Front 7 INVESTIGATII

În Registrul Spațiilor Verzi s-au trasat în fals zone verzi doar pentru ca Aradul să pară mai verde pe internet! TREI CAZURI care „sar în ochi”

 

 

Pentru că am fost atenționați de mai mulți arădeni după publicarea articolului Despre MAREA CORUPȚIE – Episodul III. SPAȚIILE VERZI și alte „găuri negre” din „Universul firmelor de casă”… sau cum arată „Aradul frumos” de la ferestrele celor ce numără banii pe „proiecte” asupra faptului că s-au trasat în fals zone verzi doar pentru ca Aradul să pară mai verde pe hartă și că există străzi pe care e 100% asfalt, dar pe hartă figurează cu spații verzi între șosea și trotuar, spațiile verzi  fiind inexistente, reluăm acest subiect cu unele cazuri concrete, din teren. Insistăm în acest articol exact pe cele care au fost propuse, aleatoriu și imparțial, de cititorii noștri.

Câteva exemple de contradicție între Realitate și Registrul Spatiilor Verzi 

Sunt numeroase zone în municipiu care figurează în registru ca fiind spațiu verde plantat, dar în realitate este asfalt! Și așa a fost cel puțin în ultimii 20 de ani. Cu toate astea, așa, din pix și din birou, ne-am trezit că avem peste 80mp spațiu verde pe cap de locuitor…

1.Calea Iuliu Maniu – fizic e pe strada Radnei, fiindcă e chiar la piciorul podului cum se coboară spre Micalaca pe Radnei, pe partea dreaptă

În această zonă se vrea să se construiască un bloc nou, în cadrul unui proiect imobiliar. Nu ar fi o mare problemă dacă acest petec de teren nu era singurul care mai putea fi amenajat ca parc în tot cartierul, asta mai ales în contextul în care,  Falcă și obsesiile sale pentru Kaufland au văduvit cartierul de Stadionul Telecom.

Fără a instiga la sabotarea acestei investiții private, nu se poate trece, totuși, peste identificarea anumitor probleme:

1. Terenul figurează ACUM în Registrul Verde ca și Spațiu Verde!

2. Terenul figura și în PUG (acela expirat) ca și Spațiu Verde.

3. Tot terenul liber dintre pasaj, blocuri și calea ferată aparținea Statului Român, dar în 2015-2016 a fost parcelat, iar în 2016 a fost vândut cu acte în regulă firmei SC PROMOTII SI CONSTRUCTII MOT SRL, cu suspiciunea că tranzacția a fost una cu dedicație, ca să fie bine cu distanțele.

4. Terenul este în zona de protecție a căii ferate și, în mod normal, nu sunt permise construcții la o distanță mai mică de 100m de calea ferată și, cu toate acestea, s-a dat „acordul” pentru noul bloc. (vezi Regulamentul general de urbanism)

5. Căile de acces din această zonă sunt deficitare, exact din cauza faptului că terenul este la piciorul unui pasaj rutier. Cum se respectă distanțele minime necesare intervențiilor în caz de incendiu, de exemplu, având în vedere configurația parcelei și dimensiunile căilor de acces?

6. Intrarea peste pasaj va fi foarte periculoasă, fiindcă pe pasaj, pe pantă, va trebui să se vireze la dreapta, brusc, fix după benzinăria GazProm, pe o stradă îngustă… Prin urmare, riscul de accidente este extrem de mare (mai ales pentru ciocnire în lanț) fiindcă, de fapt, șoferii vor fi nevoiți să oprească mașina în pantă, ca să poată vira la dreapta, iar oprirea în pantă este interzisă!

7. În acea zonă era nevoie disperată de un Parc, de orice spațiu verde amenajat, dat fiind faptul că întreaga zonă nu are acces la niciun parc, zona verde/terenul de fotbal a fost sacrificat pentru supermarket-uri și parcări, iar Parcul de dincolo de calea ferată, în zona Maranata, e prea puțin.

