[UTIL] Se simplifică procedurile de înregistrare ale firmelor în scopuri de TVA. Noul „Formular 088” intră în vigoare din 31 iulie

tva 088 formular 1
Distribuie:

 

Noua procedură de depunere a formularului 088 de înregistrare în scopuri de TVA intră în vigoare la 31 iulie

S-a publicat în Monitorul Oficial normativul prin care se simplifică procedurile de înregistrare în scopuri de TVA – Formularul 088 – care va intra în vigoare pe 31 iulie. Reprezentanţii IMM-urilor apreciază această măsură, dar consideră că sarcina fiscală generată de procedurile respective este încă departe de a scădea.

În Monitorul Oficial nr. 533 din data de 15 iulie 2016 a fost publicat Ordinul nr. 2048 din 8 iulie 2016 pentru modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.841/2015 privind aprobarea modelului şi conţinutului Formularului (088) „Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA“ al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). Ordinul nr. 2048/2016 al preşedintelui ANAF intră în vigoare în termen de 15 zile de la data publicării, respectiv 31 iulie 2016.

Modificările principale ale conţinutului Formularului (088) sunt următoarele:

-S-a redus numărul întrebărilor la 12, faţă de 20 de întrebări în forma iniţială;

-Sunt eliminate întrebările 1-3, 7-8, 10, 16, 18 şi 20 din vechea formă, astfel:  Întrebarea 1 – Spaţiul cu destinaţie de sediu social (proprietate, chirie <1 an, chirie >1 an, temporar la avocat). Se va anexa copia documentului care atestă deţinerea cu titlu legal a spaţiului cu destinaţie de sediu social; Întrebarea 2 – Domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social? În cazul în care se răspunde cu DA, se va anexa copia documentului care atestă deţinerea cu titlu legal a spaţiului cu destinaţie de domiciliu fiscal;  Întrebarea 3 – Deţineţi spaţii cu destinaţia de sedii secundare declarate? Se va anexa copia documentului care atestă deţinerea cu titlu legal a spaţiului (spaţiilor) cu destinaţie de sedii secundare declarate;  Întrebarea 7 a) – Există asociaţi şi/sau administratori care deţin calitatea de asociat şi/sau administrator la persoane impozabile care înregistrează obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat al statului? b) Există asociaţi şi/sau administratori care au deţinut în ultimii 5 ani fiscali încheiaţi anterior depunerii prezentei declaraţii calitatea de asociat şi/sau administrator la persoane impozabile, care înregistrau obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat al statului, potrivit evidenţei financiar-contabile;  Întrebarea 8 – Există asociaţi şi/sau administratori care au înscrise în cazierul fiscal fapte de natură contravenţională sau persoane impozabile la care aceştia deţin calitatea de asociaţi şi/sau administratori care au înscrise în cazierul fiscal fapte de natură contravenţională? ;  Întrebarea 10 – Cu acordul acestora, puteţi specifica datele de contact a 3 persoane din România care, la solicitarea organului fiscal, pot da relaţii despre administratorul/administratorii persoanei impozabile.;   Întrebarea 16 – Specificaţi care sunt indicatorii realizaţi de asociaţii şi administratorii persoane juridice în ultimul an fiscal încheiat;  Întrebarea 18 – La câte persoane impozabile deţin sau au deţinut calitatea de asociat şi/sau administrator, în ultimii 5 ani anteriori depunerii prezentei declaraţii, administratorii şi asociaţii persoanei impozabile care solicită înregistrarea?; Întrebarea 20 – Au mai fost depuse, pentru aceasta persoană impozabilă, declaraţii 088 pentru evaluarea intenţiei şi capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA?

-Se prevede anexarea a 4 înscrisuri, comparativ cu 11 câte sunt în prezent solicitate;

-Eliminarea obligativităţii anexării oricăror documente cu excepţia celor prevăzute la: pct. 1A lit. c) vizând justificarea tipului activităţii desfăşurate în afara sediului social/profesional şi a sediilor secundare; pct. 3, vizând atestarea tipului de viză şi scopul şederii în Romania a administratorilor cetăţeni non-UE; pct. 5 a), respectiv contractul de prestări servicii încheiat de persoana impozabila cu prestatorul de servicii în domeniul contabilităţii; pct. 7, respectiv contractul de prestări servicii încheiat de persoana impozabilă cu prestatorul de servicii în domeniul punerii la dispoziţie de personal calificat.

-Renunţarea la solicitarea Formularului 088 atunci când o societate comercială îşi schimbă sediul social sau administratorii şi/sau asociaţii;

-În cazul entităţilor care sunt deja plătitoare de TVA, Formularul 088 se depune la solicitarea organului fiscal competent, în situaţia în care societatea prezintă risc fiscal, în urma selecţiei efectuate în mod automat, prin intermediul aplicaţiei informatice dezvoltată la nivel central, în baza criteriilor stabilite de organul fiscal în acest scop;

-Formularul (088) se completează cu două intrebări noi:  Precizaţi dacă deţineţi active în vederea desfăşurării obiectului preponderent de activitate (tipul activelor si valoarea acestora) și  Precizaţi dacă efectuaţi sau intenţionaţi să efectuaţi, în următoarele 12 luni: a) operaţiuni intracomunitare şi b) achiziţii de bunuri/servicii din afara UE şi/sau livrări de bunuri/prestări de servicii în afara UE (import/export).

-Se completează capitolul „Date de identificare a persoanei impozabile“ cu o rubrică ce permite reprezentantului legal al entităţii să declare dacă societatea se află sau nu se află în procedura insolvenţei prevăzută de Legea nr. 85/2014. Datele cu privire la asociaţi şi/sau administratori se vor completa pentru persoanele care îndeplineau această calitate la momentul declanşării procedurii insolvenţei.

– În cadrul întrebării 1 se solicită descrierea în mod detaliat a activităţii economice pentru care se solicită sau s-a obţinut codul de înregistrare în scopuri de TVA, precizând, după caz, principalii clienţi/furnizori/prestatori.

-Dacă entitatea urmează să efectueze investitii în legătură cu domeniul principal de activitate, va trebui sa indice: adresa unde se realizează investiţia; durata realizării investiţiei; valoarea estimată a investiţiei; numărul/data autorizaţiei de construire.

Cu toate acestea, în opinia reprezentanților IMM-urilor, Formularul 088 „a rămas o sarcină birocratică suplimentară, în ciuda simplificării operate recent, şi trebuie eliminată”. Aceștia au  propus  ca Formularul 088, în format fizic, să fie înlocuit cu o «Declaraţie pe propria răspundere privind intenţia contribuabilului de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA», care să se completeze electronic şi să se depună online

Potrivit Cartei Albe a IMM-urilor din România (ediţia din 2016, lansată recent de CNIPMMR), birocraţia este cea mai mare dificultate cu care se confruntă IMM-urile, fiind considerată o povară de către 61,4% din întreprinzători.

 

 

Categorie: Știri
Etichete: ANAF, formular 088, IMM, procedură, TVA
Distribuie:
Articolul anterior
[ACTUALIZARE] Alcoolemie 1‰ au găsit legiștii în sângele polițistului de la „Rutieră” care și-a omorât prietenul la volan
Articolul următor
D`ALDE Calimente

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie