[ACTUALIZARE] Regularea bicicliștilor arădeni

adi rista
Distribuie:

 

Săptămâna trecută a apărut din laboratoarele poliției locale arădene un regulament pentru circulația cu bicileta în Arad. Cel mai important detaliu este în colțul dreapta-sus al proiectului, și anume faptul că e o anexă a unei viitoare hotărâri de consiliu local. Deși redactat și asumat de către poliție, regulamentul urmează a fi adoptat și pus în vigoare de către Consiliul Local Arad. În concluzie, un act administativ pentru reglementarea circulației bicicliștilor în Arad.

Prima dată când m-am confruntat cu această idee a fost in niște discuții pe Facebook, unde unii arădeni susțineau necesitatea unui asemenea regulament, pentru că altfel nu știau cum să meargă pe piste. Nu am înțeles atunci de unde ideea asta, cu atât mai mult cu cât pe stradă văd bicicliști care știu să circule fără încă un regulament.

Un act administrativ, așa cum se dorește a fi și acest Regulament, este emis în executarea legii. Întrebarea, oarecum retorică, este dacă avem o lege pentru circuția pe drumurile publice. Răspunsul este evident, avem Codul Rutier, pe numele lui mai steril ,,Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002”. Dacă avem o lege, avem nevoie și de un act administrativ care să reglementeze punerea în aplicare. Corect, doar că acest act administrativ deja există, și anume Hotărârea de Guvern nr. 1391/2006 ,,pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice”. Ori dacă deja un Cod și un Regulament există, ele sunt deja în vigoare și se aplică, un alt regulament nu este necesar. E chiar periculos dacă se rătăcesc bicicliști din alte orașe sau din afara țării prin Arad,  să le cerem ca ei să cunoască regulile de circulație exclusiv arădene. Ne putem trezi că mâine vrea primarul ca mașinile să circule pe partea stângă, ca în Anglia. Sper că deja ați sesizat absurdul.

Un alt regulament nici nu prea e posibil. Pe lângă aceste norme mai avem niște principii de drept, care spun că un act inferior nu poate fi contrar unuia superior. Hotărârea de Consiliu Local cu Regulamentul Poliției Locale Arad în buzunar nu poate trece peste Cod sau peste Regulament, pentru că ar fi nelegal.

Și totuși rămâne întrebarea ,,de ce ar avea cineva nevoie de un regulament pentru ceva ce există deja?”. La o lectură mai atentă și prin comparare cu normele deja în vigoare, constatăm că există prevederi în plus care se referă la pistele din Arad. Pentru că pistele sunt ilegale, primarul își dorește și un regulament ilegal, prin care să dea o aparență de legalitate. Un fel de ,,minus cu minus face plus” din matematică. Doar că juridic nu se aplică regula asta și o ilegalitate plus încă o ilegalitate dau două ilegalități. Nici măcar împreună cu cea de-a treia ilegalitate, votarea Regulamentului de către Consiliul Local Arad.

Până să intru în detaliile oarecum teoretice ale ilegalității Regulamentului, nu pot să nu văd cine a redactat acest document cu pretenții de act juridic. Poliția Locală Arad, adică o instituție care trebuie să aplice legea.

Din puținele rânduri de mai sus ar părea că Poliția Locală Arad nici nu cunoaște legea și nici nu o înțelege. Doar că în regulamentul local sunt copiate prevederi din Codul Rutier și din Regulamentul de aplicare, deci polițiștii locali cunosc legea. Nu știu cât de bine înțelege poliția locală legea, dar aș fi dispus să îi creditez cu asta cel puțin la un nivel teoretic. Demersul lor este doar unul interesat, de scăpare a primarului de ilegalitățile deja comise la realizarea pistelor de biciclete. Aș putea spune, văzând toate astea, că Poliția Locală Arad, prin reprezentanți, au o mentalitate și o poziționare de ,,slugă”, nu o relație de subordonare, așa cum spune legea. Nu e neapărat o mirare, avem exemple de primari care au folosit ,,polițiști”, egali ai celor de la ,,locală” din Arad, să își spioneze amantele. Misiunea de a scoate cartofii fierbinți din foc e chiar onorantă, dacă nu ar fi dusă la îndeplinire printr-un text ilegal.