Acesta este terenul în discuție:

Toate terenurile din jurul parcelei pe care se intenționează să se construiască blocul, aparțin Statului Român.

Acest teren, conform extrasului de Carte Funciară, figurează pe str.Iuliu Maniu Nr.108, dar acest fapt este posibil doar dinainte să fi existat pasajul, întrucât, practic, e situat pe Calea Radnei.

Iar, conform creierelor și intereselor din primărie, construirea unui bloc în loc de un spațiu verde, care (ne) lipsește, e motiv de bucurie!

În luna octombrie 2020, aleşii locali municipali au aprobat, în şedinţă ordinară, studiul de fezabilitate pentru extinderea străzii Iuliu Toader şi modernizarea străzii Exterioară. Acestea se află în zona pasajului de la Polivalentă, asigurând accesul spre blocul pe 11 niveluri care se construieşte acolo (calea Iuliu Maniu nr.108).

Investiţia se ridică la 150.722,14 lei (inclusiv TVA), urmând a fi realizată pe cheltuiala investitorului, într-un an de zile (4 luni Proiectare+8 luni Execuție).

„La nivel municipal, administraţia, prin «Strategia de dezvoltare locală a municipiului», are ca obiectiv general creşterea competitivităţii economiei şi a atractivităţii judeţului Arad, reducerea disparităţilor existente între mediul urban şi rural, în scopul creării unui climat favorabil pentru locuitori, întreprinzători şi turişti. În acord cu această strategie a fost aprobat PUZ referitor la obiectul de investiţie solicitat la comanda investitorului SC Promoţii şi Construcţii Moţ SRL, adică «Construire imobil locuinţe şi prestări servicii P+8E+2ER» amplasat pe calea Iuliu Maniu la nr.108. Terenul destinat construcției este proprietate privata a SC Promoţii şi Construcţii Moţ SRL. Pentru asigurarea accesului la investiție este necesară realizarea a două străzi de acces spre incintă, respectiv str. Iuliu Toader şi strada Exterioară, prin extinderea străzii Iuliu Toader cu o lungime de 47,75 m și modernizarea străzii Exterioară pe o lungime de 25,00 m. Aceste străzi sunt amplasate în zona Micălaca, în apropierea pasajului rutier. Astfel, modernizarea drumurilor de acces la incintă, ca şi celelalte obiective, respectiv sisteme de apă/apă uzată adaptată la standarde, pentru îmbunătățirea conectivității, servicii de sănătate, reprezintă nevoi de bază pentru locuitorii din zonă. Prin prezenta investiţie se urmărește modernizarea infrastructurii rutiere de interes local, obiectiv care este în concordanță cu politica de dezvoltare atât la nivel local, cât şi la nivel judeţean/ regional/ naţional” – arătau reprezentanţii Primăriei Arad la acea dată.

ADICĂ, CUM „Creşterea competitivităţii economiei şi a atractivităţii judeţului Arad, reducerea disparităţilor existente între mediul urban şi rural, în scopul creării unui climat favorabil pentru locuitori, întreprinzători şi turişti”?!

«În capul lor, spațiile verzi sunt specifice „mediului rural” și trebuie să dispară? În „mediul urban” nu le plac locuitorilor și turiștilor spatiile verzi, parcurile sau pământul?!» – este întrebarea retorică a unuia dintre cititori.

Și toate acestea în contextul în care Aradul este inclus în topul „Celor mai Poluate Orașe din România” și are o rată îngrijorătoare a creșterii cazurilor de cancer pulmonar.

Din documentația aprobată, reiese că „Spațiul verde propus prin prezentul proiect este de 268,85 mp, reprezentând 15,43% din totalul suprafeței terenului” și că „Necesarul de zonă verde amenajată de 268,85 mp (15,43 %) va fi asigurat astfel:
– spațiu verde amenajat în suprafață de 150,70 mp, reprezentând 8,65% din suprafața totală a terenului.
– parcări/platou înierbat în suprafață de 472,65 mp. Se consideră ca 1,00 mp parcare înierbată este echivalentul a 0,25 mp spațiu verde amenajat. Astfel, suprafața de parcare înierbată de 472,65 mp este echivalată cu 118,15 mp spațiu verde amenajat, reprezentând 6,78 % din suprafața totală a terenului.
5.1.5. Pe zona verde amenajată propusă prin prezenta documentație se instituie interdicție de construire, iar parcările înierbate sunt astfel propuse doar pentru a suplimenta procentul de spațiu verde a incintei.”

