Front 7 INVESTIGATII

„La dosarul profesional al domnului director Toma Adrian NU se află certificatul de absolvire”… dar ilegalitatea asta nu-l împiedică să rămână pe funcție

 

Primăria Arad a fost obligată printr-o Decizie Civilă a Curții de Apel Timișoara să dea răspunsul la solicitarea privind îndeplinirea condițiilor legale pentru ocuparea funcției de director al Poliției Locale Arad de către domnul Toma Adrian. Întrebarea care și-a găsit răspunsul după aproape un an era dacă la dosarul profesional al domnului director Toma Adrian se află certificatul de absolvire care atestă faptul că a urmat un program de pregătire inițială, într-o instituție de învățământ din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, cu o durată de minim 3 luni. Această obligație derivă din art. 18 din Legea 155/2010 coroborat cu art.11 alin. 3 și 4 din HG. Nr.1332/2010.

Prin răspunsul formulat de Primăria Arad, se comunică faptul că „la dosarul profesional al domnului director Toma Adrian NU se află certificatul de absolvire”. Prin același răspuns, se încearcă să se inducă ideea că nu are nevoie de acest certificat, fapt care încalcă prevederile art. 18 din Legea 155/2010 coroborat cu art.11 alin. 3 și 4 din HG. Nr.1332/2010 și, mai mult, se „acoperă” cu așa-zise „confirmări” din partea unor „instituții cu atribuții în materie”, neprecizând care sunt acele „instituții cu atribuții în materie”. Și, nu le-au precizat, pentru că acestea nu există, singura fiind ANFP care și-a exprimat punctul de vedere  prin răspunsul nr. 17947/2020 când a precizat printr-un răspuns la aceeași întrebare adresată, faptul că există această obligativitate – vezi articolul asociat ANFP confirmă: „Directorul general al Poliției Locale are obligativitatea legală pentru a ocupa funcția să aibă programul de formare inițială urmat și certificatul de absolvire eliberat”. Adrian TOMA NU ÎNDEPLINEȘTE CONDIȚIILE deci ocupă ilegal această funcție!

Acesta este răspunsul oficial al Primăriei Arad:

 

Dacă este să ne raportăm la răspunsul primăriei cum că „domnul Toma Adrian ocupă o funcție publică de conducere generală și nu o funcție publică de conducere specifică, programul de formare inițială fiind cerut de lege pentru polițiștii locali care își desfășoară activitatea în domeniul ordinii și liniștii publice,  respectiv în domeniul circulației rutiere, astfel cum au menționat și instituțiile cu atribuții în materie” – această precizare este total pe lângă subiect și chiar întărește ideea că tupeul este mai presus de prevederile legale iar semnatarii acestui răspuns continuă să comită o ilegalitate. Mai ales că întrebarea era dacă are sau nu certificatul?…

Dacă ar fi cum precizează primăria, 1) de ce fostul director al Poliției Locale (cel dinaintea domnului Toma) a fost obligat să urmeze acest curs dacă nu era necesar? , 2) de ce s-au cheltuit bani publici pentru aceste cursuri, în toată țara, dacă nu era necesar și  3) de ce, în cazul similar al  directorului Poliției Locale Ploiești, Cristinel Toader, (care, la fel ca în cazul de la Arad,  nu a urmat un program de formare inițială, organizat într-o instituție de învățământ din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, cu o durată de minim 3 luni precum și un curs de management de 30 de ore, astfel cum prevede art. 18 din Legea 155/2010 coroborat cu art.11 alin. 3 și 4 din HG. Nr.1332/2010) ANFP a solicitat conducerii Primăriei Ploiești să aplice prevederile Legii Poliţiei Locale 155/2010, articolul 18, alin.6 și să-l demită?

Așadar, care sunt „instituțiile cu atribuții în materie” la care face referire Primăria Arad când singura instituție abilitată este ANFP care trebuie să se pronunțe iar aceasta a făcut-o deja în acest caz dar și în alte spețe similare? Dacă era așa de banal răspunsul și există bază legală, de ce nu l-a dat Primăria acum un an?

Mai mult, în același răspuns se folosește sintagma „funcție publică de conducere generală și nu o funcție publică de conducere specifică”, probabil în baza Art. 383 din OUG 57 / 2019 privind Codul Administrativ care stabilește Categorii de funcţii publice și anume:
(1) Funcțiile publice se clasifică după cum urmează:

a) funcții publice generale și funcții publice specifice; 

[…]

(2) Funcțiile publice generale reprezintă ansamblul atribuțiilor și responsabilităților cu caracter general și comun tuturor autorităților și instituțiilor publice, în vederea realizării competențelor lor generale.

(3) Funcțiile publice specifice reprezintă ansamblul atribuțiilor și responsabilităților cu caracter specific unor autorități și instituții publice, în vederea realizării competențelor lor specifice, sau care necesită competențe și responsabilități specifice.”numai că, semnatarii acestui răspuns au interpretat fix pe dos prevederile legale.

