marți, martie 28, 2023

[UTIL] Ai dreptul de a fi ascultat înainte ca ANAF să anuleze înregistrarea sau să respingă solicitarea înregistrării în scopuri de TVA

 

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va invita de-acum contribuabilii cu risc fiscal mediu la întâlniri de clarificare înaintea adoptării oricărei decizii de respingere a solicitării sau anulării înregistrării în scopuri de TVA, reglementează un nou act normativ publicat  în Monitorul Oficial , în 17 august, și care se aplică deja.

ANAF le asigură contribuabililor exercitarea dreptului de a fi ascultat, prin invitarea lor la întâlniri de clarificare înainte de adoptarea unei decizii de respingere a solicitării sau anulării înregistrării în scopuri de TVA, se arată într-un act normativ publicat recent în Monitorul Oficial.

Ordinul ANAF nr. 2393/2016 privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA, pentru aprobarea Procedurii privind înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a persoanelor impozabile, societăți, cu sediul activități economice în România, înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, supuse înmatriculării la registrul comerțului și pentru aprobarea Procedurii de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, a persoanelor impozabile, societăți, cu sediul activități economice în România, înființate în baza Legii nr. 31/1990, supuse înmatriculării la registrul comerțului care nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activități economice care implică operațiuni în sfera de aplicare a TVA a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 629 din 17 august și a dus la abrogarea Ordinului ANAF nr. 3840/2015 privind stabilirea criteriilor pentru condiționarea înregistrării în scopuri de TVA, care conținea criteriile care condiționau înregistrarea în scopuri de TVA.

Astfel, prin Ordinul ANAF nr. 2393/2016 se stabilește că, înainte de luarea deciziei de respingere a cererii de înregistrare, compartimentul de specialitate din cadrul Fiscului trebuie să asigure exercitarea, de către contribuabil, a dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Codul de procedură fiscală.

Potrivit actului normativ,însă, nu toți contribuabilii vor fi chemați la interviu, ci numai persoanele impozabile care îndeplinesc parțial criteriile de evaluare și sunt încadrate la risc mediu. Numai în această situație reprezentantul legal al persoanei impozabile este invitat la sediul ANAF.

Invitația la interviu se face, potrivit noii proceduri, în scris. Documentul trebuie să cuprindă în mod obligatoriu următoarele informații: data, ora și locul la care contribuabilul este obligat să se prezinte; baza legală a solicitării; scopul solicitării; documentele pe care contribuabilul este obligat să le prezinte.

După primirea invitației, persoana impozabilă poate solicita, o singură dată, pentru motive justificate, amânarea datei de prezentare, caz în care interviul se reprogramează.

Termenul de soluționare a cererii de înregistrare în scopuri de TVA se prelungește cu perioada cuprinsă între data comunicării invitației și data la care reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezintă la Fisc.

Potrivit procedurii cuprinse în actul normativ, solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA se respinge în cazul în care reprezentantul legal al persoanei impozabile nu se prezintă la locul și data stabilite prin invitație, respectiv nu furnizează informațiile și documentele solicitate. În acest caz compartimentul de evaluare întocmește un referat care cuprinde propunerea de respingere a înregistrării în scopuri de TVA.

Dacă reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezintă și furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate, justificând intenția și capacitatea persoanei impozabile de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA, compartimentul de evaluare întocmește un referat care cuprinde propunerea de aprobare a înregistrării în scopuri de TVA.

În situațiile în care reprezentantul legal al persoanei impozabile se prezintă, dar nu furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate sau se prezintă, furnizează corect și complet datele și informațiile solicitate, dar nu justifică intenția și capacitatea persoanei impozabile de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA, compartimentul de evaluare poate să: a) respingă cererea de înregistrare în scopuri de TVA și să întocmească un referat care cuprinde propunerea de respingere a înregistrării în scopuri de TVA, în cazul în care persoana impozabilă se află la prima cerere de înregistrare în scopuri de TVA și b) transmită motivat solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA și documentația care a stat la baza analizei, direcției regionale antifraudă fiscală.

Astfel, Ordinul ANAF nr. 2393/2016 a modificat procesul de selecție actual al firmelor care prezintă risc fiscal, având în vedere că stocul de dosare în curs de evaluare a atins un număr care depășea resursele disponibile și capacitatea structurilor de informații fiscale teritoriale de a evalua și identifica, în mod operativ, persoanele impozabile cu risc fiscal.

Cine este vizat de evaluarea intenției și capacității

În prezent, evaluarea intenției și capacității vizează în special persoanele impozabile care, în urma analizei efectuată, sunt încadrate într-un anumit profil de risc.

 Ce presupune analiza de risc

Analiza de risc presupune aplicarea, în mod automat, a unui set de indicatori/criterii de risc care privesc, fără a se limita, gradul de conformare la declarare și plată a acestor persoane impozabile, existența sediului social sau a sediilor secundare unde se desfășoară activitatea pentru care au obținut autorizație de funcționare, existența angajaților în vederea realizării obiectului de activitate, precum și prezența neconcordanțelor între livrările și achizițiile de bunuri declarate de către partenerii acestor persoane impozabile în cadrul relațiilor economice desfășurate.

Noua procedură de evaluare urmărește retragerea cu operativitate a codului de TVA și implicit stoparea activității frauduloase a persoanelor impozabile care declară achiziții de bunuri și servicii de la societăți fantomă, precum și ajustarea numărului de persoane impozabile evaluate la nivelul capacității și resurselor structurilor de informații fiscale și antifraudă fiscală.

 

Conținutul integral din Monitorul Oficial: Ordinul ANAF nr. 2393/2016 .

Ultimele Știri

Related news