Minunat, bravo! Parcările „înierbate” sunt soluția! Problema nu e de imputat investitorului, ci administrației locale care permite asta. Mai mult, cum apare acel teren ca spațiu verde în Registrul Spațiilor Verzi din moment ce, chiar în CF, scrie negru pe alb că e „curți construcții”? 

Documentele anexate proiectului de hotărâre din octombrie 2020 pot fi consultate AICI.

H O T Ă R Â R E A Nr. 426 din 7 august 2019 privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și a Regulamentului Local de Urbanism aferent (RLU): Construire imobil locuințe și prestări servicii P+8E+2ER Arad, Calea Iuliu Maniu, nr. 108, beneficiar: S.C. Promoții și Construcții Moț S.R.L – cu toată documentația, poate fi consultată AICI.

Alte două străzi-exemplu la categoria „verzi pe hartă”, dar NU în realitate!

2.Strada Ion Luca Caragiale:

În realitate, cel puțin a celor care locuiesc pe acea stradă,  niciodată nu a fost măcar iarbă pe Caragiale!

3.Strada Andrei Șaguna:

Așadar, sunt sectoare cu zone înierbate, care nu există… sau cel puțin erau la începutul anilor 2000 dar nicidecum în momentul în care s-a realizat studiul și s-a înființat Registrul Spațiilor Verzi!în 2015 când s-a anunțat finalizarea registrului verde – chiar într-o conferință de presă susținută de Gheorghe  FALCĂ –  și, potrivit specialiştilor care au elaborat registrul verde, am aflat că Aradul are 129.297 de arbori, adică 0,7 arbori pe cap de locuitor. Să nu uităm că, la acel moment au fost număraţi toţi copacii, nu doar cei de pe domeniul public, ci şi cei din curţile oamenilor, statistica incluzând la toate categoriile atât domeniul public, cât şi cel privat al oraşului, inclusiv cimitirele și o parte din Pădurea Ceala!

Nu se poate deduce decât faptul că, angajații firmei care a întocmit Registrul Verde, nici măcar nu s-au deplasat prin Arad, ci au avut repere după hărți vechi de zeci de ani și alea de pe Google! Aceeași situație este în multe alte zone din municipiu, lista străzilor-exemplu rămânând deschisă…

Ultimele suprafețe de spații verzi, cu date mai recente, le avem la dispoziție din anul 2018 când, prin HCLM nr. 314/2018 ,a fost aprobat Registrul Local al spațiilor verzi din intravilanul Municipiului Arad, deși, proiectul de Regenerare Urbană din ultimii ani a afectat și el cu betoane și parcări fix spațiile verzi:

 

În concluzie, ce suprafață de spațiu verde,  are Aradul?

Articol asociat:

Despre MAREA CORUPȚIE – Episodul III. SPAȚIILE VERZI și alte „găuri negre” din „Universul firmelor de casă”… sau cum arată „Aradul frumos” de la ferestrele celor ce numără banii pe „proiecte”

Sasha Romanov, 2 februarie 2021 8:06

hclm3hclm2hclm1curti_constructiiCF2CF1Andrei_Saguna-6Andrei_Saguna-4Andrei_Saguna-5Andrei_Saguna-2Andrei_Saguna-3Andrei_Saguna-1IL_Caragiale2-3IL_Caragiale2-2IL_Caragiale2-1IL_Caragiale-4IL_Caragiale-5IL_Caragiale-3IL_Caragiale-2IL_Caragiale-1calea_radnei-3calea_radnei-4calea_radnei-2calea_radnei-1