Front 7 ȘTIRI

Facturile majorate la energia electrică și cum își bate ANRE joc de noi

 

Dacă nu aveam domenii în care să ne calificăm, ni s-a ivit ocazia s-o facem în domeniul energiei, odată cu majorarea de la 1 ianuarie 2021 a facturilor cu valori cuprinse între 13% şi 26% pe piaţă pentru serviciul universal (fosta piaţă reglementată). Am căzut în plasa oficialilor și a șmecherilor din energie care ne tot indică să intrăm pe site-ul ANRE (cel mai inutil site al unei instituții publice posibil) și să comparăm prețurile ca să ne fie mai ușor să alegem un nou furnizor de energie electrică de la 1 ianuarie ca să beneficiem de tarife liberalizate. Și eu vă recomand să intrați dacă nu aveați motive să spargeți laptopuri, becuri și tot ce prindeți. Personal, de două zile mă chinui să fac asta și după vreo 48 de ore de încercări, minunatul comparator de tarife mi-a dat un cap de tabel fără nicio informație utilă. Poate nana Florica din vârful dealului, la cei 80 de ani ai săi, are mai mult noroc să afle aceste informații și să decidă în timp util astfel încât, de la 1 ianuarie 2021, să nu-i vină factura majorată. Ăștia chiar își bat joc de noi? Între ce și ce ar trebui să aleg conform comparatorului ăsta:

Ce înseamnă liberalizarea pieței energiei electrice, cum vor fi afectați consumatorii și ce ar trebui să facă aceștia

De la 1 ianuarie 2021 piața energiei electrice se liberalizează complet. Asta înseamnă că furnizarea acesteia se va realiza în regim concurențial, inclusiv pentru clienții casnici. Aceștia trebuie să-și aleagă un furnizor în funcție de de nevoile pe care le au și de oferte. Consumatorii care rămân cu vechile contracte vor plăti facturi mai mari cu valori cuprinse între 13% şi 26% pe piaţa pentru serviciul universal (fosta piaţă reglementată), potrivit ANRE.

În acest moment, cei mai mulți consumatori casnici primesc energie de la furnizorii de ultimă instanță (ENEL, CEZ, Electrica, E.ON), însă de la 1 ianuarie vor putea opta pentru ofertele mai avantajoase ale altor furnizori.

Liberalizarea se traduce prin faptul că prețul energiei electrice pentru consumatorii casnici nu va mai fi stabilit de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), ci se va forma liber, reflectând condițiile din piață. O piață liberă înseamnă posibilitatea fiecăruia de a alege oferta care răspunde cel mai bine nevoilor personale. Beneficiul liberalizării este acela că dă posibilitatea consumatorilor să aleagă dintr-o gamă foarte variată de oferte și servicii pe care le consideră potrivite pentru ei. Concurența din piața liberă aduce oportunitatea unui preț avantajos și, totodată, va conduce la îmbunătățirea serviciilor de furnizare în avantajul tuturor.

Furnizorii ar fi trebuit să notifice toţi clienţii pe care îi au în portofoliu, în cursul lunii decembrie, despre faptul că pot opta în cursul anului 2020 pentru un furnizor de piaţa concurenţială sau dacă nu, rămân în piaţa universală cu preţul care este mai mare. Evident nu s-a întâmplat așa. Majoritatea au aflat din presă despre majorare dar este imposibil să și înțeleagă concret despre ce este vorba și cum ne afectează.

Dacă beneficiezi de tarife reglementate și nu alegi nicio ofertă până la 31 ianuarie 2021, nu vei rămâne fără energie electrică. Furnizorul tău va asigura în continuare serviciul de furnizare în baza contractului actual și la prețul din oferta de serviciu universal. Mai exact, de la 1 ianuarie 2021 consumul de energie electrică va fi facturat de către furnizorul de ultimă instanță (FUI) cu care ai un contract în vigoare, adică cel actual, iar prețul va fi cel din oferta pentru serviciul universal stabilit de furnizor în condiții de piață. Așadar, poți alege să îți menții relația contractuală cu furnizorul de ultimă instanță (FUI) în portofoliul căruia te afli.

Dacă însă consideri că este mai avantajos pentru tine, poți încheia un contract de furnizare cu alt FUI, la prețul acestuia din oferta pentru serviciul universal, după 1 ianuarie 2021.

Poți să îți alegi o ofertă pentru piața liberă de la furnizorul tău actual sau de la un alt furnizor de electricitate, cu care trebuie să închei un contract de furnizare în regim concurențial. Pentru a compara ofertele de preț poți intra pe comparatorul de tarife pe care, teoretic!, îl găsești aici https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife.

Furnizorul ales poate fi oricare dintre deținătorii de licență de furnizare a energiei electrice care activează în piața cu amănuntul, acest serviciu nefiind limitat la o anumita zonă geografică de deservire. Lista și datele de contact ale furnizorilor licențiați de ANRE, activi pe piața de energie electrică, este disponibilă aici https://www.anre.ro/ro/energie-electrica/informatii-de-interes-public/furnizare-catre-consumatori

Așadar, dacă te-ai decis să schimbi furnizorul, poți alege una dintre ofertele-tip publicate de acesta. La alegerea ofertelor este recomandat să se facă o analiză comparativă a informaţiilor conţinute în acestea (preţ, durată, modalități de plată, condiții de încetare a contractului, clauze penalizatoare, modalități de transmitere a facturii etc.) și chiar o comparație cu condițiile de furnizare existente, astfel încât să se poată alege în cunoștință de cauză.

