[ACTUALIZARE] RETIM s-a supărat pe noi și ne ceartă că nu i-am cerut un punct de vedere oficial cu privire la gunoiul din buricul târgului [FOTO]

retim gunoi
Distribuie:

 

[ACTUALIZARE] RETIM s-a supărat rău! Ne ceartă că nu i-am cerut un punct de vedere oficial cu privire la gunoiul din buricul târgului

Problema gunoiului în Arad pare să nu aibă rezolvare. Pe de o parte, avem lipsa de educație a cetățenilor cu privire la sortarea gunoiului în gospodărie, pe tip de deșeuri, pe de altă parte avem incapacitatea prestatorului RETIM de a colecta selectiv gunoiul și de a gestiona situația în relația cu beneficiarii, fiind un conflict deschis și permanent în această relație contractuală. Și de o parte și de cealaltă, nimeni nu-și asumă nicio vină și nicio responsabilitate. E bine că societatea RETIM este atât de sensibilă la sesizările cetățenilor, dar ne-am dori să fie la fel de implicată să dea răspunsuri și la aspectele serioase ale prestării acestui serviciu adică cel puțin  la acestea: HAOSUL PENAL din proiectul „Sistem de management integrat al deșeurilor solide în județul Arad” – ZONA 1  și  [ACTUALIZARE] Răspunsul Primăriei Arad la întrebările adresate pe tema colectării selective a gunoiului .

Problemele de bază ale acestei situații sunt lipsa de educație a cetățenilor în ceea ce privește sortarea gunoiului încă din gospodărie (care implică la rândul ei multe aspecte) și lipsa infrastructurii coerente a societății prestatoare. Populația trebuie educată, să știe exact cum să sorteze gunoiul, dar prestatorul trebuie să-i pună la dispoziție nu numai infrastructura ci și să-l educe, la propriu. Nu este suficient să i se indice cetățeanului de rând un link al Ghidului de colectare separată. Campaniile trebuie susținute constant și activ, începând de la grădinițe și școli. Poate ne spune RETIM câte parteneriate a încheiat cu unitățile de învățământ din municipiu, câte echipe are în școli care să susțină săptămânal ore de educație civică pe tema colectării deșeurilor, pentru că, nu-i așa, educația se face de la mic la mare și poate copiii au capacitatea de a-și educa și responsabiliza părinții și bunicii în acest sens, mult mai eficient decât prin amenințările cu amenzi sau cu neridicarea gunoiului de către RETIM, atitudine care nu face altceva decât să întrețină conflictul inutil și păgubos pentru ambele părți.

 

Revenind la „supărarea” RETIM-ului, mai jos redăm integral adresa trasmisă pe mailul redacției: 

 

„ Am luat la cunoştinţă de conţinutul articolului publicat pe site-ul criticarad.ro cu titlul „Vă era dor? RETIM “lovește” din nou…chiar în centrul municipiului“, și pentru o corectă informare a publicului vă solicităm includerea în articolul respectiv a următorului

DREPT LA REPLICĂ

Utilizatorul în cauză a formulat o sesizare privind necolectarea deșeurilor reciclabile de la o adresă de pe strada Vasile Goldiș, sesizare pe care a trimis-o pe email către compania RETIM în data de 7 iulie 2021. În termenul cel mai scurt posibil s-a realizat o verificare suplimentară la fața locului. S-a constatat obiectiv că există justificarea deciziei de necolectare a recipientelor de deșeuri reciclabile, conținutul acestora fiind contaminat cu deșeuri reziduale. Mai mult, la adresa respectivă au fost înregistrate în ultimele luni situații neconforme consemnate în fotografiile atașate, care au fost realizate cu ocazia colectărilor din zilele de 20 aprilie, 27 aprilie și 14 mai 2021.

După sesizarea depusă, situația a rămas în atenția companiei RETIM, iar la colectarea programată în cursul zilei de 13 iulie 2021 s-au constatat aceleași probleme: deșeuri reziduale în recipientele de deșeuri reciclabile. Anexăm câteva fotografii care dovedesc situația de fapt din data de 13 iulie (n.red. foto în galeria articolului). S-au colectat, totuși, recipientele de reciclabile care aveau un grad ridicat de conformitate, cele contaminate fiind ridicate separat cu o mașină dedicată deșeurilor reziduale.

Prin urmare, putem spune că în acest caz utilizatorul preferă să scrie și să trimită reclamații nejustificate, în loc să colecteze corect deșeurile.

