ȘTIRI

PODUL de la capătul lui ȘAGUNA… PREA ÎNDEPĂRTAT DE REALITATE!

 

 

„Nu sunt un expert în poduri pe Facebook, așa cum am fost deja persiflat. Totuși, am trecut cu brio un examen de structuri pe această temă. Mai mult, locuiesc într-un oraș cu 14 poduri majore și o mulțime de altele, minore. Fiindcă orașul Portland, OR, e mărginit de un fluviu, traversat de un râu navigabil și brăzdat de alte șase râuri tributare. Ca atare, îmi pot exprima o opinie calificată și cât de cât profesională. Scriu în deplin acord cu cele postate de Claudiu Cristea, cu care am avut deosebita plăcere de a traversa câteva poduri de pe aici.

Așa cum este prezentat, podul de la capătul străzii Șaguna din Arad este nu doar o „copie” sau o „adaptare” ci o variantă imposibil de executat, care ar necesita costuri masive, de nejustificat și, probabil, de nesuportat. De ce? Printre altele, fiindcă are un singur pilon, ceea ce la podul pastișat era necesar fiindcă este rotitor.

Nu mai insist. Sugerez însă arădenilor să ceară Primăriei anularea imediată a contractului pentru documentație tehnică tocmai anunțat, o afacere exorbitantă în sine și de nerealizat în termenul propus, și să se concentreze asupra unor variante practice, și chiar mai spectaculoase decât pastișa greoaie ilustrată, variante care se practică în lumea largă cu succes, fiind ușor adaptabile.

Podurile din Portland au fost construite de-a lungul unui secol și ceva. Unele sunt mobile, altele nu. Podul Fremont (prima imagine), are vreo 60-70 de ani și este de fapt o autostradă cu două nivele de circulație. Este uriaș și, totodată, cât se poate de suplu. A doua imagine este o schiță a celui mai nou pod, Tilikum, dat în folosință acum doi-trei ani. Utilizează un concept de suspensie tipizat și folosit pe larg în America și nu numai. Sunt zeci de poduri similare dar fiecare cu identitatea lui. Conceptul e adaptabil, ingineria ușoară și costul minimal în raport cu lucrarea.

Alo, Primăria: oricât ați vrea, nu aveți cum să mai inventați roata! Nu vă poate ieși decât oablă, prea scumpă și greu de „rurat”! Dacă vreți însă ceva nemaipomenit, strângeți-vă cureaua și, în locul unor șarlatani, angajați-l pe Santiago Calatrava. La urma urmei, v-ar costa mai puțin”.a scris arhitectul Michael Iovin pe pagina sa de Facebook.

Podul Fremont:

Schiță a celui mai nou pod, Tilikum – Portland:

PS: Podul St. Johns din Portland, de o vârstă cu podul Traian de la Arad:

Ce spune Claudiu Cristea despre acest „proiect” pe pagina sa de Facebook:

„ PODUL de pe ȘAGUNA (d’ale Aradului)

Proiectul noului pod peste Mureș, preconizat în continuarea străzii Șaguna, a fost scos la suprafață, nu întâmplător, în preajma campaniei electorale. Mai mulți arădeni, printre care îi amintesc pe arhitectul Michael Iovin și cei de la Pro Urbe Arad, au observat, cu un an în urmă, că noul pod este un plagiat al podului Samuel Beckett din Dublin, proiectat de Santiago Calatrava. Desigur, le dau dreptate. Câteva considerații:

OPORTUNITATE

Podul este necesar la capătul lui Șaguna. Este prevăzut în toate planurile de sistematizare, chiar de dinainte de 1918. Aradul are prea puține poduri, lucru care duce la sufocarea celor existente. De fapt acesta a fost argumentul celor 3 ONG-uri (Mișcarea Arădeană, Pro Urbe Arad și Asociația „Miloș Cristea”) care în 2011 au reușit blocarea unei mari mizerii urbanistice, anume dublarea Podului Traian. Axa Nord-Sud (Centru – Piața Romană – Romanilor – Aradul Nou) trebuie degrevată de trafic iar asta se face, nu prin lărgirea secțiunii transversale a podului actual ci prin realizarea unui alt pod care să preia traficul neinteresat să tranziteze Romanilor.

