KUNSTHALLE Bega ne invită să descoperim SENSUL SCULPTURII. Creațiile aparțin sculptorilor români CONTEMPORANI

sensul sculpturii
Distribuie:

 

[COMUNICAT DE PRESĂ]

Kunsthalle Bega prezintă: SENSUL SCULPTURII
Curator Liviana Dan
25.09.2020 – 24.01.2021
Deschidere vineri, 25 septembrie între orele 18,00 – 21,00

Intrarea pe scara exterioară dinspre Piața 700

Program de vizitare 

Marți – Sâmbătă  12,00 – 18,00

Intrarea liberă

***

O pisică uriașă, care își bea tacticoasă cafeaua la 5 metri deasupra solului. O siluetă umană prizonieră într-un grilaj din fier, contopire a spațiului încăperii cu spațiul exterior. La înălțime billboard-ul cu reliefuri fine. Umbre și lumină, volume. Video.

Kunsthalle Bega invită timișorenii, vineri 25 septembrie, de  la ora 18,00, să descopere SENSUL SCULPTURII, și să se branșeze, astfel, direct la actul de creație al sculptorilor români contemporani.

Sunt 16  artiști aduși, în viziunea curatorului Liviana Dan, în acest eveniment co-finanțat de Primăria Municipiului Timișoara și AFCN, care  contextualizează sculptura românească la Kunsthalle Bega: Apor – Nimbert Ambrus, Rudolf Bone, Norbert Costin, Teodor Graur, Roxana Ionescu, Adi Matei, Alex Mirutziu, Vlad Nancă, Mihai Olos, Alexandra Pirici, Bogdan Rața, Cristian Răduță, Mircea Spătaru, Patricia Teodorescu, Napoleon Tiron, Casandra Vidrighin.

Sculptura expusă la Kunsthalle Bega vine cu reguli practice de folosit în expoziție, după cum arată curatorul:  sculptura este simplă, briliant economică, veselă și generoasă sculptura nu trebuie să fie ‚mareață’ în mod permanent sculptura are o relație ambivalentă cu instalația și este preocupată de fenomenologie și minimalism ‚dirty’ and  ‚shiny’ minimalism sculptura trece de la dimensiuni fizice, comemorative la dimensiuni intelectuale, emoționale sculptura este o structură determinată prin desen și există în planuri paralele, dar contradictorii.

„Sculptura poate fi sculptură impecabilă propusă de natură. Dar ca exercițiu intelectual, realitatea nu favorizează niciodată un astfel de scenariu. Sculptura a funcționat mult timp între funcția civică și vocația sacră. Marmură, monument, putere, politică. Vedeai sculptura ca pe o imagine planul – structura – elevația. Sculptura trebuia să reziste limbajului, trebuia să reziste unei critici metaforice și de imagine. Fiecare handicap trebuia transformat într-un avantaj.

Considerată literară, limitată, primitivă sculptura ajunge să dețină un rol complex în ideile și fanteziile figurative, moderne, minimaliste.

Paradigma sculpturii – prea multă materialitate, prea multă corporalitate, prea multă ambiguitate a oferit și a susținut multe gânduri pentru instalarea unor teorii despre sculptură.

Vizualul este înlocuit de tactil. Tactilitatea devenind o teorie sistematică evaluată după criterii estetice. (…) Sculptura transcende în materialitate pentru a oferi o experiență pură. (…) Cum poate fi definită într-o manieră contemporană lunga istorie a sculpturii? Cade mitul marmurei. Autonomia formei și angajamentul conținutului sunt contaminate de regulile instalației. Cele două poziții anti monument și anti soclu devin teme recurente. Orice material poate fi înlocuit cu un alt material fără ca intenția să fie schimbată. În ultimul timp lucrări tot mai surprinzătoare se numesc sculptură: fotografii imense și filme video documentând oceanul, vegetația, gheața, corpul uman, moleculele, plantele din argint, norii și tunelele de lumină și performanța documentând gridul tehnic care primește sensibilitate teatrală… Există un anume sens? Este un prejudiciu vizual? Sculptura umblă cu adevărul ei”, notează curatorul Liviana Dan.

Alex mirutziu /Towards exiting a fold, performance, 2020

 

Apor-Nimbert Ambrus /Vedere din atelier, 2020

 

Mihai Olos / Untitled, n.d., 1970s – 2007
Foto: Marius PopuțCourtesy Olos Estate and Plan B Cluj, Berlin

 

Cristian Răduță / Bus Station, 2018 / Courtesy of Nicodim Gallery

 

Bogdan Rața  / untitled (studies after R H), 2020

VLAD NANCĂ / Contopirea spațiului încăperii cu spațiul exterior, 2020

sculpturi

 

 

Categorie: Cultură
Etichete: Adi Matei, Alex Mirutziu, Alexandra Pirici, Apor - Nimbert Ambrus, Bogdan Rața, Casandra Vidrighin, Cristian Răduță, Curator Liviana Dan, Kunsthalle Bega, Mihai Olos, Mircea Spătaru, Napoleon Tiron, Norbert Costin, Patricia Teodorescu, Roxana Ionescu, Rudolf Bone, sculptori români, SENSUL SCULPTURII, Teodor Graur, Vlad Nancă
Distribuie:
Articolul anterior
Minoră DISPĂRUTĂ! Persoanele care dețin informații sunt rugate să apeleze 112
Articolul următor
Se schimbă garda și la DGA: „Incoruptibil-dezagreatul” comisar-șef Cosmin CANAVEA, de la IPJ Timiș – numit șef la Arad după pensionarea lui Vitia MEREANU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

balcea 1

Domnul Bovary

Motto: „…domnul Charles-Denis-Bartholomé Bovary, fost subchirurg militar, compromis, prin anul 1812, în nişte afaceri cu recrutarea şi silit în acea vreme să-şi dea demisia, profitase atunci de farmecele sale personale…