ȘTIRI

Zilele libere acordate părinților pentru supravegherea copiilor și șomajul tehnic. Cum putem beneficia de noile facilități?

 

 

În contextul crizei economice generate de răspândirea coronavirus (COVID-19), numeroase companii sunt nevoite să aplice măsuri de reducere a costurilor și restrângere a activității. În acest context Guvernul României a adoptat în 21 martie o Ordonanță de Urgență (OUG nr. 30/2020) pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale. Ordonanța aduce și câteva completări cu privire la suspendarea temporară a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului, cunoscută în limbajul comun ca „șomaj tehnic”.

 

Șomajul tehnic exista și până în prezent, fiind reglementat de Codul muncii care, la art. 53, conține prevederi privind întreruperea sau reducerea activității angajatorului:
„Art. 53
(1) Pe durata reducerii si/sau a întreruperii temporare a activității, salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate, beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
(2) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare prevăzute la alin. (1), salariații se vor afla la dispoziția angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activității.”

Cu alte cuvinte:
1.angajații pot fi trimiși acasă pe perioada întreruperii activității, fără ca asta să însemne încetarea raporturilor de muncă.
2.ei rămân în continuare angajații companiei și revin la lucru imediat ce vom fi rechemați.
3.contractele de muncă sunt suspendate la inițiativa angajatorului, care însă e obligat să le plătească acestora o indemnizație lunară.

Indemnizația plătită poate fi mai mult de 75% din salariul de bază, dar în niciun caz nu poate fi mai puțin.
Atunci când se decide reluarea activității, salariații se întorc la lucru și își primesc din nou salariile obișnuite.
O persoană care are contractul suspendat nu poate cere ajutorul de șomaj.
Conform Codului Muncii, costul cu indemnizația în astfel de situații era până în prezent suportat însă integral de către angajator.

În contextul crizei actuale însă, Statul vine cu un mecanism de sprijinire pentru companiile care trebuie să recurgă la această măsură. Ordonanța publicată de Guvernul României în Monitorul Oficial nr.230/21.03.2020 aduce o serie de modificări și completări referitoare la protecția pe care statul o va acorda salariaților pe perioada stării de urgență, în cazul suspendării contractelor individuale de muncă, din inițiativa angajatorului.

Astfel, Ordonanța prevede că indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea asigurărilor sociale de stat pe anul 2020. În prezent salariul mediu brut pe economie este de 5.429 de lei pe lună, conform Institutului Național de Statistică, adică un salariu net de aprox. 3.176 lei. În concluzie, Statul va rambursa companiilor contravaloarea a maxim 4071,75 lei.

Urmează să beneficieze de aceste facilități salariații angajatorilor care îndeplinesc următoarele condiții:

a) întrerup activitatea total sau parțial in baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și dețin Certificatul de situații de urgență  (CSU) emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. În principiu la această categorie se vor încadra de exemplu hotelurile, restaurantele, cafenelele, instituțiile de spectacole, etc. Guvernul urmează să publice în zilele următoare o listă cu codurile CAEN pentru care se va aplica facilitatea.
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 Și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzută pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență.

Pentru angajatorii menționați la punctul b), plata indemnizației se va realiza în baza unei declarații pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitatea financiară pentru a plăti toți salariații.

Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii

Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Pentru aceasta indemnizație nu se datorează contribuția asiguratorie pentru muncă (este vorba despre contribuția suportată de angajator, în procent de 2.25%).

Cum se derulează procedura?

În vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației, angajatorii depun, prin poșta electronică, la Agențiile pentru Ocuparea Forței de Muncă Județene, precum și a Municipiului București, în raza cărora angajatorul își are sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal și întocmită conform modelului prevăzut la Anexa 3 din Ordonanța de Urgență.
Documentele se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară (deci angajatorul va trebui întâi să suporte sumele cu indemnizația de șomaj, din bugetul propriu, urmând ca ulterior să ceară rambursarea acestora!). Plata indemnizației din bugetul asigurărilor pentru șomaj se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.

*******

Modificări la Legea 19/2020 privind acordarea de zile libere părinților pentru supravegherea copiilor

În Monitorul Oficial nr.230/21.03.2020 a fost publicată Hotărârea pentru aplicarea prevederilor Legii 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, hotărâre care aduce o serie de modificări și completări importante legii (detalii despre prevederile inițiale găsiți aici, iar despre primele completări aduse, găsiți aici).

Astfel ultimele modificări vizează următoarele aspecte:

Se stabilește care sunt zilele lucrătoare pentru care părinții vor primi indemnizație. Plata se va face pentru zilele lucrătoare până la încetarea stării de urgență, cu excepția zilelor lucrătoare din perioada vacanțelor școlare.
Facilitatea va fi acordată doar unui părinte, la cererea acestuia însoțită de o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte din care să rezulte că nu beneficiază de acest drept, că nu este în concediu de odihnă sau în concediu fără plată precum și de copia certificatului de naștere al copilului/copiilor;
Angajatorul este cel care face plata indemnizației în cuantum de 75% din salariul de bază al angajatului, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Pentru decontarea sumelor plătite cu acest titlu, angajatorul trebuie să depună o cerere la AJOFM, cerere însoțită de o serie de documente:
-lista angajaților care au beneficiat de facilitate
-indemnizația acordată, copie după statele de plată
-declarația pe propria răspundere a angajatorului
-dovada plații contribuțiilor.

Documentele se trimit prin poșta electronică (sau în orice alt mod) în termen de cel mult 30 de zile de la data efectuării plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației;
Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizație se face în termen de 60 de zile de la data înregistrării documentelor.
Un aspect important de menționat este că, angajatorii pot cere numai decontarea sumelor reprezentând indemnizația netă încasată efectiv de către părinte, nu și contribuțiile și impozitele aferente indemnizației.

Așadar, principalele modificări aduse formei anterioare a facilității sunt din păcate în dezavantajul companiilor, respectiv vizează faptul că decontarea se face doar pentru indemnizația netă, toate taxele urmând a fi suportate de angajator, respectiv că termenul de decontare a sumelor a crescut de la 30 la 60 de zile!

 

Articole preluate integral de la: AscentGroup.eu

Articol asociat:

Certificatul de situații de urgență (CSU) și măsurile anti-criză pentru economie. Ce se aplică?

****
Ascent Group este un grup de consultanţă care s-a născut pentru a răspunde unei necesităţi de servicii de consultanţă de înaltă calitate pentru investitorii din Europa de Est.
Ascent Group, prin intermediul firmelor din grup, oferă servicii de consultanţă profesională în domeniile: consultanţă pentru dezvoltarea afacerilor, consultanţă financiară, fiscalitate, contabilitate, expertiză contabilă, salarizare, consultanţă juridică, resurse umane şi training.

*****

FOTO: Getty Images

 

Critic Arad, 23 martie 2020 12:28