De altfel, puțini își mai aduc aminte că, în zonă, Planul Urbanistic General a prevăzut nu unul ci două poduri. Al doilea ar fi trebuit să traverseze Mureșul în capătul străzii Pădurii. Din păcate, din nou, au fost luate decizii arbitrare, peste capul urbaniștilor și contrar intereselor comunității locale: pe acel amplasament s-a construit podul unei autostrăzi aduse sinucigaș de aproape de oraș. Iar funcțiunile îndeplinite de un pod destinat autostrăzii nu sunt aceleași cu cele îndeplinite de un pod orășenesc.

CONEXIUNI

Dacă pe malul drept lucrurile sunt clare, traseul ales în Aradul Nou este greșit. Dirijarea circulației pe Câmpia Turzii, deci străpungerea unui cartier liniștit este anti-urbanism. În mod normal traseul ar trebui să treacă între cartierul Mureșel și autostradă și să se înțepe în sensul giratoriu de la capătul lui Ogorului. De acolo să continue spre sud și să atingă DN Arad-Timișoara, la ultima urcare pe autostradă. Dar acest lucru este aproape imposibil deoarece tot a noastră vizionară administrație a aprobat, nu demult, două PUZ-uri cu destinație imobiliară, punând astfel interesele private a unora, puțini, mai presus de interesul public al celor mulți. De aceea au ales acel traseu contorsionat și nefericit. Nu că nu ar putea-o repara, dar sunt interese private.

ESTETICĂ ȘI FUNCȚIONALITATE

Desigur, plagiatul nu este acceptabil. Alt pericol este realizarea unei monstruozități precum pasarela de la ștrand. Iar știrea conform căreia proiectul tehnic se va realiza în 6 luni este halucinantă. Nu există așa ceva, realizarea unui asemenea proiect tehnic durează sigur peste un an. Totuși un lucru este important: realizarea podului trebuie să se facă fără pile în albie, podul de autostradă, mai în aval, demonstrează că tehnic este posibil.”

Propunere pod la capătul străzii Șaguna:

Podul Samuel Beckett, din Dublin:

Cum tratează administrația locală subiectul? – exclusiv comunicate de presă care spun nimic dar ambalate în lipici electoral când e cazul

[COMUNICAT DE PRESĂ – 19 decembrie 2018]:  Proiect de 49 milioane de euro pentru Arad

Unul dintre cele mai mari proiecte pe fonduri europene din România urmează să se realizeze la Arad. Este vorba despre o investiţie în valoare de 223.153.097,77 lei, TVA inclus ( peste 49 milioane de euro) care va consta în amenajarea unui nou traseu de transport public de călători ce va asigura legătura între zona UTA și strada Ștefan Cel Mare.
Ambiţiosul proiect al administraţiei locale presupune construirea unui nou pod peste Mureş şi achiziţionarea a 10 autobuze electrice. Mai mult decât atât se are în vedere amenajarea de străzi noi (continuare str. A. Șaguna – str. Câmpia Turzii, continuare str. Ticu Dumitrescu) şi reabilitarea străzii Andrei Șaguna între str. Condurașilor și str. Barbu Lăutaru. De asemenea proiectul municipalităţii presupune construirea a două stații de alimentare pentru autobuzele electrice, construirea și modernizarea a 23 de staţii de transport public de călători şi nu în ultimul rând amenajarea unor piste pentru biciclete pe
zona cuprinsă între str. Andrei Șaguna şi noul pod și de la intersecția cu str. Economului până la str. Ogorului.
Investiţia se va realiza în 5 ani de zile, din momentul semnării contractului.