Funcția de director general al Poliției Locale este o funcție publică generală de conducere, în sensul codului administrativ, dar  el îndeplinește atribuții și responsabilități specifice, deci are obligația de a îndeplini și condiții specifice, prevăzute de legi speciale, aplicabile domeniului de activitate al funcționarului public, adică, directorul poliției locale trebuie să îndeplinească și condițiile prevăzute de legea de organizare a Poliției Locale, respectiv art. 18 din Legea 155/2010 coroborat cu art.11 alin. 3 și 4 din HG. Nr.1332/2010. Inclusiv în OUG 57/2019 privind Codul Administrativ, la art. 465 alin 1 lit g se prevede că „ (1) Poate ocupa o funcție publică persoana care îndeplinește următoarele condiții:[…] îndeplinește condițiile specifice, conform fișei postului, pentru ocuparea funcției publice.” Direcția Generală Poliția Locală dispune de competențe specifice, NU generale, și numai cu raportare la faptul că uzează de uniforme, dotări speciale, atribuții și responsabilități speciale. Directorul coordonează o activitate specifică, deci trebuie să îndeplinească el însuși condiții specifice, prevăzute de legi speciale.

Același art. 465 din Codul Administrativ la alin (3) stabilește că „ Pentru ocuparea funcţiilor publice de conducere, candidaţii trebuie să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare” și stabilește în alin 4 posibile excepții, doar că, directorul poliției locale nu intră în categoria acestor excepții  „(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (3) şi de la art. 387, funcţiile publice de conducere de la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale organizate la nivelul comunelor şi oraşelor pot fi ocupate, prin concurs organizat în condiţiile legii, de persoane care au studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă sau studii superioare de scurtă durată, absolvite cu diplomă, în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice”. Sau, dacă intră în categoria acestor excepții, răspunsul trebuia să conțină această precizare.

Mai mult, Codul Administrativ se constituie într-o lege-cadru, reprezentând dreptul comun pentru toate categoriile de funcţionari publici, inclusiv pentru cei a căror activitate face obiectul de reglementare al unor statute speciale, dar acest fapt nu împiedică autorităţile şi instituţiile publice să beneficieze de statute speciale dar au obligaţia de a armoniza aceste statute cu prevederile Legii generale (Codul Administrativ), cu
consultarea şi avizul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.

Chiar ANFP a stabilit cu privire la aplicarea Legii poliţiei locale nr. 155/2010, într-o analiză a actelor normative care cuprind dispoziţii referitoare la statutele speciale aplicabile funcţionarilor publici, faptul că „ chiar dacă se regăsesc într-un act normativ care nu poartă numele de statut special, pe fond, apreciem că aceste norme respectă limitele stabilite de legea cadru în ceea ce priveşte conţinutul unui statut special”. Totodată, în aceeași analiză, ANFP include Legea nr. 155/2010 – legea poliţiei locale ( H.G. nr.1332/2010 regulament-cadru de organizare şi funcţionare a poliţiei locale) în categoria Actelor normative care reglementează statute speciale:

Primăria Arad vrea să ne spună că acestea se aplică doar funcțiilor de execuție, nu și celor de conducere? Atunci, de ce există prevederea la art 11 alin (4) din REGULAMENTUL-CADRU / 23 decembrie 2010 de organizare şi funcţionare a poliţiei locale care precizează că „ Pentru funcțiile publice de conducere, în programele de studiu se prevede obligatoriu un modul de management, cu durata de minimum 30 de ore”? sau, de ce există prevederea cu privire la „parcurgerea modulului de management” și numărul de locuri alocate de MAI prin Ordin anual?

Să nu mai zicem și că, în baza acelorași competențe specifice și nu generale, directorul PLA este și membru în Autoritatea Teritorială de Ordine Publică Arad (ATOP)… nu se regăsește în lista membrilor, întrucât CJ Arad este singurul CJ din țară care nu are actualizate datele pe pagina oficială…fiind afișate tot cele din 2017.

Răspunsul putea fi dat astfel încât să nu părem chiar toți atât de proști, ceva de genul „ nu are certificatul, deși trebuie să-l aibă, dar nu vrem să plece, chiar dacă încălcăm legea, că e al nostru”… 

Între timp, în lumina noului proiect de lege privind cumulul pensiei cu salariul ce urmează a fi prezentat în Parlament prin care bugetarii care încasează și pensie vor trebui să opteze în 30 de zile de la publicarea legii cu ce rămân, s-a dat startul la pariuri în ceea ce-l privește și pe domnul director Toma Adrian, tânăr pensionar din SRI și, concomitent, bine înfipt în scaunul de director al PLA. „Oare ce va alege domnul Toma?” este refrenul pariorilor amatori…

Articole asociate:

ANFP confirmă: „Directorul general al Poliției Locale are obligativitatea legală pentru a ocupa funcția să aibă programul de formare inițială urmat și certificatul de absolvire eliberat”. Adrian TOMA NU ÎNDEPLINEȘTE CONDIȚIILE deci ocupă ilegal această funcție!

 

Domnul Toma ULTRACREDINCIOSUL și STRATEGIA sa de REORGANIZARE care-i dezorganizează pe toți. File căzute dintr-un dosar cu proști, reformați pe sistemul „să semene-ntre ei”

O PLÂNGERE PENALĂ pentru dispoziții nelegale, uzurparea funcției și abuz în serviciu a fost depusă la DIICOT Arad împotriva ADMINISTRATORILOR PUBLICI Bibarț Călin, Toma Adrian, Stepănescu Lilioara și Sobaru Adriana

Sasha Romanov, 23 martie 2021 7:11

IMG_3133raspuns_PMA_TOMA