Trebuie, de asemenea, să te asiguri că ofertele au condiții avantajoase pe întreaga perioadă a contractului și că se respectă prevederile legale privind componentele care vor fi incluse în factura finală (certificate verzi, contribuția pentru cogenerarea de înaltă eficiență, acciză, TVA).

Este, de asemenea, important să fie luate în considerare şi analizate următoarele aspecte:

-evaluarea valorii totale a facturii de energie electrică comparativ cu valoarea facturii curente;

-condiţiile de facturare (analiza condiţiilor de plată) comparativ cu condiţiile menţionate în contractul de furnizare actual;

-perioada pentru care urmează a se aplica tariful menţionat în ofertă;

-perioada pentru care urmează a se încheia respectivul contract.

Contractul de furnizare a energiei electrice încheiat cu noul furnizor produce efecte de la data încetării contractului încheiat cu furnizorul actual. Conform ordinelor ANRE, procedura de schimbare a furnizorului este gratuită și trebuie să fie finalizată în termen de 21 de zile de la data solicitării. Începând cu anul 2026, noile cerinţe europene prevăd ca procesul tehnic de schimbare a furnizorului să se finalizeze în 24 de ore, așa cum este precizat aici.

Pentru a încheia noul contract de furnizare a energiei electrice, trebuie să transmise furnizorului nou cel puţin următoarele date: adresa locului de consum, denumirea furnizorului actual, codul unic de identificare a punctului/punctelor de măsurare înscris pe factura de energie electrică, valoarea facturilor scadente şi neachitate până la data notificării, aferente energiei electrice furnizate, respectiv serviciilor de reţea, dacă este cazul, precum şi datele referitoare la puterile absorbite/cantităţile de energie electrică pentru care trebuie asigurată furnizarea energiei electrice după caz, alte documente prevăzute în reglementările în vigoare.

Foarte important, pe durata derulării procesului de schimbare a furnizorului de energie electrică este asigurată continuitatea în alimentarea cu energie electrică a locului de consum, așadar nu trebuie să îți faci deloc griji că vei rămâne fără curent.

Ce trebuie să mai știm:

-Prețul energiei electrice pe care o consumăm este doar o parte componentă din factură.

-Ca să ajungă în casele oamenilor, energia trece prin rețelele de transport și de distribuție. De aceea, factura include și costul cu aceste servicii de transport și de distribuție. Aceste două servicii sunt reglementate și nu sunt costuri pe care le poți negocia cu furnizorul.

-Alte costuri incluse în factură și care nu sunt stabilite pe piața liberă sunt serviciile de sistem – tarife stabilite de ANRE, certificatele verzi, taxa de cogenerare, TVA și acciza.

-Contravaloarea certificatelor verzi este încasată de producătorii de energie curată (obținută din surse regenerabile de energie – soare, vânt, apă, biomasă). Valoarea unui certificat verde este ajustată anual de către ANRE. La fel și cota certificatelor verzi raportată la consum.

-Bonusul pentru cogenerare este o altă taxă stabilită de autorități, care are rolul de a încuraja cogenerarea de înaltă eficiență (producerea simultană de energie electrică și termică cu tehnologii performante, mai puțin poluante și cu randament ridicat). Contravaloarea acestei taxei ajunge la producătorii care dețin unități de cogenerare de înaltă eficiență. De ajustarea anuală a bonusului se ocupă tot ANRE.

-TVA-ul și acciza sunt alte două taxe stabilite de autorități.

-Astfel, din valoarea totală a facturii pe care o plătim furnizorului doar o mică parte rămâne la acesta (serviciul de furnizare, al cărui cost nu este reglementat), iar restul banilor ajung la producători, operatorul de transport, operatorul de distribuție și la bugetul de stat (TVA și acciză).

-Prețul aplicat clienților beneficiari de serviciu universal se stabilește de către fiecare FUI, pe criterii concurențiale, având în vedere ca acesta să fie rezonabil, competitiv, ușor comparabil, transparent și nediscriminatoriu.

-Prețul aplicat clienților beneficiari de serviciu universal include tarifele reglementate pentru serviciul de transport-componenta de extragere a energiei electrice din rețea, serviciul de sistem și serviciul de distribuție.

Furnizorii de Ultimă Instanță sunt obligați să-și informeze clienții din portofoliul propriu cu privire la modificarea prețului energiei electrice furnizate începând cu 1 ianuarie, când tarifele reglementate vor fi eliminate. Astfel, în luna decembrie ar fi trebuit să primim o informare cu privire la oferta de preț a energiei furnizate în regim de serviciu universal.

Totodată, conform ultimelor modificări aprobate de ANRE prin Ordinul 171/2020, furnizorii sunt obligați să transmită notificări clienților și în luna ianuarie 2021, care vor include pe lângă oferta pentru serviciul universal și cel puțin o ofertă concurențială.

Pentru a putea face o comparație între prețul din oferta pentru serviciul universal comunicată și tariful reglementat aprobat de către ANRE pentru perioada 1 iulie – 31 decembrie 2020, prețul din ofertă trebuie să fie exprimat în lei/kWh şi trebuie să cuprindă toate componentele așa cum sunt ele incluse în tariful reglementat aprobat de către autoritate. De asemenea, FUI au obligația de a publica pe pagina proprie de internet prețul aplicabil clienților beneficiari ai serviciului universal.

 

Sursa: DespreEnergie.ro

Sasha Romanov, 30 decembrie 2020 9:45