„Vorbim de unul dintre cele mai mari proiecte, pe fonduri europene. Practic vom asigura o nouă legătură rutieră între cartierele Aurel Vlaicu şi Aradul Nou. Proiectul în valoare de 49 milioane de euro include şi construcția unui nou pod peste râul Mureş, care va diminua considerabil traficul pe Podul Traian. De altfel putem spune că proiectul per ansamblu va genera schimbări majore în ceea ce priveşte traficul la nivelul întregului oraş. În timp ce în nordul municipiului transport în comun va fi asigurat de tramvaie, în sudul municipiului acesta se va face cu autobuze electrice. Odată cu acest proiect, putem spune că administrăm peste 120 milioane de euro, fonduri europene pe care Primăria Arad a reuşit să le atragă în ultimii ani”, a declarat primarul
municipiului Arad, Gheorghe Falcă la momentul 19 decembrie 2018. (Biroul de presă al Primăriei Municipiului Arad)

La acel moment proiectul municipalităţii era în fază de studiu de fezabilitate și a fost supus votului consilierilor locali joi, 20 decembrie 2018. Studiul de fezabilitate a fost întocmit de SC DROMCONS SRL.

 

[COMUNICAT DE PRESĂ – 12 august 2020 la semnarea contractului]:  A fost semnat contractul pentru proiectarea noului pod peste Mureș

Miercuri, 12 august, primarul municipiului Arad, Călin Bibarț a semnat contractul în vederea realizării proiectului tehnic pentru construirea unui nou pod peste râul Mureș. Contractul a fost semnat cu firma SC Aduro Impex SRL București, valoarea acestuia fiind de 4.159.329 lei (TVA inclus). Firma contractată va preda proiectul tehnic în termen de 6 luni de la semnarea contractului.
Construirea noului pod peste râul Mureş este parte a unui proiect important al municipalității arădene în valoare de peste 47 milioane de euro în care se dorește amenajarea unui traseu de transport public de călători care să asigure legătura între zona UTA şi strada Ştefan cel Mare. Ambițiosul proiect realizat din fonduri nerambursabile mai presupune: achiziţionarea a 10 autobuze electrice, amenajarea de străzi noi (continuare str. A. Șaguna – str. Câmpia Turzii, continuare str. Ticu Dumitrescu) și reabilitarea străzii Andrei Șaguna, tronsonul cuprins între str. Condurașilor și str. Barbu Lăutaru. De asemenea în cadrul
aceluiași proiect se vor amenaja două stații de alimentare pentru autobuzele electrice, se vor construi (6) și moderniza (17) staţii de transport public de călători. În plus, se vor amenaja noi kilometri de piste pentru biciclete și se vor achiziționa 330 de biciclete.

„Mă bucur că am făcut primul pas în realizarea acestui proiect. Azi am semnat proiectarea pentru execuția podului și reconfigurarea acestui traseu, a stațiilor de autobuz și a semaforizărilor. Durata de implementare este de 6 luni, ceea ce înseamnă că în iarnă am avea proiectul podului și a traseului terminat. Aceasta ne va permite să demarăm licitația pentru execuție. Sperăm ca anul viitor pe vremea asta să avem contract pentru execuția podului și să dăm ordinul de începere a lucrărilor.”- a declarat primarul municipiului Arad, Călin Bibarț. Construcția unui nou pod peste râul Mureş va diminua considerabil traficul pe Podul Traian.

Firesc, urmează să mai fim bombardați cu acest tip de comunicate de presă când se vor urni procedurile de atribuire a contractului de execuție propriu-zisă… Și, tot firesc, în cazul în care nu se va renunța la acest proiect, vom mai avea mult de scris pe acest subiect, deocamdată imaginar.

 

Articol asociat:

O anume SC Aduro Impex SRL a primit un milion de euro de la Bibarț ca să deseneze UN POD NOU la capătul unei NOI UTOPII de 47 de miloane de euro

Sasha Romanov, 16 august 2020 10:56

falca-podPOD2POD1POD_ȘAGUNAsemnare-3-1Pod_Portlandsaguna-4Falcă_PodȘagunaPD_ȘAGUNA2PD_DUBLINPOD_PORTLAND