BILANȚUL Tribunalului Arad pe anul 2017

tribunal
Distribuie:

 

[COMUNICAT DE PRESĂ – Tribunalul Arad]

În anul 2017, pe rolul Tribunalului Arad și al celor 5 judecătorii arondate a fost înregistrat un număr total de 49.911 dosare-cauze noi și stoc, din care 36.729 dosare la cele 5 judecătorii și 13.182 dosare la tribunal.

Din acestea un număr de 42.764 dosare reprezintă cauze noi, înregistrate în anul 2017, din care 31.569 dosare la cele 5 judecătorii și 11.195 dosare la tribunal, diferența de 7147 dosare reprezentând stocul preluat din anii anteriori.

 

Pe instanțe situația se prezintă astfel:

– Judecătoria Arad – 25.218 dosare din care 21.630 cauze noi, 3588 stoc

– Judecătoria Chișineu-Criș – 3397 dosare din care 3033 cauze noi, 364 stoc

– Judecătoria Gurahonț- 1818 dosare din care 1577 cauze noi, 241 stoc

– Judecătoria Ineu- 3019 dosare din care 2647 cauze noi, 372 stoc

– Judecătoria Lipova- 3277 dosare din care 2655 cauze noi, 622 stoc

– Tribunalul Arad- 13.182 dosare din care 11.195 cauze noi – din care 8846 dosare de fond iar din acestea 7270 nou intrate, 3549 dosare în apel – din care 3108 nou intrate, 138 dosare în recurs – din care 112 nou intrate și 649 contestații în materie penală – din care 577 nou intrate; 1987 dosare reprezentă stoc preluat din anii anteriori.

Comparativ cu cifrele anilor 2015 și 2016, se constată o majorare a numărului cauzelor noi mai ales la nivelul judecătoriilor, în materie penală la obiectele privind: modificarea pedepsei, confirmarea redeschiderii urmăririi penale , confirmarea renunțării la urmărirea penală, contestația la executare , măsuri și excepții dispuse de judecătorul de cameră preliminară, verificarea măsurilor preventive-efect al noilor dispoziții de drept material și procedural, care intrate în vigoare din plin în anul 2014 au suportat modificări care au atras sesizări ale instanței și majorarea numărului de hotărâri pronunțate în dosare raportat la fazele actuale ale procesului penal; și în materiile non-penale la obiectele privind: acordarea personalității juridice, cereri de valoare redusă, contestație la executare (efect al actelor normative privind recuperarea timbrului de mediu), încuviințarea executării silite (preponderent efect al acelorași acte normative privind recuperarea timbrului de mediu), plângeri contravenționale, curatelă și divorț.

bilant tribunal 2017 13

În aceeași cheie, a comparației cu anii 2015-2016, în ce privește volumul de activitate al tribunalului putem spune că asistăm la o stagnare a volumului total cu fluctuații mai mari totuși în materiile contenciosului fiscal cauzate de modificarea dispozițiilor legale privind restituirea timbrului de mediu și penal cauzate de modificarea dispozițiilor de drept material și procesual atât în faza derulării procesului penal până la pronunțarea unei hotărâri cât și ulterior în ce privește executarea pedepselor.

Din totalul cauzelor rulate au fost soluționate 42.535 dosare din care 31.265 la cele 5 judecătorii și 11.270 dosare la tribunal, ceea ce reprezintă o rezolvare a cauzelor cu care instanțele au fost sesizate în procent de 85,22 %.

Din numărul total al dosarelor înregistrate la tribunal și la cele 5 judecătorii, la data de 31.12.2017 au rămas pe rol un număr de 7376 dosare, adică 14,78% din cele cu care au fost sesizate, din care 5464 dosare la cele 5 judecătorii și 1912 dosare la tribunal, iar din acestea din urmă 540 de dosare sunt în materia falimentului.

Din stocul prezentat au acumulat vechime de peste 1 an și 6 luni pe rol un număr de 279 dosare, din care 85 dosare la cele 5 judecătorii și 194 dosare la tribunal. Din cele 194 de dosare rămase la Tribunalul Arad, un număr de 187 sunt în materia falimentului, astfel încât rezultă doar 7 cauze, de altă natură (decât falimentul) – în materii non-penale, care au o vechime mai mare de 1 an si 6 luni

În medie, fiecărui judecător i-a revenit pentru soluționare un număr de 905,1 dosare, cea mai mare încărcătură fiind înregistrată la Judecătoria Lipova (1366 dosare/judecător) și cea mai scăzută la Tribunalul Arad (527 dosare/judecător).