Compania RETIM reamintește utilizatorilor serviciului de salubrizare că aceștia au obligația legală de a sorta corespunzător deșeurile pe recipientele puse la dispoziție, în caz contrar având dreptul de a refuza colectarea acestora. Ghidul de colectare separată este disponibil online la următorul link https://retim.ro/utile/ghid-arad/.

Vă solicităm, din nou, ca pe viitor, în cazul în care veţi publica şi alte articole legate de compania RETIM Ecologic Service SA, să solicitaţi în etapa de documentare şi un punct de vedere oficial al companiei noastre.”

Conducerea RETIM Ecologic Service SA

214834691 1253174135122860 4923826879932021290 n

216123693 238567914564029 402987441768157529 n

(mai multe imagini în galeria foto)

 

***

[TITLUL INIȚIAL] ( 12 iulie 2021): Vă era dor? RETIM „lovește” din nou… chiar în centrul municipiului

ULAL Arad  ne-a transmis spre publicare adresa îngrijorătoare și preocupantă, primită din partea unui cetățean care plătește lunar factura emisă de către S.C. Retim Ecologic Service S.A. pentru un serviciu comunitar de utilitate publică, scump (11,75 lei/persoană), dar prestat într-un mod anti-economic, defectuos, insalubru, sub parametri de eficiență și calitate asumați prin contract.
ULAL susține că acest lucru se datorează în principal autorităților administrației locale, inclusiv a ADI SIGD Județul Arad, care nu asigură condiții civilizate, nu creează infrastructura necesară colectării selective a deșeurilor menajere, care nu monitorizează și nu controlează activitatea deficitară operatorului serviciului de salubrizare al localităților, și care nu sancționează în nici un fel nerespectarea indicatorilor de performanță de către acest operator.
Adresa descrie amănunțit situația actuală, deplorabilă, în care se desfășoară serviciul de salubrizare la nivelul municipiului Arad, chiar în inima orașului, încălcând aproape toate principiile serviciului de salubrizare și anume: Articolul 3 – Serviciul de salubrizare se organizează și funcționează pe baza următoarelor principii:
a) protecția sănătății populației;
b) autonomia locală și descentralizarea serviciilor;
c) responsabilitatea față de cetățeni;
d) conservarea și protecția mediului înconjurător;
e) asigurarea calității și continuității serviciului;
f) tarifarea echitabilă, corelată cu calitatea și cantitatea serviciului prestat;
g) nediscriminarea și egalitatea de tratament al utilizatorilor;
h) transparența, consultarea și antrenarea în decizii a cetățenilor;
i) administrarea corectă și eficientă a bunurilor din proprietatea publică sau privată a unităților administrativ-teritoriale și a banilor publici;
j) securitatea serviciului;
k) dezvoltarea durabilă. (Dorina Lupșe – Președinte ULAL Arad)
Mai jos redăm adresa cetățeanului: 

 

Marți nu au fost ridicate reciclabilele de pe strada Vasile Goldiș și de pe strada Barițiu, segmentul între Vasile Goldiș și Mețianu, pe care mașina de gunoi intră pe sens interzis, apoi reia traseul pe Vasile Goldiș. Nu este un incident singular. În mai multe rânduri nu a fost ridicat gunoiul (au fost incidente și cu gunoiul menajer, și cu reciclabilele), iar compostul nu e luat deloc.

Datele în care nu e luat gunoiul coincid cu date la care sunt manevre în oraș, dar aceste manevre nu împiedică accesul pe străzi. Concret, în această săptămână, marți a început mutarea unei macarale de la Teatru la fosta Școală Evreiască și au fost restricții pe latura Teatrului, nicidecum pe Goldiș, vineri seara toate pubelele de pe Eminescu erau pline, deși mașina de gunoi trece pe Eminescu cam în aceeași perioadă în care îmi duc eu copilul la școală (îi văd), iar vineri a fost închisă breteaua din fața Teatrului, astfel că de pe Eminescu trebuia mers obligatoriu la dreapta, iar miercuri și joi era plin de pubele galbene neridicate pe străduțele care dau la fosta Școală Evreiască (lângă Neumann), unde au fost interdicții de parcare, dar nu de trecere.

Datele trecute când n-a fost luat gunoiul de pe Goldiș au coincis cu evenimente în zona Teatrului sau a Parcului Reconcilierii – dar în niciuna din dăți nu a fost restricționat traficul pe străzi, a fost doar aglomerație.

Ultima dată când am organizat lada de compost, lucru care mi-a luat ceva timp, nu l-au luat miercuri și l-au luat joi la rând cu gunoiul menajer. În particular, în 6 luni de când locuiesc în oraș, nu am văzut vreodată pe stradă mașina de luat compostul.