Pe de altă parte, textul va fi pus pe masa Consiliului Local și supus votului, iar cei ce vor ridica mâna se vor face părtași la toată povestea pistelor de biciclete.

Exemplele din textul propus sunt destule, pornind de la termenul de ,,bandă” pentru biciclete. Nu există în legislație termenul de ,,bandă”, ci cel de piste pentru biciclete. Este logic că nu se poate reglementa ceva ce nu e prevăzut de lege. Dar ar fi foarte bine pentru primar să intre în legalitate marcajele ilegale făcute prin oraș.

Se vorbește în Regulamentul propus de Poliția Locală despre traseul de pe Faleza Mureșului ca fiind când ,,bandă”, când ,,pistă” pentru bicilete, deși nu e nici una, nici alta. Bandă nu este pentru că nu e prevăzută de lege, pistă nu este pentru că nu e drum public. E doar un marcaj făcut ilegal. Acesta e doar felul în care încearcă Poliția Locală să ne păcălească spunându-ne că un lucru e alb deși toți vedem că e negru. Am mai vorbit despre subiectul pistelor și de ce ele nu sunt de fapt piste pentru biciclete în sens legal.

Mai apare o contradicție cu legea, deși actul administrativ trebuie să pună legea în executare, nu să o contrazică: obligativitatea căștii pentru bicicliști. Nu e doar greșit din punct de vedere legal, ci și logic. Mersul cu bicicleta în oraș trebuie să fie o normalitate, nu un concurs cu jaloane și pericole care să necesite purtarea unei căști. O administrație locală care le spune cetățenilor săi că e obligatoriu să poarte cască, le spune de fapt că a făcut o infrastructură periculoasă pentru ei. În orașele în care mersul pe bicicletă face parte din normalitate, majoritatea oamenilor nu poartă căști de protecție.

Pentru că am ajuns la siguranța rutieră, viteza propusă pentru circulația în oraș este și ea factor de pericol. Să mergi cu bicicleta cu o viteză de 5 km/h este periculos, știe asta oricine a mers lângă o persoană care mergea pe jos. Te dezechilibrezi și cazi. Pe de altă parte, ce rost mai au pistele, dacă mergi cu aceeași viteză cu care mergi pe jos? Păi pentru primar nu au, ele au fost făcute prost, nelegal și degeaba. Acesta pare să fie mesajul pe care primarul îl transmite în mod constant. Și această prevedere este ilegală, viteza pentru circulația cu bicicleta fiind deja prevăzută de normele aflate deja în vigoare.

O altă aberație a așa-zisului Regulament sunt distanțele de siguranță pentru depășirea unei biciclete, distanța recomandată la nivel internațional fiind de 1,5 m. Ceea ce este și mai interesant este faptul că pistele au fost făcute fără a se respecta distanța de siguranță de 0,50 m, prevăzută de STAS-ul în vigoare. Ar fi fost logic ca administrația să acorde siguranță bicicliștilor încă de la proiectarea infrastructurii, nu să pună noi obligații în sarcina șoferilor.

Ce este ciudat, iar din punctul meu de vedere – nepermis, este că poliția rutieră tace și nu spune nimic despre punerea în pericol a vieții și integrității corporale ale tuturor participanților la trafic. Probabil că polițiștii rutieri, care de multe ori se distanțează de denumirea de ,,polițist” a celor de la locală, trăiesc în alt oraș.