Pentru soluționarea dosarelor au fost necesare, în materie penală în medie 2 luni de la înregistrare, iar în materiile non-penale în medie 2,5 luni de la înregistrare, iar pentru motivarea hotărârilor pronunțate, în medie în toate materiile un număr de 29 zile, ceea ce corespunde termenului procedural recomandat de 30 de zile.

Sub aspectul indicatorilor de eficiență Tribunalul Arad împreună cu cele cinci judecătorii se încadrează la criteriul ”Foarte eficient”. Din perspectiva acelorași indicatori de eficiență defalcat pe instanțe, toate cele cinci judecătorii se încadrează la criteriul ”Foarte eficient”, iar tribunalul la criteriul ”Eficient”.

Niciuna din instanțe nu atinge gradul maxim la indicatorul E 01-rata de soluționare, deoarece pe rol nu se găsesc cauze care să permită pronunțarea într-un an a unui număr de hotărâri care să depășească dosarele nou înregistrate în procent mai mare de 100%.

bilant tribunal 2017 19

Cu excepția tribunalului, care se încadrează la criteriul ”satisfăcător”, toate judecătoriile sunt foarte eficiente la indicatorul E 02-vechimea dosarelor în stoc. Valoarea acestui indicator la tribunal este atrasă exclusiv de dosarele din materia falimentului.

bilant tribunal 2017 18

O altfel de analiză a acestui indicator în cadrul acestui prim punct din structura raportului de activitate nu își găsește locul, aceasta urmând să fie dezvoltată în cea care conține exclusiv activitatea Secției a II a a tribunalului în a cărei competență funcțională intră această categorie de dosare care presupun proceduri specifice de derulare în cadrul cărora este obligatorie o perioadă de observare până la deschiderea procedurii falimentului de minimum 1 an de zile.

La ceilalți trei indicatori E 03-ponderea dosarelor închise într-un an; E 04-durata medie de soluționare și E 05-documente redactate peste termen, toate instanțele sunt foarte eficiente.

Indicatorii de eficiență pe judecător relevă încadrarea activității acestora în majoritate într-una foarte eficientă, cu excepții : domnul judecător Domilescu Ion de la Judecătoria Arad (complet specializat în familie și minori) care se încadrează la criteriul eficient datorită ratei foarte scăzute de soluționare a cauzelor – 74,1% perspectivă din care activitatea desfășurată de dânsul este conform modului de măsurare a performanței, ineficientă; judecătorii secției a II a civilă pe al căror rol sunt înregistrate dosare de faliment deoarece la indicatorii E01 și E02 sunt încadrați la inefiecient.

bilant tribunal 2017 24

 

 

bilant tribunal 2017 23

Sub aspectul resurselor umane, activitatea tribunalului și a celor 5 judecătorii a fost susținută de 81 de judecători, 4 asistenţi judiciari, 152 grefieri-personal auxiliar de specialitate repartizați în ședințele de judecată și la compartimentele instanțelor, 7 specialiști IT, 22 persoane încadrate în posturi de personal conex/aprozi,șoferi, 7 persoane încadrate ca funcţionar public, 4 angajați ca personal contractual.

Ca structură și experiență profesională situația personalului care contribuie efectiv la derularea procedurilor de judecată este redată în tabelul de mai jos:

bilant tribunal 2017 11

La tribunal și Judecătoria Arad activitatea a fost organizată pe secții, 4 secții la tribunal(secțiile a I a și a II a civilă, penală, secția a III a contencios administrativ și fiscal, litigii de muncă și asigurări sociale), respectiv secțiile civilă și penală.

La celelalte patru judecătorii au funcționat secții mixte, preponderente fiind dosarele civile acestea funcționând în mare parte cu un număr de judecători sub schemele aprobate.

Anul 2017 a fost unul în care posturile vacante de judecător au impus fluctuații de personal pentru asigurarea unei activități echilibrate între instanțe îndeosebi la Judecătoriile Chișineu-Criș și Ineu, intervenții de acest tip fiind necesare și la secțiile tribunalului în privind grefierilor de ședință aferent volumului mai ridicat de activitate înregistrat la secția a III a CAFLMAS.

Datele financiare aferente anului 2017 sunt prezentate în următorul tabel:

bilant tribunal 2017 15

bilant tribunal 2017 22

bilant tribunal 2017 20

 

Activitatea s-a desfășurat în aceleași sedii ale instanțelor pentru care s-a reușit asigurarea condițiilor care să permită derularea optimă a activității de judecată cu tot ce presupune aceasta atât înaintea ședinței cât și după finalizarea acesteia, prin alocare de resurse materiale conform tabelului de mai jos privind plata drepturilor salariale, a celorlalte drepturi prevăzute de lege pentru personalul instanțelor, dar și pentru conservarea spațiilor destinate activității.

