joi, august 11, 2022

[RECENZIE] HORIA TRUȚĂ – „ ARTĂ MONUMENTALĂ ARĂDEANĂ. ÎNSEMNE MEMORIALE”

Profesorul HORIA TRUȚĂ se regăsește printre cei mai conștiincioși și riguroși istorici ai culturii arădene.

Născut în Gurahonț, la trei ani (1944) își pierde tatăl în luptele de pe Dealul Orăzii din Beliu, fiind nevoit, împreună cu familia, să se mute în Gai, la Arad, în familia bunicului, preotul-cărturar Nicolae Ionescu.

Posesor a două licențe (biologie – geografie și drept), devine pasionat de istorie și arta monumentală, de modul în care natura capătă valori estetice.

A scris despre parcuri dendrologice (Macea), rezervații naturale și monumente ale naturii în județul Arad, despre monumente de for public, construcții decorative și areale geografice din județul nostru, despre parcul de sculptură monumentală (Căsoaia), despre Gai, vechi cartier arădean, despre Turnul de Apă, pe care îl administrează.

Horia TRUȚĂ publică la Editura Guttenberg, cartea, în două volume, „Artă monumentală și semne memoriale în părțile Aradului” (volumul I, 2018, volumul II, 2021).

Este „o lucrare impresionantă”, după opinia arhitectului prefațator, Teodor Octavian Gheorghiu, consfințind „primele cercetări arădene moderne” despre arta monumentală de for
public, semne artistice de „configurare a unor spații urbane, fixarea unor puncte de interes
sau/și evocarea unor momente deosebite din istoria orașului sau zonei” (p. 5).

Studiul descrie, identifică, semnifică, statui, ansambluri, cruci, limpezește terminologia, dar mai ales CARTEAZĂ acest patrimoniu, în care se conjugă urbanistica integrată cu arhitectura,
contribuind la estetizarea, decorarea și semnificarea spațiilor publice.

În fine,

putem afirma că, prin acest studiu amplu, alăturându-se vechilor preocupări ale lui Dan Demșa și Horia Medeleanu, profesorul Horia TRUȚĂ întregește inventarierea monumentelor de artă, ansamblurile memoriale, plăcilor omagiale, crucilor de hotar, care „povestesc într-un limbaj mut fastuoasele legende ale gloriei, ale culturii, ale științei și ale martiriului” (după C.
Baudelaire, citat, pe copertă de H. Truță).

În plus, autorul identifică deopotrivă

însemne de artă monumentală distruse, dispărute ori dosite, prin intervenții politice ori prin ignoranța unor decidenți împătimiți de sentimente alterate. Cele mai semnificative sunt marcate prin fotografii și explicații despre istoria amplasării, despre autoritatea artistică, precum și valoarea națională a acestora. Se manifestă aceeași atitudine pentru monumentele și semnele arădenilor, indiferent de administrația politică, iar prin arădeni, autorul înțelege deopotrivă cetățenii români, maghiari, sârbi, evrei ori germani.

„Construcțiile neutilitare” (denumirea ignoră semnificația stilistică și efectele estetice de înfrumusețare și mobilare a spațiului public) au inspirație religioasă, istorică, comemorare de război, personalități ori evenimente politice.

Proiectul editorial al lui Horia TRUȚĂ cuprinde trei volume:

Primul e un repertoriu al monumentelor amplasate în părțile Aradului (monumente publice și semne memoriale, mesaj și estetică, tematică, plus opt anexe, cu autori, artiști, arhitecți, sculptori etc., apoi semne memoriale degradate, demolate, furate, dispărute, precum și glosar de termeni și simbolistică).

Al doilea volum prezintă cetăți și opere comemorative de război (cruci, cimitire, monumente funerare, troițe, plăci comemorative, obeliscuri, parcuri), vizând cele două războaie mondiale și eroi ai revoluțiilor și rezistenței civice, patrimonii în municipiul Arad.

Al treilea volum (în lucru) urmează să prezinte însemnele culturale inventariate în orașele și satele județului.

Monografia monumentelor

istorice, culturale și a simbolurilor memoriale din ținutul Arad constituie o realizare impresionantă atât pentru dimensiunea efortului de a oferi o sinteză de referință, cât și prin modul de tratare a temei, prin analize subtile, ilustrări, argumente bibliografice și semnificații culturale și publice.

În plus, autorul identifică o istorie a locurilor, prin intermediul și analiza acestor repere spațiale, care marchează atitudinea fiecărei generații față de sacrificiile cetățenilor, precum și a modului în care acestea au folosit virtuțile estetice și sentimentale spre a da evenimentelor trăite amploare și virtuți memorialistice.

Ceea ce a realizat Horia TRUȚĂ prin publicarea volumelor „Artă monumentală și semne memoriale în părțile Aradului”

devine o referință spirituală de actualizare a mărturisirilor despre faptele glorioase, suferințele, admirația pentru personalitățile excepționale ale cetățenilor arădeni, indiferent de naționalitate, în alcătuirea spațiului spiritual al devenirii istorice.

Fiecare monument de for public este integrat în context istoric, iar autorul a reconstituit cu pricepere, exigență, documentare, ilustrare, viața și activitatea civică a cetățenilor arădeni, în voința lor de a dobândi o nouă condiție socială și o altă viziune spirituală. Monumentele artistice devin mărturii ale acestor năzuințe, amintindu-ne contribuția sa la alcătuirea istoriei naționale și a configurării europene.

Ultimele Știri

Related news