Într-o realitate normală șeful poliției locale și toți cei care au participat la redactarea textului ar trebui să își dea demisia sau să fie demiși. O asemenea lipsă de profesionalism nu ar trebui tratată altfel. Doar că demiterea ar trebui să vină tocmai de la cel pe care ei îl spală de păcatele ilegalității pistelor. Consilierii locali care au de gând să voteze o asemenea nelegalitate ar trebui să se gândească de multe ori înainte să ridice mâna, pentru că nu vor face decât să acopere culpa primarului prin asumarea ei.

Nu am mari speranțe ca situația pistelor pentru biciclete să fie adusă în normalitate de cei care au contribuit la ilegalitatea ei. Există însă oameni care să vadă toate aspectele acestea și să nu se rezume doar la declarații politice date în presa locală.

……………………………………………………………………………

[ACTUALIZARE]

Urmare a apariției articolului de mai sus, am primit din partea directorului general al Poliției Locale  următorul drept la replică, pe care înțelegem să-l publicăm în exact forma și litera sa.

Drept la replică

Poliția Locală Arad își exprimă regretul față de modul în care a fost interpretată inițiativa noastră de a da publicității, prin intermediul site-ului instituției noastre, proiectul de Regulament pentru utilizarea pistelor de biciclete în municipiul Arad.

Scopul demersului Poliției Locale era strict de a informa cetățenii în legătură cu conținutul respectivului document și de a-i implica pe toți cei interesați în îmbunătățirea acestui proiect, elaborat de Primăria Municipiului Arad.

Recomandăm cetățenilor să se adreseze direct inițiatorului, respectiv Primăriei Municipiului Arad, prin intermediul site-ului oficial al instituției, pentru propuneri de modificare si completare a Proiectului de Regulament pentru utilizarea pistelor de biciclete in municipiul Arad.

Cu stimă, Director General, Viorica Graur

Categorie: Opinii
Etichete: Adrian Rista, avocat, juridic, piste biciclete, piste.
Distribuie:
Articolul anterior
Traiane, care-I GAŞca ta, de fapt?
Articolul următor
[ACTUALIZARE 3] Mircea Vintilă, despre festivalul de la Bulci: „E unic în România”

3 comentarii. Leave new

  • avatar of balint stefan
    balint stefan
    8 august 2016 16:30

    in Arad nu sint destule locuri si drumuri pentru autovehicule, nu sint destule parcari.
    de unde si locuri pentru biciclisti??
    poate daca renuntam la masini.
    nu ca ar fi o idee rea.

    Răspunde
  • avatar of ionel patroi
    Ionel Patroi
    8 august 2016 20:41

    Ce regulament este asta, ca sa mergi cu bicicleta cu 5 km.la ora cand un pieton merge cu 5-7 km.la ora, probabil cel care a facut regulamentul nu stie sa incalece o bicicleta, poate un magar sau o iapa, caci pe dealuri si coclauri de unde a venit nu se circula cu bicicleta si poate incalecand magarul sau iapa trebuia sa aiba si casca de protectie in cazul ca da cu el de pamant „pistele” nu au latimea corespunzatoare pe faleza caci daca vrei sa depasesti sau iti vine din sens contrar depasesti marcajul deci este ilegala.

    Răspunde
  • De ce nu este regulă de parcare pentru șoferi
    care parchează ne stingherit pe trotuare,pe lini
    de tramvai,pe trecerea de pietoni,parcheaza sub semnul parcare interzisa,parcheaza în curbe,pe locuri rezervate pentru handicapați,conduc cu mașina pe trotuar,pe cine trebuie educat domnilor,care accident e mai grav cu mașina sau cu bicicleta,cine calca regulă,este cînd așa parchează pe trotuar mașina ca nu poți trece cu căruciorul trebuie să ieși pe șosea,esti obligat trebuie să mergi mai departe,sau la blocuri citi parchează pe trotuar,va rog să educați pe șoferi prima dată,nu zic sunt si bicicliști care merită să fie educați

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

pandelea

Fă-te ziarist!

Cum naiba să te cobori la nivelul de a fi de acord când ești taxat drept „al patrulea” la… orice… adică primul fraier de după podium. Adică cel mai prost…