Pe parcursul anului 2017 cu aceeași maximă implicare a specialiștilor IT s-a continuat derularea cu succes a aplicațiilor informatice privind dosarul electronic cu cele două componente: info-dosar și comunicarea actelor de procedură în sistem informatic la baza acestora fiind în continuare protocoalele semnate cu participanții la procedurile judiciare. De asemenea, aplicația a fost dezvoltată prin implementarea comunicării actelor prin sms și email, aceasta derulându-se în paralel cu cea anterioară fiind foarte bine primită de colegii avocați.

Nu în ultimul rând, trebuie subliniat faptul că la începutul anului 2017 au fost începute lucrările de extindere a spațiilor cu destinație de birouri, prin mansardarea clădirii în care își desfășoară activitatea tribunalul și judecătoria Arad, lucrările urmând să fie finalizate în luna mai a acestui an.

Indicatorii de performanță prezentați sunt rezultatul implicării întregului colectiv în activitățile de formare profesională care și în acest an a fost orientată în cele trei mari direcții: formare centralizată prin INM și SNG; formare descentralizată prin Curtea de Apel Timișoara, tribunal, judecătorii; studiu individual; având ca structură desfășurarea de seminarii la INM,SNG și curtea de apel, de dezbateri la tribunal în cadrul cărora a fost prezentată jurisprudența națională și europeană, actele normative noi, fiind totodată analizată practica neunitară. Anexele la materialul scris cuprind tematica, participanții, calendarul întâlnirilor.

La acest capitol al formării profesionale considerăm important de menționat schimbul de bune practici care a avut loc între Tribunalul Arad și cel din Gyula- Ungaria care a cuprins în anul 2017 trei întâlniri la sediul celor două instanțe dintre care una pe probleme de malpraxis medical cu implicații în domeniul răspunderii penale, organizat de colegii maghiari, celelalte două fiind axate pe cunoașterea procedurilor de comunicare a actelor între instanțe și justițiabili. Următoarea întâlnire va avea loc în luna martie 2018 la Tribunalul Arad și are ca temă prezentarea sistemelor judiciare din cele două țări.

CONCLUZII

● Şi în anul 2017 pentru judecătorii Tribunalului Arad încărcătura s-a menţinut la un nivel ridicat, în medie de 527 dosare/judecător.

● Cu toate că în anumite materii volumul de activitate a crescut, calitatea actului de justiţie a crescut, cifrele fiind pozitive în partea reprezentând hotărârile menţinute în căile de atac.

● Activitatea eficientă a tribunalului, cu un indice foarte bun al parametrilor calitativi esențiali –stoc scăzut, volum redus de dosare vechi în toate celelalte materii decât falimentul, încadrarea în termenele pentru motivarea hotărârilor judecătorești pronunțate, indice scăzut de desfiináre/modificare a hotărârilor- au fost posibile datorită eforturilor conjugate ale judecătorilor ce funcţionează la nivelul Tribunalului Arad şi al judecătoriilor arondate, sprijinite de munca personalului auxiliar din instanţe și al specialiștilor IT.

● Evaluînd punctele tari, dar şi punctele vulnerabile identificate în activitatea noastră, vom orienta obiectivele anului 2018 spre măsuri care să sprijine fluidizarea procedurilor de lucru interne cu scopul reducerii termenelor prealabile procedurii publice a procesului, în paralel cu o continuare a eforturilor legate de transparentizarea activităţii instanţelor îndeosebi prin acţiuni la nivelul managementului general menite să asigure promovarea imaginii pozitive a instanţelor arădene şi evident cu menţinerea aceluiaşi ritm al demersurilor pentru adecvarea schemelor de personal la nevoile reale, generate de volumul de dosare deduse judecăţii, care s-a dovedit a fi pe lângă activitățile constante privind pregătirea profesională şi organizarea secţiilor prin valorificarea potențialului profesional, o componentă importantă pentru încadrarea activităţii într-una de maximă eficienţă.

Categorie: Știri
Etichete: bilant 2017, date statistice, Tribunalul Arad
Distribuie:
Articolul anterior
RAZIE a POLIȚIEI finalizată cu întocmirea de dosare penale pentru comerț ilicit cu țigări (la Bârzava), petarde (la Slatina de Mureș) și conducere sub influența alcoolului (la Lipova)
Articolul următor
Gata. Cedez! Accept să fiu ministru învățământului…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie