[IN MEMORIAM] Horia Medeleanu – cel mai important istoric al artei plastice arădene

horia medeleanu
Distribuie:

 

HORIA MEDELEANU: „În orașele țării trăiesc, visează și creează mulți artiști adevărați, dar prea puțin cunoscuți”

Fiu de preot ortodox bănățean, născut în 9 aprilie 1933 într-un sat de pe valea Begheiului din Munții Poiana Ruscă, Horia Medeleanu a fost unul dintre cei mai apreciați critici de artă ai Aradului. A plecat din lumea pământeană în 24 sept. 2019, iar vestea tristă m-a regăsit peste Ocean, neputând să-l însoțesc pe ultimul său drum. Am fost împreună în Comisia culturală a Prefecturii pentru consultare privind denumirile, noi sau schimbate, ale străzilor, unde avea întotdeauna opinii obiective și atent justificate istoric și cultural.

„Am copilărit liber”, spunea Horia, într-un interviu dat lui Emil Șimăndan în 1995, într-un sat de la poalele munților Poiana Ruscăi, moștenind „independența spirituală”, „noncomformismul” și credința că satul e „o realitate socială și morală”. Bănățean mândru („io mi-s io”), ajunge la Arad, ca muzeograf în spațiul artei, având un respect pentru profesorul de istoria artei de la Universitatea Clujeană, V. Vătășianu, de la care a învățat „citirea” monumentelor artistice și a esteticii operelor de artă plastică. A scris un volum excepțional cu profiluri atistice, arădene și nu numai, intitulat „Culoare și formă” (despre Brâncuși, Ladea, Frențiu, Alassu, Vitroel, Cott, Tolan, Munteanu, Șerban, Colta) (1996), Artiști plastici arădeni (1973), Arad – monografie în imagini (2012), Aradul în viziunea lui M. Takacs (2008), Frumuseți de lângă noi (2008) etc.

„Arta este un teritoriu al libertății spiritului”, iar „viitorul artei se identifică viitorului vieții”, spunea Horia Medeleanu. A fost cel mai important istoric al artei plastice arădene, fiind pasionat de limpezirea relației dintre „mit” și „adevăr istoric” referitor la Arad, precum și la editarea unor albume (biserici de lemn, monografii în imagini); a fost prezent la majoritatea expozițiilor de artă plastică de la galeriile arădene.

Horia Medeleanu a avut atitudini critice referitoare la evenimentele locale și naționale, fiind o prezență incomodă prin obiectivitate și spirit critic.  Distins și elegant, cu un limbaj elevat și un  discurs limpede, cu o scriitură fermă și curajoasă, Horia Medeleanu a fost un intelectual de rasă nobiliară, ivită dintre mlădițele alese al satului românesc bănățean. Aradul i-a fost spațiu spiritual de manifestare, școala de artă plastică arădeană fiindu-i sursă de primenire intelectuală și de emoționalitate nepotolită.

 

Categorie: Opinii
Etichete: anton ilica, critic de artă, horia medeleanu, „Culoare și formă”
Distribuie:
Articolul anterior
Copiii și adolescenții între 4  și 20 de ani cu VELEITĂȚI de MODELE sunt invitați să experimenteze GRATUIT în cadrul unui SEMINAR organizat de Agenția „Angels Events”
Articolul următor
CELE TREI DIVE – pe o scenă cu istorie din România. Ruxandra Donose, Teodora Gheorghiu şi Ileana Tonca în concert la Palatul Cultural din Arad

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Din aceeași categorie

virgil florea

Evoluție vs cinism 2-0

Pentru nevoile noastre firești, imediate, am făcut totul. Născocirile și invențiile ne-au adus astăzi la un nivel foarte ridicat. Dacă pentru a mânca, la început, ne ajutam de bâte acum…
gheorghe schwartz

Răspunzându-le prietenilor

Nici nu mai este necesar un cutremur pentru a se prăbuși clădirile. Îngrozită, proprietara unei firme mi-a spus că pereții au început să crape. ATENȚIE! ÎN FOSTA PIAȚĂ A CATEDRALEI…