Am făcut reclamație și am primit răspuns „Ce ați aruncat în gunoi?”. Consider un asemenea răspuns la limita tupeului, de care Retim nu duce lipsă. De altfel, tot din categoria tupeu, când am făcut contractul de gunoi și am cerut să îmi noteze pe contract zilele de gunoi, mi-a răspuns angajata de la Retim Arad că „nu se notează, că scrie pe Internet”. Așa că am deschis telefonul pe site-ul Retim și am rugat-o să îmi arate unde scrie. Mi-a răspuns că „scrie numai pe Internetul de pe calculatorul ei.”

Am fost contactată de un reprezentant Retim, și sintetizez următoarele:

– că doar pubelele neregulamentare n-au fost luate; i-am spus că dimineața la 8 îmi duc copilul la grădiniță și că am numărat pubelele dimineața și aceleași erau și seara; nu fusese luată nicio pubelă; l-am întrebat dacă toată lumea de pe stradă e neregulamentară, dar n-am primit răspuns
– că, de fapt, nu știe nici numele meu, din cauza GDPR; l-am întrebat de unde știe numărul meu de telefon, dacă nu știe numele și ce anume din GDPR îl împiedică să știe numele meu, ce număr are reclamația și ce conținut are. A refuzat să citească conținutul reclamației, după care a zis că „GDPR era de fapt o presupunere nefericită”.
– că „vectorul GPS” arată că mașina a fost pe stradă și că pubelele neluate erau neregulamentare; dar niciuna din pubelele neluate nu avea vreo inscripție din care să rezulte acest lucru
– i-am cerut ca, dacă tot vine să ia gunoiul meu, să facă o faptă bună și să ia gunoiul tuturor celor pe care i-au „sărit” marți, răspunsul a fost din categoria atitudinii divide et impera.

În final au venit vineri dimineața să ia gunoiul și au filmat timp de 5 minute conținutul gunoiului meu, lăsând apoi o punguță înapoi în lada de gunoi. La vreo 30 minute a venit și reprezentantul Retim să vadă, i-am arătat tot gunoiul parazit la care am identificat proprietarul și i-am dat punguța lăsată de gunoieri, pe care a luat-o. Revenind la povestea de marți, am cerut penalitățile de 3% pe zi pentru gunoi neluat. Aceasta m-a pus în situația să fac gunoiul disponibil pentru Retim – altfel nu pot cere penalitățile.

Ultima dată când Retim a trecut prin fața casei a fost joi când i-am auzit de la geam spunând „negru da, galben nu”. Doar că, tot joi, pubela mea de reciclabile a fost parazitată de oportuniști și m-am potcovit cu un sac rupt de coji de cartofi, foi și cotoare de porumb, slănina, ceva cireșe, zeama de carne scursa și împuțită și… câteva scrisori între care o notificare de expirare a reviziei de gaze adresată imobilului Vasile Goldiș 11. Este clădirea Episcopiei, prietenul meu s-a dus la ei și le-a spus să îi dea contactul pentru persoana de la apartamentul respectiv să vină să își ia înapoi gunoiul.

Evenimentele descrise ridică un număr de probleme:

Parazitismul

1. Parazitismul pe pubele: din categoria Catch 22, dacă Retim nu ia gunoiul și lași pubela afară, îți este parazitată, după care Retim nu ia gunoiul pe motiv că pubela parazitată nu mai e conformă; dacă bagi pubela înăuntru, nu poți cere penalități, că nu le-ai dat șansa să ia gunoiul. De altfel, foarte vizibilă este situația pe strada Vasile Goldiș mai spre Teatru, unde n-au mai luat pubelele galbene înăuntru, au 3 pubele galbene, marți dimineața erau pline cu ambalaje, duminică seara fiind toate parazitate până la refuz cu saci de gunoi menajer.

2. Parazitismul nu este ilegal: într-o țară democratică, în principiu, ai voie să faci tot ce nu îți interzice legea. Sigur că, dacă săpăm Codul Civil, rezultă din Dreptul Contractual că n-ai voie să arunci în pubela altuia, dar interdicțiile nu le explici învățând 20 de milioane de oameni să facă Dreptul, ci le explici astfel ca cineva cu educația obligatorie să înțeleagă. Ori, nicăieri în broșuri, pe contract, lângă pubele, în flyerele publicitare sau educative, nu scrie așa ceva. Deci nici măcar nu poți reproșa oamenilor parazitismul, dacă nu i-ai informat că n-au voie și nici nu se dau amenzi pentru acest gest.

