855/1-Plan-Situatie-GAI-12
 
https://www.scribd.com/document/466753858/2-Plan-Situatie-BUJAC-13
 
https://www.scribd.com/document/466753859/2-Plan-Situatie-BUJAC-14
 
https://www.scribd.com/document/466753862/2-Plan-Situatie-BUJAC-15
 
https://www.scribd.com/document/466753864/3-Plan-Situatie-MICALACA-16
 
https://www.scribd.com/document/466753860/3-Plan-Situatie-MICALACA-17
 
https://www.scribd.com/document/466753861/3-Plan-Situatie-MICALACA-18
 
https://www.scribd.com/document/466753868/3-Plan-Situatie-MICALACA-19
 
https://www.scribd.com/document/466753869/3-Plan-Situatie-MICALACA-20
 
https://www.scribd.com/document/466753867/4-Plan-Situatie-PARNEAVA-21
 
https://www.scribd.com/document/466753865/4-Plan-Situatie-PARNEAVA-22
 
 https://www.scribd.com/document/466753863/4-Plan-Situatie-PARNEAVA-23
 
https://www.scribd.com/document/466753866/6-2-Plan-Situatie-VLAICU-BERD-24
 
https://www.scribd.com/document/466753873/6-2-Plan-Situatie-VLAICU-BERD-44
 
https://www.scribd.com/document/466753879/6-2-Plan-Situatie-VLAICU-BERD-46
 
https://www.scribd.com/document/466753874/7-Plan-Situatie-REVOLUTIEI-46
 
https://www.scribd.com/document/466753871/8-Plan-Situatie-ARADUL-NOU-51
 
https://www.scribd.com/document/466753872/8-Plan-Situatie-ARADUL-NOU-52
 
https://www.scribd.com/document/466753875/8-Plan-Situatie-ARADUL-NOU-53
 
https://www.scribd.com/document/466753877/8-Plan-Situatie-ARADUL-NOU-54
 
https://www.scribd.com/document/466753887/8-Plan-Situatie-ARADUL-NOU-56
 
https://www.scribd.com/document/466753888/8-Plan-Situatie-ARADUL-NOU-57
 
https://www.scribd.com/document/466753884/8-Plan-Situatie-ARADUL-NOU-58
 
https://www.scribd.com/document/466753880/8-Plan-Situatie-ARADUL-NOU-59
 
https://www.scribd.com/document/466753885/8-Plan-Situatie-ARADUL-NOU-62
 
https://www.scribd.com/document/466753883/9-Plan-Situatie-Centru-Vechi-69
 
https://www.scribd.com/document/466753889/9-Plan-Situatie-Centru-Vechi-71
 
https://www.scribd.com/document/466753886/9-Plan-Situatie-Centru-Vechi-73
 
https://www.scribd.com/document/466753897/9-Plan-Situatie-Centru-Vechi-75
 
https://www.scribd.com/document/466753891/9-Plan-Situatie-Centru-Vechi-77
 
https://www.scribd.com/document/466753892/15DE
Câteva întrebări de bun-simț au tot fost puse dar la care, din anul 2015, de la așa-zisa, controversata și măsluita recepționare a lor (din cauză că s-a dat un anunț formal,  într-un singur ziar local, „pe șest” pentru că altfel se intra în penalizări – iar recepția nu s-a făcut!, iar dacă există vreun document de recepție rugăm procurorii să verifice falsul!), NU a răspuns NIMENI! Așadar, încă sunt valabile următoarele dileme: Sunt îndeplinite obiectivele teoretice? Au aviz de la Poliția Rutieră? Au fost recepționate legal? Sunt omologate?  Câte falsuri în înscrisuri oficiale s-au făcut în documentele depuse pentru justificarea sumelor? Chiar nu contează câteva milioane de euro investite aiurea? O să răspundă cineva? și, poate cea mai importantă, Avem piste de biciclete în Arad?
Cât s-a respectat sau nu proiectul tehnic, să se exprime specialiștii… La un tur prin oraș se poate observa cu ochiul liber că zona de marcaj cu „verde” ( erau 3 zone identificate în proiect: zona roșie, zona albastră și zona verde) nu există și odată cu proiectul de regenerare urbană survenit ulterior, pistele sunt exclusiv tranșeele lucrărilor subterane iar cele 20 de puncte fixe de închiriat biciclete sunt doar imaginare.
***

Pentru că sunt multe astfel de investiții pe raza municipiului, am adresat un set de întrebări Primăriei Arad, în baza prevederilor Legii 544 privind liberul acces la informațiile publice să ne comunice următoarele informații de interes public. Evident, răspunsul nu ne-a parvenit:

1. Câte studii de fezabilitate au fost elaborate și achitate integral elaboratorilor în perioada 2004-2020? Care este valoarea totală a studiilor?
2. Care sunt, punctual, obiectivele de investiții pentru care au fost întocmite, cine este elaboratorul documentațiilor pentru fiecare studiu în parte, costul aferent fiecărui studiu?
3. Câte dintre obiectivele pentru care au fost elaborate studii de fezabilitate au fost finalizate?
4. Câte dintre obiectivele pentru care au fost elaborate studii de fezabilitate nu au fost finalizate și care sunt motivele pentru care nu s-au finalizat?
CLICK AICI PENTRU ARTICOLELE ASOCIATE SUBIECTULUI, TRATATE PE ACEST SITE

Sasha Romanov, 24 iunie 2020 7:56

aeroport2piste4piste3piste2piste1