3. Pare că Retim este în simbioză cu parazitismul, chiar îl încurajează. Judecând după „cocina” de lângă Grădinița PP nr. 14 și cea de la colț de la Mucius Scaevola, unde nu există niciun fel de afiș / informare cu ce ai voie să faci și ce nu, și mai ales cine are voie să facă, nu înțeleg cum poți ridica pretenții în fața unuia care vine, să zicem, în Arad prima dată și își descarcă portbagajul acolo. E din categoria: îmi las telefonul pe masă la cârciumă, plec, vin după o oră, telefonul nu mai e, iar eu mă duc la Poliție să reclam furt: poliția îmi râde în nas, pentru că trebuie eu să îmi securizez bunurile în mod rezonabil. Urmând firul cui profita din situație, constat că această situație este în beneficiul Retim: ei au un vinovat de serviciu pentru orice situație, pentru că nu întreprind nicio acțiune pentru a își proteja containerele. Dacă mă gândesc bine, asta e contravenție, pe Legea nr. 333/2003 a firmelor de pază. În cazul meu, parazitismul le permite să se ascundă sub argumente de genul pubela nu era disponibilă, deci nu plătesc penalități – iar dacă e disponibilă, nu e regulamentară, că a fost parazitată.

În problema reciclării

1. Vineri când au luat gunoiul, un angajat Retim mi-a pus înapoi, cu două degete, un săculeț. Culmea ironiei este că acest săculeț, care duhnea și pe care recunosc că l-am ratat,  era făcut strict din pungi și hârtie. Așa că mă întreb, contractual vorbind, întrebare pe care i-am pus-o și reprezentantului Retim, care însă a evitat răspunsul: de ce nu se încadrează la reciclabile, având în vedere că pute, dar e doar hârtie și plastic? Nicăieri nu scrie că reciclabilele n-au voie să pută. Și, dacă citesc atent broșura, până și hârtia igienică folosită e reciclabilă, după zicerea Retim.

2. Ceea ce mă duce la următoarea întrebare: înțeleg că de fapt facem cooperativa muncă în zadar, pentru că linia de sortare nu merge și de fapt învățăm doar să reciclăm, pentru mai încolo. Dar „învățăm” ce nu trebuie. Nicăieri în broșură nu scrie că reciclabilele trebuie să fie curate. Nicăieri în broșură nu scrie că reciclabilele nu trebuie puse în saci: când pui reciclabilele pe bandă, îl pui pe sortator să mai și desfacă sacul?!
De fapt, nu toate reciclabilele sunt reciclabile. De exemplu, polistirenul (toate casoletele de mâncare) nu e reciclabil – pentru că e prea scump să îl reciclezi. Nu e mai productiv ca, dacă tot facem cooperativa munca în zadar pentru învățare, să învățăm efectiv ce trebuie reciclat, decât să ni se servească o listă de item-uri din care jumătate nu sunt reciclabile?! Ar fi mai ieftin și pentru Retim, ar avea sortatorii mai puțin de sortat.

3. Apoteoza broșurii de reciclare, borcanele și sticlele: dacă arunci borcanele la rând cu reciclabilele, se vor sparge. Când îi pui sortatorului pe banda gunoiul, îi dai mănuși și mască să nu se contamineze cu jegul din gunoi, dar pentru cioburile de sticlă ce-i dai, mănuși de tablă?!

4. În sfârșit, mașina de gunoi comprimă reciclabilele. Mașina e tot ca să învețe (Retim probabil) să recicleze?! Că dacă le comprimi, o să pui sortatorul după aia să le despartă. Așa, cinic vorbind, mă întreb dacă Retim nu cumva vrea să angajeze tot județul și anti-optimizează munca să poată angaja multă lume.

214094321 650695139659895 8433588763364481804 n

213184502 4057346461028519 3124706198325609735 n

Notă: pozele făcute în ziua de marți, seara, pe strada cu pubele neridicate 

Editare ulterioară: După publicarea articolului, un cititor a precizat faptul că „ De săptămâna trecută pe str Vasile Goldiș la nr 2 nu s-au ridicat pubelele galbene. Azi dimineață a fost mașina Retim, s-a ridicat menajerul de alte numere, iar la numărul 2 a rămas mormanul de gunoi.”

216327757 816337719017269 8298857611670072709 n

 

Categorie: Știri
Etichete: colectare gunoi, colectare selectiva, deseuri, pubele, RETIM
Distribuie:
Articolul anterior
[TRANSPARENȚĂ DECIZIONALĂ] REGULAMENTUL de organizare și funcționare a BAZELOR SPORTIVE din municipiu poate fi contestat până la data de 30 iulie
Articolul următor
„Miss Arad” se va desfășura în luna august sub deviza „Frumusețea înseamnă încredere de sine”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie